Hur ska jag göra ....

Status
Stängd för vidare inlägg.

zilla

Trådstartare
:cry: :cry: Jag har en dotter som är 2 1/2 år som kan vara rätt tuff /elak av sig . jag bor i ett område där det finns några barn som leker ihop rätt mycket . Det är A 5 1/2 år ,B 4 1/2 år C 3 1/2 och D 3 !/2 år. Min dotter kommer överens med A B och C 9 av 10 gånger . ;Men med D så skiter det sig 9 av 10 gånger. och framför allt när de leker tillsammans alla 5.

Så till den lilla incedenten : Vi hade gårds städning och dan hade flutit på bra .alla barnen hade lekt ihop utan några problem .
Efter lunch vart det bara min dotter och D som lekte (de andra barnen hade åkt iväg ) och de gick utmärkt .Jag och min man var i närheten eftersom vi fortfarande höll på att klippa buskar.

Helt plötsligt dyker D s mamma upp runt hörnet och är helt hysterisk .
- Nu har e***** slagit D .Först gjorde hon så sen gjorde hon så . !Så jag går bort för att hitta min dotter . Då börjar hon skrika igen att
- Du ska fan se till din jävla unge. Hon bara slåss och är rent odräglig.
Jag lyssnar men säger inget då jag vet att det kommer inte hoppa grodor ur munnen utan paddor.
jag går fram till hennes dotter och sätter mig på knä och frågar snäll om hon har sett min dotter (som är spårlöst borta).Nej ,hon har inte sett henne. jag fortsätter att prata med henne och säger att de min dotter gjorde var inte snällt gjort och varken hon eller min dotter ska reta varandra eller slå varandra.
Då får D s mamma ett nytt utbrott och skriker åt mig att -nu får det fan vara nog, nu går jag och hämtar min sambo !!

som "tur" är kommer min man .så jag säger bara åt honom att jag går och letar efter våran dotter.

Det ända jag fick veta av min man .var att våran dotter och deras dotter ska inte leka ihop . inte inne hos de och inte hemma hos oss.


Jag har pratat med min dotters kompisars mammor förut om att min dotter är tuff /elak av sig och att jag kan inte punkmarkera henne hela tiden.De håller med mig . att hon är så liten av sig och att de "äldre" barnen kan visa hur man gör mot varandra och hur man leker.

Hur gör jag när alla är ute och leker ..??
Är inne hos någon annan och leker.??

Jag förstår att det inte kan var så roligt att ens barn blir slaget . Men det är inga blåtiror eller blod som uppstår.(ingen ursäkt dock för att min dotter slår)
 
Sv: Hur ska jag göra ....

Är inte 2½ väldigt litet för att leka oövervakad? Det kanske fakstiskt behövs att du eller nån annan har ett vakande öga över saker
ör övrigt så hade jag aldrig låtit mitt barn leka i närheten av en så obalanserad föräldrar som den som gapade hysteriskt inför barnen, så efter ett sådant upträndade så är det inte ens på tapeten att mitt barn skulle vara hemma hos dem och leka.
 
Sv: Hur ska jag göra ....

Jag håller med escodobe om att barn som är 2 1/2 år är tok för små för att leka oövervakade, det var mest det jag reagerade på när jag läste ditt inägg.

Var med när de leker, så kan du gå in direkt om det sker något, dessutom kan du ju då se VAD som skett... Och den mamman som svär och skriker när hennes unge hör, skulle jag inte umgås med...
 
Sv: Hur ska jag göra ....

Om din dotter är tuff/elak av sig måste du nog punktmarkera henne tills det "går över". Det är ju väldigt viktigt att en vuxen finns där JUST när situationen uppstår för, precis som med hundar och hästar, duger det inte att försöka "straffa" ett litet barn efteråt. Då förstår de helt enkelt inte poängen...
 
Sv: Hur ska jag göra ....

Jag måste nog hålla med om att 2 1/2 är alldeles för liten att leka på egen hand utan övervakning, så ja ni måste nog punktmarkera. Elin har oxå en kompis som är tuff och hård men där har mamman varit stenhård och slår hon, ja då får hon genast gå ifrån leken. Och även vi andra föräldrar har "lov" att gå in och ta bort henne om hon skulle börja bråka. Men sen gäller det oxå att vara rättvis och se till vem som faktiskt är den skyldiga, för vi hade en period då Elin skyllde allt på sin kompis, men även det fick vi ett slut på med punktmarkering...
 
Sv: Hur ska jag göra ....

Du får ursäkta, jag kanske är en mesmorsa - men när mina barn var 2,5 år så fick de inte leka ute själva...(Och då har jag inte haft barn som slåss) Ett så litet barn är inte moget att ta hand om konflikter själv, det är ju därför det blir tjafsigt...

När jag har arbetat med små barn har det ofta varit barn som man har fått punktmarkera under en period eftersom de gjort som din dotter eller tex bitit andra barn vareviga dag. Det har ju sedan "gått över" då barnen blivit äldre och lärt sig kommunicera och hur de sociala koderna fungerar.
 
Sv: Hur ska jag göra ....

Jag släppte inte min äldsta utan uppsikt eller interagerande förrän han var drygt fyra :eek: !?

Små barn behöver LÄRA sig av vuxna hur man leker med varann och framför allt att man aldrig får slåss.

Min minsta är snart två och tanken på att låta honom leka ensam med lite äldre barn i värsta odrägligåldern till sommaren är otänkbar :crazy: Möjligen med äldre skolbarn som är så stora att de kan "passa" honom.

Även om du inte bryr dig om de andras barn ifall de blir slagna av ditt - inser du inte att de kan slå eller knuffa ditt barn :confused:

Om jag hade släppt kontrollen på min tvååring så h*n dels hade slagit ett annat barn och dels försvunnit så hade jag varit förkrossad och givetvis tagit på mig all skuld själv.

Jag förstår mycket väl om de andra föräldrarna reagerar.
 
Sv: Hur ska jag göra ....

:
Jag har pratat med min dotters kompisars mammor förut om att min dotter är tuff /elak av sig och att jag kan inte punkmarkera henne hela tiden.

Joho. Det är PRECIS vad du kan och bör göra.

Tror du det är lättare när hon är tonåring eller ?
 
Sv: Hur ska jag göra ....

Jag håller med escodobe i allt hon skriver!
Kunde inte sagt det bättre själv! :bow:
 
Sv: Hur ska jag göra ....

Jag har pratat med min dotters kompisars mammor förut om att min dotter är tuff /elak av sig och att jag kan inte punkmarkera henne hela tiden.De håller med mig . att hon är så liten av sig och att de "äldre" barnen kan visa hur man gör mot varandra och hur man leker.
Hur gör jag när alla är ute och leker ..??
Är inne hos någon annan och leker.??



Till att börja med så är din dotter alldeles för liten för att leka med andra barn utan att du är närvarande (precis som flera har skrivit innan)

Hon kan inte leka på samma villkor som äldre barn, din uppgift är just att markera tydligt vad som är okej eller inte okej.
Det är nu hon formas och om hon inte har klara och tydliga gränser av sin mamma eller pappa hur ska hon då veta hur man skall göra.

Om det inte finns någon annan anledning till hennes tuffhet eller elakhet så skulle jag tolka att det kommer sig av osäkerheten, hon är bara 2 1/2 år.
Du kan inte överlåta till lite äldre barn att fostra din dotter i lekar, de barnen ska också vara barn och leka.
Skall hon vara inne hos någon annan och leka så bör det nog bara vara ett barn och gärna ett barn som du vet att det fungerar med.

*tankar från en trebarnsmor*
 
Sv: Hur ska jag göra ....

Tack för alla svar :bow:

jag brukar vara med henne när hon är i lekparken fast jag sitter vid bänkarna som finns där ..ska jag hellre sitta /va där hon är . ? Fast hon leker med sina kompisar som hon går ihop med ?

När hon och kompisrana är ute och cyklar , hur gör jag då ?

Det är bara med "D" som det är problem med då hon retar /provocerar min dotter!

En till fråga :D Hon kan vara väldigt rädd om sina saker hemma när kompisarna är här .kan det ha att göra med att hon fått en lilla syster(hon är 1 månad nu(?
 
Sv: Hur ska jag göra ....

jag brukar vara med henne när hon är i lekparken fast jag sitter vid bänkarna som finns där ..ska jag hellre sitta /va där hon är . ? Fast hon leker med sina kompisar som hon går ihop med ?

När hon och kompisrana är ute och cyklar , hur gör jag då ?

Det är bara med "D" som det är problem med då hon retar /provocerar min dotter!

En till fråga :D Hon kan vara väldigt rädd om sina saker hemma när kompisarna är här .kan det ha att göra med att hon fått en lilla syster(hon är 1 månad nu(?


Men hon är fortfarande bara 2 1/2 år.
Hon ska INTE vara ute själv med andra barn, varken hon eller de andra barnen är mogna för att ta ett sådant ansvar. Du måste vara delaktig, visst kan du sitta på en bänk men se till att du har koll på henne.
För övrigt när det gäller "D" så kanske hon just nu inte ska vara med det barnet, vänta tills både hon och "D" har mognat lite.

Ett nytt syskon kan avspegla sig på många sätt, så det du skriver om kan mycket väl vara en reaktion på det nya barnet.
 
Senast ändrad:
Sv: Hur ska jag göra ....

jag skulle inte låta min 2 ½ åring vara ute med kompisarna och cykla utan vuxen. Var med ! Jag tror att du skall vara tillräckligt nära henne hela tiden så att du kan avvärja alla former av slagsmål och även se till att andra inte provocerar henne. Det kommer att vara så ett tag till, men det är bara att prioritera.
 
Sv: Hur ska jag göra ....

Hon ÄR inte ute själv.HOn är 2 1/2 år.
Men det är väll klart jag har koll på henne fast jag sitter på en parkbänk 2 METER ifrån henne .
Frågan jag hade var ska jag vara närmre eller räcker det med att jag har och kommer sitta 2 meter i från henne.
 
Sv: Hur ska jag göra ....

Missade att du svat itråden :o

Brukar dagis personalen vara helt ärliga eller döljer de sannigen . Jag har frågat hur hon är på dagiset och de svarar alltid att hon är så snäll.
 
Sv: Hur ska jag göra ....

Hon ÄR inte ute själv.HOn är 2 1/2 år.
Men det är väll klart jag har koll på henne fast jag sitter på en parkbänk 2 METER ifrån henne .
Frågan jag hade var ska jag vara närmre eller räcker det med att jag har och kommer sitta 2 meter i från henne.

Jag tror att Indian-Charlie menade frågeställningen du hade ang när hon och kompisarna är ute och cyklar. Iaf jag fick den känslan att du undrade om du skulle vara med eller inte..
 
Sv: Hur ska jag göra ....

Brukar dagis personalen vara helt ärliga eller döljer de sannigen . Jag har frågat hur hon är på dagiset och de svarar alltid att hon är så snäll.

Dagispersonal har ingen som helst anledning att dölja några sanningar, tvärtom. Om det är problem med din flicka på dagis så ser dom nog till att du får veta så att ni kan jobba på det från olika håll.
 
Sv: Hur ska jag göra ....

Jag har sällan träffat på barn som varit "elaka" mot andra där jag har jobbat, men de gånger de inträffar så mörkar man inte det gentemot föräldrarna.
 
Sv: Hur ska jag göra ....

Hej igen..Nu har jag pratat med dagis personalen och de ska punktmarkera henne ett tag.(fast hon är snäll) och jag ska punktparkera henne hemma och försöka prata med den berörda mamman att även hon ska ha bättre koll på sitt barn.

En sak som jag funderat på ,är att man får info och föreläsningar om förlossningen och den första tiden (Ammningstiden).
Men sen då !
Är det första barnet en försökskanin. ?

Känner mig otroligt vilsen och ledsen.:cry: :cry:
 
Sv: Hur ska jag göra ....

Ta kontakt med BVC, de kan hjälpa dig vidare om du känner att du vill ha någon att prata mer med. Förskolorna har även möjlighet att prata med förskolepsykolog, men av egen erfarenhet tar sådant lång tid och jag tror inte din dotter hör till de som behöver sådan hjälp.

Bor du i UV? Där vet jag att man få hjälp av soc i sin föräldraroll (det behöver inte vara några jätteproblem, utan att man har fastnat själv). Jag vet att skolan kan hjälpa till med den kontakten, men det borde ju funka med förskolorna också.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
Svar
8
· Visningar
1 478
Senast: Modest
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
14 724
Senast: Juli0a
·
Relationer För en vecka sedan fick jag ett positivt graviditetstest. Har med min tidigare partner gått igenom en barnlöshetsutredning där läkarna...
2 3
Svar
57
· Visningar
12 794
Senast: Nixehen
·
Tjatter VÅR HISTORIA Hogwarts, första kvällen på höstterminen 2098. Förväntansfulla förstaårselever strömmar in i den stora salen, redo för...
69 70 71
Svar
1 406
· Visningar
36 792
Senast: Habina
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp