Hur ska jag gå tillväga?

Sv: Hur ska jag gå tillväga?

För mig är det iaf skillnad :)

Zaga täckar jag ganska sällan här nere i Göteborg, men när vi åker till norrland täcker jag henne alltid vintertid.

För mig är det i princip tvärt om, i Göteborg får jag täcka henne ganska ofta i och med att det jämt regnar eller blåser här men åker jag hem till föräldrarna eller upp till kompisen i järvsö så behöver hon sällan täcke, där är det kallare men luften är torrare. På min är det inte kylan som är värst...

Jag får täcka henne när det blåser smådjävlar och är nederbörd ( ja du vet vad jag talar om för väder )..

Men då behöver jag bara täcka henne med något ganska tunt, håller vi igång ute har hon inga problem att hålla värmen, men som din hund så har ju Zaga ingen underull.

Uppe i norr täckar jag henne för att det är jäkligt kallt ( -20 ) och då är det för att hon fryser av kylan ( stackarn är ju hårlös på vissa delar av kroppen )

Så jag använder olika täcken för olika behov.

Försöker dock täcka så lite som möjligt för att inte skapa ett falskt beroende hos hunden.

Tävla får man ju inte göra med täcke heller så :)

Du har nog helt rätt ang. osäkerheten, var ute flera stunder i går. Köpte ett täcke åt henne men några gånger tog jag inte på det. Nu springer hon och busar ett litet tag. Men duktig är hon, har både kissat och bajsat under dessa stunder. så igår var det bara en gång som hon kissade på tidningen.Man får verkligen hoppas att det håller i.

Det är helt naturligt för en 8 veckors valp att vara osäker och skrajsen utanför lyan! Uppmuntra henne och var glad och säker själv, så blir hon snart tuffare! :)

Jag tror att frågor absolut var välkomna, men du uttryckte dig så klumpigt och provoserande så hon som startade tråden tog illa upp.

Jag tror frågor absolut var välkomna, men du utryckte dig så klumpigt och provocerande så hon som startade tråden tog illa upp.

Varför?

Av vad tog hon illa upp? Jag tycker inte det fanns något i Skogis inlägg som var så klumpigt utformat att man tar illa upp?

Dessutom har TS fått massor av andra svar och svarade senast kl 06.17, kom h*n på efter det att h*n tog så illa vid sig att h*n beslutade att inte dyka upp mer i tråden?

Jag köpte för tre veckor sen en cavaliertik, hon är också väldigt frysen av sig så jag köpte en stickad polotröja till henne (följsam och bra). Den täcker magen och har polokrage. Den är dock inte vindtät, men det behöver den inte vara heller.
Som det sagts tidigare värm henne inte för mycket för då kan hunden bli fryssen för livet istället.

Försök även röra på er lite grann, vandra runt lite i sagta mak så hon ändå har möjlighet och ro att sätta sig och göra ifrån sig.

Ja, hennes fråga var "hur ska jag göra med min frysande valp" och då skulle iaf jag själv inte vilja höra ngt som "hur tänker man när man köper en fryssen hund när man bor i norrland" För det var inget svar på hennes fråga.
Så det kan man lika järna låta bli att skriva, att vara konkret och ge råd det är det som är meningen här på sidan, vad jag har förstått det som.

På ett diskussionsforum får man nog vara beredd på att tråden tar en lite annan vändning och andra frågor kan dyka , tar man illa upp för frågor så ja då är det väl så...

H*n har fått en massa andra tips och ideér så varför kan h*n inte ta till sig det och besvara dom?

*kl*

Jag har två daghundar (papillon) som täckas vid regnigt/blåsigt väder samt vid kallgrader. Har ni märkt en skillnad i frusenhet gällande hundens hull/storlek? Den ena pappisen är biffigare/större i kroppsbyggnad och verkar aldrig frysa (jag täckar ändå på mattes order). Den andre, tunnare pappisen verkar inte heller frysa synbart men är alltid täckad vid dåligt väder. Det verkar ju rimligt iofs att fryssenheten har med kroppsfett att göra liksom päls, precis som på hästar.

En annan närbesläktad fråga: är det alltså så att hundar liksom hästar utvecklar mindre tolerans för kyla om de är täckade "för tidigt"? Jag har aldrig täckat mina egna hundar tidigare så jag har aldrig ens funderat över saken (dock har jag haft lh collie, så oro över att hunden fryser har jag aldrig känt :D)

En annan närbesläktad fråga: är det alltså så att hundar liksom hästar utvecklar mindre tolerans för kyla om de är täckade "för tidigt"? Jag har aldrig täckat mina egna hundar tidigare så jag har aldrig ens funderat över saken (dock har jag haft lh collie, så oro över att hunden fryser har jag aldrig känt :D)

Jag var lite "hönsmamma" med min första nakenhund och var rädd att hon skulle frysa så jag klädde henne gärna bara vi skulle ut en snabbis och det var plusgrader, vindstilla osv. Sen hade många av mina bekanta med nakenhund även innedressar på sina så det hade även jag i början...
När det gått ungefär ett år så kände jag att jag ville slippa klä på henne när vi bara skulle ut små kissrundor, i allafall när det var plusgrader eller nollgradigt. Kan ju säga som så att vovvan höll på att frysa ihjäl :crazy:
Fortfarande så är hon en väldigt frusen nakenhund, min andra nakis som jag redan från valpstadiet inte klätt på så mycket har inga som helst problem att gå ut en liten sväng utan kläder, han bryr sig inte alls.
Så jag tror helt klart att man många gånger gör dem en "otjänst" genom att klä dem för mycket och för tidigt, självklart så måste man ju se till individen också, är ju inte meningen att hunden ska frysa som ett asplöv bara för att "härdas" att vara ute i kylan utan täcke/overall....

Återigen, nej en valp ska inte vara rädd och osäker. Det är inte önskvärt att valpens initial reaktion på nya saker är rädsla. Det ska vara nyfikenhet. En rädd valp är ingen bra valp.

Okej. Hm.. Jag har fått lära mig av min vän Hundpsykologen (får väl inte nämna namn...?) att det är helt normalt för en så liten valp att inte vilja kissa och bajsa långt utanför lyan. Den "ska" inte lämna sina visitkort på Farlig Mark. Så småningom släpper den försiktigheten av sig självt och nyfikenheten tar över.
Å andra sidan var min första hund väldigt rädd och ville inte gå på promenad alls som liten. Han var hela livet en hund fylld av rädslor. Min nuvarande hund däremot är hur tuff som helst och inte rädd för nåt, och han gillade utflykter från Day One! Hm igen...

Att jag inte svarat sedan i går kl.6.18 är inte pga några inlägg.
Jag sitter inte vid datorn hela dagarna .
Jag har läst det ni skrivit , men som jag skrev så var det förstå gångerna hon frös el. var osäker .Nu springer hon runt och busar för fullt.

Tack till er som försökt hjälpa

Nu ska jag snart skicka iväg mina 3 barn till skolan och ta med vovven till stallet för att ge hästen lite hö och vatten, var och investerade i en transport bur igår så att hon kan få följa med.

Jag upptäckte redan då vi kom hem att hon hade en mjuk bula på magen, blev lite irriterad då jag " trodde " det var ett litet navelbråck. Tänkte att det måste dom ju ha kännt och varför stod det inget på veterinärbesiktningen av henne. Uppfödaren menar att det var inget navelbråck utan ett sutur därav hade dom inte nämnt något och veterinären menade att det var inget problem, så han hade inte skrivit upp det( fick just mail svar av uppfödaren då han skrev det till svar). Men har sökt på sutur utan att hittat ngt som gör mig klokare. Vet någon vad det är ?

Jag tror frågor absolut var välkomna, men du utryckte dig så klumpigt och provocerande så hon som startade tråden tog illa upp.

Eller så tolkades jag som "klumpig och provocerande". Jag hade bara en fråga och det är väl det diskussionsforum är till för? Jag har som sagt ingen erfarenhet av frusna hundar.

Sutur är väl stygn, dvs man har sytt igen ett sår eller liknande på hunden. Borde definitivt ha nämnts av uppfödaren tidigare.

Återigen, nej en valp ska inte vara rädd och osäker. Det är inte önskvärt att valpens initial reaktion på nya saker är rädsla. Det ska vara nyfikenhet. En rädd valp är ingen bra valp.

Nu vet jag inte hur du tänkte men givetvis måste en valp få reagera med rädsla, likaså en vuxen hund. Huvudsaken är ju att nyfikenheten tar överhand ganska snabbt.

Det sitter mitt på magen, där navelsträngen suttit. Han skrev ett sutur-öppning som växer bort då hon växer.När hon ligger känner man bara en liten mjuk bula , men när hon står blir den större.
Har inte allt för stor erfarenhet av valpar men tycker att det liknar dom små navelbråck som jag sätt tidigare. Jag får fråga veterinären här i luleå, då jag tar nästa spruta.
Täcker valpförsäkringen mot dolda fel sånt här om det skulle visa sig vara en bråck som måste åtgärdas?

Liknande trådar

Övr. Hund Jag har panik. Jag har en vuxen hund sen tidigare och ville ha en till hund som fyllde behov som min vuxna hund inte gör. Ville ha en...
Svar
16
· Visningar
6 628
Senast: iNHALE
·
Hundavel & Ras Som rubriken lyder, vad har ni för ras med er i stallet och på ridturer? Nästa hund SKA jag köpa från valp, där jag får vara med från...
2 3
Svar
56
· Visningar
8 490
Senast: Fetaost
·
Övr. Hund Att inte alla hundar kommer överens och accepterar varandra är jag helt med på, precis som med människor så handlar det ju oftast om...
Svar
16
· Visningar
8 684
Senast: Bulldoozer
·
Övr. Hund Hund i trädgård med koja. Gränslös granne... Vill gärna höra med er om vad ni tycker om följande. Vår hund vistas i del av vår...
2 3
Svar
41
· Visningar
10 219
Senast: Inte_Ung
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka