Hur ska jag gå tillväga?

ankic

Trådstartare
Hej!
Hämtade i lördags våran valp på 8v.
Hur ska jag vänja henne att vara ute?! Vi bor i Luleå och det är minusgrader och fryset ute.
Tog ut henne igår , men hon höll på att frysa ihjäl efter några sekunder. Hon har aldrig varit ute hos uppfödaren . Eftersom hon säger till ett tag innan hon vill göra sina behov så tänkte jag att det skulle underlätta att kunna ta ut henne på gården ( rumsrenheten).
Ska prova att köpa ett täcke till henne , men tänkte att det kyler nog under ifrån( marken)

Sv: Hur ska jag gå tillväga?

Vad är det för hund du har köpt som inte tål kyla, och hur tänkte du då som bor i Luleå?

Att valpen aldrig varit ute är ju... riktigt illa. Har den bara gått på tidning innan eller vad? Men gå ut och lek och se till att det är roligt att vara ute så vänjer den sig nog.

Att valpen säger till innan den vill göra ifrån sig är däremot spektakulärt! Har aldrig hört talas om en 8v-valp som gör det.

Jag bor i Piteå och fick hem min nakenhundsvalp i november månad (inte i år), och jag var så "elak" många gånger att jag tog ut henne utan kläder, det hanns liksom aldrig med att börja krångla på med kläder när valpen sa till att den ville ut eller att jag lyfte ut henne just när hon skulle till att sätta sig inne. Självklart tyckte hon det var jätte kallt men hon lärde sig snabbt att kissar/bajsar jag snabbt som 17 så får jag gå in sen igen...

Håller med Saybia, ut med hunden även om det är kallt. När du hinner förbereda den dra på en fleaceoverall eller nåt.
Jag har också frusen hund och det är bara att dra på kläder så trivs hon ute ändå!

Vad är det för hund du har köpt som inte tål kyla, och hur tänkte du då som bor i Luleå?

Vad är det för kommentar då? Det är väl kallt i hela landet så det kvittar väl var man bor om man har en frusen hund. Finns ju faktiskt vettiga täcken/overaller att dra på.

Men nog är det bra kallare i Luleå än vad det är t.ex i Stockholm större delen av året.

Fast nu tyckte ju TS att en overall/täcke kanske inte räckte eftersom kylan kom underifrån... Därav min "kommentar".

Vet inte om det var menat som en spydig komentar eller vad?
För att vi bor i Luleå så kan vi inte skaffa djur menar du eller?
Jag får vara glad att jag fått en unik 8 v. valp som så tidigt gnäller och visar att hon är nödig, tur att uppfödarna inte visste det ,då hade dom kunnat ta extra betalt.
Att det kyler från marken så menar jag inte att ett täcke inte skulle räcka , tänkte mer om ett täcke har så stor effekt på mitt problem.
Vi har varit ut några korta stunder idag ,hon har gått några meter men lägger sig sedan ner . Följden blir att hon blir ännu kallare

Men nog är det bra kallare i Luleå än vad det är t.ex i Stockholm större delen av året.

Fast nu tyckte ju TS att en overall/täcke kanske inte räckte eftersom kylan kom underifrån... Därav min "kommentar".

Men för en hund som fryser spelar det mindre roll om det är 3 minus eller 15 minus, täckas måste de i alla fall, sen kanske man får slänga på mer kläder när det är 15 men en frusen hund utan täcke lider i stockholm också.

Jag bor i Göteborg, en av de svenska städerna med mest nederbörd, min hund vill inte gå ut när det regnar. Hur tänkte jag då?

Overall brukar hjälpa, då skyddar du magen också. Tikar kan man ha overallser som tom skyddar ljumskarna bak, det är perfekt! Tasskydd brukar inte behövas om resten av hunden är varm. Det finns täcken med maglappar också som skyddar magen.

Oj, vad folk tog illa upp av en stilla undran... *förvånad*

Vet inte om det var menat som en spydig komentar eller vad?
För att vi bor i Luleå så kan vi inte skaffa djur menar du eller?

Det har jag väl verkligen inte påstått?

Jag bor i Göteborg, en av de svenska städerna med mest nederbörd, min hund vill inte gå ut när det regnar. Hur tänkte jag då?

Jag har ingen aning om hur du tänkte? Det hoppas jag du vet bättre än mig.

Nu vet jag inte vad det är för ras på TS hund men för mig verkar det underligt att skaffa en fryssen hund om man bor i kalla norrland. Det är min åsikt. Därför undrade jag också hur man som luleåbo tänkte när man skaffade sig en sån hund. Men frågor kanske inte var välkomna i tråden...

Nu vet jag inte vad det är för ras på TS hund men för mig verkar det underligt att skaffa en fryssen hund om man bor i kalla norrland. Det är min åsikt. Därför undrade jag också hur man som luleåbo tänkte när man skaffade sig en sån hund. Men frågor kanske inte var välkomna i tråden...

Jag antar i så fall att du inte har någon erfarenhet av raser/hundar som lättare fryser för det är inte speciellt stor skillnad att ha en sån ras i skåne eller norrland, det är lite längre täckessäsong i norrland men annars är det ingen skillnad.

Nä det är sant, jag har valt hundraser som tål att vara ute utan täcke oavsett om det är 3 eller 15 minusgrader. Just därför är jag nyfiken, som sagt. Tack för förtydligandet.

För mig är det iaf skillnad :)

Zaga täckar jag ganska sällan här nere i Göteborg, men när vi åker till norrland täcker jag henne alltid vintertid.

Jag hade ju dock köpte henne iaf, även om jag bodde i norrland ;)

Oj, vad folk tog illa upp av en stilla undran... *förvånad*

Det har jag väl verkligen inte påstått?

Jag har ingen aning om hur du tänkte? Det hoppas jag du vet bättre än mig.

Jag är ju egentligen Västerbottning (granne med Luleå!) och fast jag bor i Skåne nu, så tycker jag vintrarna här är värre än de Norrländska. Här nere är det blött jämt och blåsigt, medans övre Norrland har torrare kyla, oftast ett bra och torrt snötäcke. Mycket trevligare! :love:
Jag fick hem min valp på Lucia och tog ut honom en gång i kvarten halva den vintern, det gick bra fast han är ju en större ras (vet fortfarande inte vilken ras TS har??) och gillar numera vintern bäst, tror han blev lite präglad på kyla som liten!
Men visst tycker jag en frusen liten jycke ska få ett varmt täcke/overall på sig om den ska ut och det är kallt om magen!! Ett täcke för snabba kissrundor och en overall för promenader!

Tillägg Skogis:

Nu är hon jäkligt billig dock, nästan gratis :devil:

/ Gravid med en löpande hund samtidigt = ingen bra kombination

Då har hon ju päls eller hur?

Jag skulle vara lite försiktig med att täcka henne för tidigt och för mycket, risken är ju att du får en hund som verkligen fryser om den inte har täcke..

Såklart att du gör hur du vill med din hund, men detta är bara ett tips.

Kanske ett regn/snötäcke ( ofodrat ) ifall det är mycket nederbörd, i och med att raserna kanske inte har mycket underull?

Det är ingen fara än! Det är inte kallt i Luleå än.
Låt henne vara otäckad ett bra tag till, om du enns någonsin kommer behöva ha på täcke.

Valpen ser troligen bara frusen ut eftersom den är osäker. Jäklar vad frusen och ynklig Uno såg ut också när han var liten och ny i stora världen när vi skulle ut och kissa i början. Det släpper.
Lek utomhus så vänjer hon sig.

//Ainon, fd Lulebo med kh chihuahua som aldrig går täckad.

Liknande trådar

Övr. Hund Jag har panik. Jag har en vuxen hund sen tidigare och ville ha en till hund som fyllde behov som min vuxna hund inte gör. Ville ha en...
Svar
16
· Visningar
6 628
Senast: iNHALE
·
Hundavel & Ras Som rubriken lyder, vad har ni för ras med er i stallet och på ridturer? Nästa hund SKA jag köpa från valp, där jag får vara med från...
2 3
Svar
56
· Visningar
8 490
Senast: Fetaost
·
Övr. Hund Att inte alla hundar kommer överens och accepterar varandra är jag helt med på, precis som med människor så handlar det ju oftast om...
Svar
16
· Visningar
8 684
Senast: Bulldoozer
·
Övr. Hund Hund i trädgård med koja. Gränslös granne... Vill gärna höra med er om vad ni tycker om följande. Vår hund vistas i del av vår...
2 3
Svar
41
· Visningar
10 219
Senast: Inte_Ung
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 31
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈