Hur ofta ska man duscha sin häst?

MiiaLi

Trådstartare
Precis så som rubriken tyder: Hur ofta ska man / eller kan man duscha sin häst per år..och då menar jag hela hästen.. :)

Sv: Hur ofta ska man duscha sin häst?

Egentligen ska man väl inte dusha alls (med shampoo etc) då det är onaturligt och typ förstör fettlagret.. :angel: eller nåt..
Fast våra blir iaf duschade ett antal gånger på sommaren när det är varmare (inget uppvärmt stall, känns taskigt att blöta ner dom i kylan) för det mesta bara avsköljda men rätt ofta med shampoo med..

Mina duschas o shamponeras inför varje utställning, det kan bli några gånger/säsong.
Det finns inget som säger att man ska duscha dom över huvudtaget, men jag brukar föredra en rejäl genomgång på hösten när de stallas in för o få bort alla rester av insektsmedel.

Men det finns väl inga direkta regler för det.
Det beror ju på vad man gör med hästen, hur man har den. Lösdrift eller uppstallad. tränar och tävlar - eller promenadrider.

När jag red min förra häst och tränade mkt så duschade jag ju oftast av henne etfter varje ridpass då hon var svettig. Hon klipptes en gång per vinter och var täckad därefter.
Nu vill jag inte gärna duscha av hästarna på vintern då vi inte har isolerat stall. Tar i värsta fall och svampar av lite vid sadelgjord. (mest där hon brukar bli svettig av ridningen som den ser ut idag.) Har unghäst som inte går så hårt än.
Har ännu inte behövt klippa, men får se när hon kommer igång mer.

Mazal får duscha vid mycket högtidliga tillfällen, för det är enda sättet att få honom riktigt vit och vacker.

Beror på! Jag duschar min häst en gång i veckan, kanske varannan vecka under sommaren. Detta eftersom han har eksem och jag smörjer mycket och det blir kladdigt osv. Jag upplever det som att om jag tvättar honom såpass ofta så mår han bättre eftersom det är ren hud jag smörjer och inte drar in skit i osv. Det verkar klia mindre då.

Oj...jag tvättade av min ena valack strax innan en tävling, den andra har jag aldrig duschat, han har inte behövt det fast han är skimmel.:angel:

Jag brukar duscha/schamponera mina en gång om året - vare sig det behövs eller ej :D
Sommartid händer det att jag spolar av en svettig häst, men det räknas väl knappast som dusch.

Immer

Du behöver egentligen aldrig duscha den. Men är den lortig och vädret tillåter är det ju ett enkelt sätt för dig som ryttare att få den ren. Har hästen svettats mkt kan det ju vara bra att svampa av eller skölja vid varmt väder.

Jag brukar schamponera några ggr per år, plus tvätt av ben osv när det behövs. Smaksak hur ofta/om man gör det.

Precis så som rubriken tyder: Hur ofta ska man / eller kan man duscha sin häst per år..och då menar jag hela hästen.. :)

med schampoo; efter behov. har hästen avrit mycket svett under en lång tid, blir det oftare, men bara på ryggen, där hon är jättekänslig för lort.

tvättar/sköljer svansen gör ja ofta, det är så trist och ha lortig svans. brukar ta med benen då åxå, mest för att undvika att mugg växer till sig. och det är lättare att skölja bort leran än att borsta bort den.

sköljer henne när hon är riktigt svett, av samma anledning som den första. på sommarn brukar ja skölja henne efter nästan varje ridning, mest för att ta bort svett och ge henne en blöt päls som leran kan sätta sig fast i. (bra myggmedel) å då åker hela hästen med, även huvud!

Det beror ju alldeles på hur man använder sin häst naturligtvis! En normal ridhäst som man använder till nöjes-/motionsridning måste ju rimligtvis räcka att man schamponerar en eller två gånger om året för att få bort den värsta skiten. Men om man använder hästen i avel så är det såklart större krav på hygien och om man ställer ut eller tävlar hästen ofta så vill man ju ha den fräsch o snygg. Och pälsen blir ju så mjuk och go så! :love:

Min häst får duscha efter varje svettigt ridpass -vilket brukar bli varje dag på vår o sommar. När det är kallare ute svettas han inte så mycket. Spolar man inte bort svetten ligger det kvar en massa salt i pälsen som kliar och är svår att borsta bort. Han äääälskar att duscha när han är svettig!! Det bästa som finns tycker han.:smirk:

Mina duschas efter varje banträning året om... :idea:

1-2 ggr i veckan när de är igång, tränas de inte så duschar de inte.

eftersom min är en skimmel badas han oftare på sommaren (vid tävling) På vintern blir det bara svansen,benen eller inget alls

Liknande trådar

Hästvård Jag har fått lära mig att hästen ska vara ren och torr innan klippning, dvs. ren som duschad med schampo. Detta för att få en jämn och...
2
Svar
28
· Visningar
1 874
Senast: Ketrawzc
·
Hästvård Jag har en unghäst född -21 som börjat hosta framförallt direkt på morgonen när hon kommit ut. Oftast bara 1 gång men ibland även flera...
Svar
1
· Visningar
211
Hästvård Hej, Jag undrar hur lång tid det kan ta för häst att återhämta sig från selenbrist? Fick svar på mineralanalys (blodprov) i veckan och...
Svar
4
· Visningar
464
Senast: Mearas
·
Hästvård Hej. Är det någon fler som har häst med artros i halskotpelaren? Givetvis har vi kollat upp detta och fått en diagnos och fört en...
Svar
6
· Visningar
472
Senast: Lavinia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka