Hur ofta fodrar ni era hästar?

Sv: Hur ofta fodrar ni era hästar?

kl. 7 Kraftfoder + hötuss, sen utgång.

fritt hö hela dagen! (bal i hagen)

kl. 18 Kraftfoder (ingång)

kl. 22 Kvällshö
 
Sv: Hur ofta fodrar ni era hästar?

Mina hästar får kraftfoder kl. 07,00, går ut kl. 07,30 ca med 3 kg hö vardera. Kl. 12,00 får de lunchhö, 4 kg var. Eftermiddagshö ca 2 kg var i hagen runt 17,00 och går in vid 19,00 och då får de ca 1 kg hö var och lite morötter osv. Vid 22,00 får de kvällskraft och kvällshö, ungefär 5 kg. De äter inte så mkt under natten så de har alltid lite kvar på morgonen.

Jag avskyr folk som inte ger tillräckligt med grovfoder, det är dödsstraff på det enligt mej!
 
Sv: Hur ofta fodrar ni era hästar?

6.30 2,5 kg hösilage + kraft
12.00 3-4 kg hösilage (i hagen)
16.30 2-3 kg hösilage (i hagen, brukar bli över en del till dagen efter så man kan säga de har fri tillgång)
19.30 3 kg hösilage + kraft
22.00 5 kg hösilage + kraft
 
Sv: Hur ofta fodrar ni era hästar?

*KL*
Min får;
06.30 3kg hösil+1kg kornkross
12.00 3kg hösil + ½kg Korn
16.00 3kg hösil + ½kg korn½kg Müsli, 1kg betfor, olja och miner.
mellan 19.30-21.00 3kg hösil + ½ korn

Vid bra väder äter han utomhus, annars gårhan in vid 12.
 
Sv: Hur ofta fodrar ni era hästar?

Hästarna (halvblodsto 9 år, tränas och tävlas & fullblodsvalack 4 år, tränas & tävlas)) äter:
06.00- 4kg hösilage ½l musli, ½l betfor, lite mineraler, vitaminer & oljor. Går sedan ut i hagen.
13.00- 2kg hösilage i hagen.
16.00- Går in från hagen, blir riden får sedan 3kg hösilage & ½l musli
20.00- Kvällsfodring. 6kg hösilage, ½l musli, ½l betfor, mineraler, vitaminer & oljor.

Den tredje hästen (halvblodsvalack 23 år, blir riden ca 2 dagar/veckan i skogen) äter:
06.00- 1l havre & 1l betfor, vitaminer, mineraler & oljor. Går sedan ut i hagen.
06.00-16.00- Fri tillgång hösilage i hagen.
16.00- Fri tillgång till hösilage i boxen.
17.00- 1l havre om han har blivit riden.
20.00- Kvällfodring- Fri tillgång till hösilage hela natten, 1l havre & 1l betfor & vitaminer, mineraler & oljor.
 
Sv: Hur ofta fodrar ni era hästar?

hästarna i mitt stall får frukost vid 7-tiden, kraftfoder inne och hö ute, olika mängd.. De får lunch vid 11-12 då de får hö. De kommer in vid 17-18 beroende på väder och när vi kommer till stallet (kollektiv), då får de hö+kraftfoder. De får kvällsmat vid 21-22 då får de hö+kraftfoder.

Min ponnys foderstat:
Morgon: 0.5 kg musli+2 kg hösilage
Lunch: 2 kg hösilge
Eftermiddag:1 kg musli+2 kg hösilage
Kväll:0.5 kg musli+3 kg hösilage.

Han kastar sig inte över maten när han får den och är i bra form och hull.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Jag behöver hjälp med halm för lättfödd d-ponny. Vi köpte en överviktig (eller fet 🤷🏽‍♀️) ponny. Bedömd 7.5 på en skala till 9 av...
Svar
16
· Visningar
1 963
Senast: CaisaCax
·
Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
3 050
Senast: Ridinglady
·
Foder & Strö Funderar över om det finns nån forskning kring hur länge en häst behöver tugga för att känna sig nöjd/mätt? Jag vet att hästar inte ska...
7 8 9
Svar
161
· Visningar
11 206
Senast: TinyWiny
·
Hästvård Vill börja med att jag ska ringa veterinär idag. I våras hade min häst en tydlig beteendeförändring. Hon mådde dåligt och hon visade...
2
Svar
27
· Visningar
3 793
Senast: Twihard
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp