Hur ofta fodrar ni era hästar?

Sv: Hur ofta fodrar ni era hästar?

I vårat stall så får hästarna bara kraftfoder på morgonen vid kl.7
De får en bal i hagen elr så har dem en stor rundbal :d
Dom kommer in vid kl. 16-17 och då får dom cirka 3 kg hö och kraftfoder till dom som ska ha det... Därefter ridning.
Kl.20 får dom kvällshöet som är ungefär 4-5 kg + kraft...

Hästarna visar inga tecken på att dom är "jättehungriga" som dom i elitstallen :p
 
Sv: Hur ofta fodrar ni era hästar?

Kl 6.00 morgonhö ute i hagen
Kl 11.00 lunchhö ute i hagen
Kl 15.30 em-hö i hagen
Kl 20.30 kraftfode vid insläpp
Kl 21.00 natthö


Kan tyvärr inte ha fri tillgång då flocken är "blandad", ett hannoveranersto, en d-ponny connemara, en b-ponny welsh och ett ministo. Varav de två sistnämnda skulle "äta ihjäl sig" om de hade fri tillgång.
 
Senast ändrad:
Sv: Hur ofta fodrar ni era hästar?

Har travhästar som tränas hårt och tävlar. fodrar som jag gör för att det funkar bäst så.

8.00 Frukost, ca 1 kg lucernstrå (för att slippa ge krafftfoder i tom mage)

12.00 (ca) hö, ca 2 kg var

15.00 morötter i hagen, ca 1 kg var

16-17 hö så mkt som varar till nästa morgon, 6-12 kg/häst.Samt krafftfoder, Krafft energy till de stora och Krafft Protein till Unghästarna.


22.00 Påfyllning av hö till de som behöver samt havre och morötter till alla.

Dessutom så tas de in nån gång under dagen och tränas, då får de en krafftfodergiva när de står i boxen och torkar, inkl hö förståss.
 
Sv: Hur ofta fodrar ni era hästar?

Min får 1 kg hö och 1 kg havre på morgonen vid 7 ungefär. Sedan kommer de ut på förmiddagen och har då fri tillgång på en hösilagebal så de äter hela dagen ute. När hon kommer in vid 16-17 får hon 5,5 kg hö och 3 kg lusern. Och det är allt, då har hon att äta hela natten.
 
Sv: Hur ofta fodrar ni era hästar?

06.00 krafftfoder inne (min får 5 dl lusern) + hö när de kommer ut (ca 2 kg)

12.00 Hö i hagen (ca 2 kg)

16-17 Kraftfoder och hö vid insläpp. (min får 1 liter lusern, mineraler och en halv boll groov 125 + ca 5 kg hö)

21.00 kraftfoder och hö till nattningen. (min får 1 kg groov 125, 2 dl foderjäst och en halv boll groov 125 + ca 3 kg hö)
 
Sv: Hur ofta fodrar ni era hästar?

Där jag har häst nu har ingen möjlighet att lägga ut mat under dagen.
annars ser det ut såhär:

Morgon: hö+krafft
EM: hö+krafft
Kväll:hö

(när det börjar bli kallare så ska vi lägga ut hö i hagen kvällen innan så dom får direkt när dom kommer ut.)
 
Sv: Hur ofta fodrar ni era hästar?

Alla gör vi olika.

Själv så släpper jag ut mina runt 7 tiden. Får "krf" inne sen ca 5 kg hösilage (ganska torrt) ute.

Lunch runt 12, ca 3 kg.
Är det kallt ute brukar dom få ett "mellis" kring 16.00 tiden ca 1,5-2 kg.

Middag vid 18.00 ca 3 kg då oxå.

Kommer in runt 22 tiden på vardagar och senare på helgerna och då får den lille knappt 1 kg och den store ca 5 kg då får dom även "krf".

(Vill inte kalla det att jag ger kraftfoder då det består av ca 0,5 liter uppblött betfor och 1,5 liter Carrageen till den store och 0,4 liter carrageen till den lille)
 
Sv: Hur ofta fodrar ni era hästar?

Min häst:
Frukost 6:00-6:30 : 2kg hösilage+ ca 1kg morötter + kraft
Går ut vid halv åtta
Lunch 12:00-13:00: 3kg hösilage
Intag17:00-17:30: 5kg hösilage + kraft
Kväll 21:30-22:00: 9 kg hösilage + kraft
 
Sv: Hur ofta fodrar ni era hästar?

vi ger kraftfoder inne på morgonen (kl 07.00) + hö ute i hagen (ca 2-3 kg).. sen får dom 2-3 kg hö till ute på dagen vid ca kl. 12.. sen kommer dom in vid 17-18 tiden och då får dom insläppshö (typ 1-2 kg hö) och sen vid 19-20 tiden så får dom kvällshö + kraftfoder..

de bästa hade ju vart om dom fick äta hö ett tag innan kraftfodret på morgonen men det är lite svårt när folk ska till skolan och jobbet för då har man liksom inte tid och vänta :crazy:
 
Sv: Hur ofta fodrar ni era hästar?

Våra får frukosthö ca 6.30 inne (står inne till ca 8.00), middagshö ca 13.00 & kvällshö ca 19.00....jag tycker att det är för få tider egentligen, skulle gärna velat ha fri tillgång, men inte möjligt, då jag är den enda av 8 hästägare som tycker så...men jag har löst det så iallafall att min Prins får fri tillgång inne i boxen iallafall mellan 19.00-8.00 + att han får ett x-tra mål hö runt 16.00 & det funkar faktiskt bra, han är pigg & glad!! :) Men hade jag haft möjlighet så hade jag gärna haft fri tillgång även i hagen, men som sagt va så går inte det tyvärr, om jag inte väljer att ha honom själv i hagen & det far han mycket mer illa av än att inte ha fri tillgång hela dygnet... ;)
 
Sv: Hur ofta fodrar ni era hästar?

I stallet där jag har min ponny så är vi 8 st som hjälps åt med morgon, lunch och middagsfodring.

De släpps ut ca 7 och då ges kraften inne och det hö som varje hästägare vägt upp i hagen.
Vid 11.45 får de lunch ute.
16-17 intag och middag hö+kraft.
20.30-21-30 kvällsfodring hö+kraft.

Alltså är dessa "kusar" ute ca 8-9 timmar varje dag om inte vädret är uruselt.
Ett system som vi också kör med i stallet är att stallägarna alltid utfodrar kväll (de har själva en egen häst som vi andra fodrar de andra målen) och så kör vi med "friveckor" och det är veckor då man inte har några fodringar alls. Det blir ca 3 friveckor på 10 v. För då går fodringsschemat jämt upp och ingen behöver ta fler eller färre fodringar än någon annan :)


eftersom jag står i samma stall så har vi samma rutiner:P
 
Sv: Hur ofta fodrar ni era hästar?

Mina hästar får grovfoder 4 ggr/ dag och kraftfoder 2ggr/dag.

Kl. 06.30 ca 2kg hö + kraftfoder
Kl. 08.00 Utsläpp vid bra väder, annars ut senare
Kl. 12.00 2 kg hö
Kl. 16.00 2 kg hö, intag vinter och vid dåligt väder
Kl. 20- 22 ca 4 kg hö + kraftfoder, intag vid bra väder

Mina hästar står också på fin vetehalm som dom kan pilla med under natten. Alla hästar har individuella foderstater därav ca.
 
Senast ändrad:
Sv: Hur ofta fodrar ni era hästar?

Så här fodrar jag mina hästar.

Kl 7 är det frukost 2kg var till dom stora och 1kg var tilll dom små.

Kl 13 är det mat ute c:a 2kg till dom stora och c:a 1kg till dom små

Kl 18 är det samma som kl 13

Kl 21 är det insläpp och då får dom stora 6kg var på och dom små 2kg var + ev kraftfoder.

// Jenny
 
Sv: Hur ofta fodrar ni era hästar?

Mina får Kraftfoder ca 05.00 ut när de ätit upp! Fri tillgång på hö (storbal i foderhäck) in kl 21.00 Kraftfoder +hö häst 1 3kg häst 2 4kg häst 3 8kg!!
Hästar är gjorda för att äta "hela tiden"
 
Sv: Hur ofta fodrar ni era hästar?

Morgon 0.5kg kraft 2 kg hö. 0600-0730.
Lunch 2 kg hö 1130-1300
Middag 2kg hö 0.5 kg kraft.17-18. (ibland insläpp och vid fint väder äter dom höet ute och kommer in runt 19-1930. och äter kraften.
(Tycker ändå dom får vara ute för lite)
Kväll. 2030-2230. 4 kg hö. 1kg kraft+0.25 betfor.....
 
Sv: Hur ofta fodrar ni era hästar?

kl 07 1kg hö, kraftfoder
kl 09 2kg hö med ut i hagen
kl 13 2 kg lunchhö
kl 18 1-2kg em hö
mellan kl 20 och 21 4½kg hö för natten +kraftfoder
 
Sv: Hur ofta fodrar ni era hästar?

Mina får två gånger varje dag... men det räcker hela dagen så dom har fri tillgång kan man säga.

Kraftfoder inne 05.30
35-40kg hösilage i foderhäcken

Kraftfoder inne runt 22.00 när dom kommer in
mellan 5-8kg per häst/natt
(Är dom ute på natten får dom lika mycket som på morgonen på kvällen)

Har 4 hästar, en 1-åring, 3-åring, 8-åring och ett dräktigt sto.
 
Sv: Hur ofta fodrar ni era hästar?

Min 1-åring får:
06.00 4 kg hö + kraftfoder
ca 12.00 3 kg hö
ca 17.00 3 kg hö
ca 20.00 6 kg hö + kraftfoder

Min 19 åring får lika dant!
 
Sv: Hur ofta fodrar ni era hästar?

Morgon fodring klockan 6,30-7,00
Kraftfoder inne och hö ute.
2 kg hö

Lunch runt 12-13
hö ute
2 kg

Eftermiddagsfodring när de går in runt 17,30-18
kraftfoder och 2 kg hö

kvällsmat 19-21
kraftfoder och 3 kg hö
 
Sv: Hur ofta fodrar ni era hästar?

MorgonMin får 2 kg hö samt kraftfoder vid sju. Går i hagen och plockar fram till tre då hon får 1-2 kg av lunchhöet hö ute. Kommer in ca 19 och får då ca 1-2 kg hö till, samt kraftfodret från lunchen. Vid 21 kvällsfodrar vi med ca 4 kg hö och kraftfoder. Fri tillgång på halm i princip.

Vintertid går hon tyvärr in redan tre och får då allt lunchhö och kraftfoder, som hon delvis får ute nu under vår/sommar.

Det är alltså tre fodringar/dag plus fri tillgång på halm, med uppdelad lunchgiva när hon går ute sent när det är ljust.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Jag behöver hjälp med halm för lättfödd d-ponny. Vi köpte en överviktig (eller fet 🤷🏽‍♀️) ponny. Bedömd 7.5 på en skala till 9 av...
Svar
16
· Visningar
1 963
Senast: CaisaCax
·
Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
3 050
Senast: Ridinglady
·
Foder & Strö Funderar över om det finns nån forskning kring hur länge en häst behöver tugga för att känna sig nöjd/mätt? Jag vet att hästar inte ska...
7 8 9
Svar
161
· Visningar
11 206
Senast: TinyWiny
·
Hästvård Vill börja med att jag ska ringa veterinär idag. I våras hade min häst en tydlig beteendeförändring. Hon mådde dåligt och hon visade...
2
Svar
27
· Visningar
3 793
Senast: Twihard
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp