Hur ofta fodrar ni era hästar?

Sv: Hur ofta fodrar ni era hästar?

Mitt fullblodssto med föl är inte så billiga i drifft:)
Dom får 7kg höensilage på morgonen kl 7
4kg hö i hagen kl 12
14kg höensilage kl 16 vid innsläpp
9kghöensliage kl 21 vid kvällfodringen
Dom brukar ha kvar hö så det räcker hela nattem + att dom står på halm.
Sammanlagt äter dom 34kg hö om dan
inte speciellt billig för mig:(

:eek: 34kg på ett fullblod + föl :eek:
 
Sv: Hur ofta fodrar ni era hästar?

Jag har lösdrift för 2 shettisar och deras matdag ser ut så här
5,30 ca 0,5 kg ensilage per häst
11,00 kraft + 0,5 kg ensilage per häst
15,00 0,5 kg ensilage per häst
19,00 0,5 kg ensilage per häst
23,00 kraft + 0,5 kg ensilage per häst
om det är under -5 så lägger jag in ett mål ensilage till på natten ca 01,30
detta funkar perfekt, hästarna är inte tjocka och dom är inte hungriga heller
 
Sv: Hur ofta fodrar ni era hästar?

Hej!

Våra har fri tillgång i hagen mellan ca 7 o 19. Sen får de insläpp ca 1 skottkärra (vi har hö på rundbal) och sen ytterligare en skottkärra till kvällen(skulle jag tro), men helt ärligt vet jag inte när det är, för då är inte jag där:-). Iaf ses det till att hästarna har hö hela tiden de är inne, samt att de står på halm, så de kan äta nästan dygnet runt. Kraftfoder ges 3 ggr/dag, utom till "utehästarna" som får 1 gång/dag.

/ lavinia, som litar på stallägaren..
 
Sv: Hur ofta fodrar ni era hästar?

Jag har eget stall och utfodrar så här:

06.15 Havre inne 2 kg hö var som dom får ute

11.30 1 kg hö var ute - har buffes lunchgrind- super!!:banana:

16.30 1 kg hö var ute när jag kommit hem från jobbet

20.30-21.30 2 resp. 3 kg hö och kraftfoder vid intag/läggdags...:bump:
 
Sv: Hur ofta fodrar ni era hästar?

Jag står ju inackorderad så det är inte jag som bestämmer, men tycker vi har rätt bra tider (insläppet skulle gärna kunna vara senare för min del dock).

ca 06.00 Frukost (3 kg hösilage + skrammel i krubban för min)
08.00-09.00 "Lunch" i hagen vid utsläpp (6 kg hösilage på två hästar just nu, ska bli fri tillgång så fort det är möjligt att ha en bal ute, det finns dessutom gräs kvar i hagen där min går...)
16.00 Em-fodring + insläpp (4 kg hösilage + lite betfor med mineraler för min)
ca 22.00 Kvällsfodring (6-7 kg hösilage + skrammel i krubban för min)

Min står på halm, så han har alltid något att tugga på även om hösilaget tar slut. Han behöver inget kraftfoder enligt analysen, men får kanske en näve/mål ändå för att han inte ska bli ledsen när alla andra får, samt lite betfor för att få i sig mineralerna :D .
"Lunchen" är tyvärr inte möjligt att ge senare, då vi alla jobbar/pluggar och inte har möjlighet att vara i stallet mitt på dagen, men det problemet försvinner ju när vi kan lägga ut så de har fri tillgång.
 
Sv: Hur ofta fodrar ni era hästar?

Vi fodrar tre gånger per dag, såhär:
7.30
Kraftfoder inne och
8.00 2-3kg hö ute


15.00 2-3kg hö ute


20.00 5 kg hö+ kraftfoder inne.
Ca-tider, det är så det brukar se ut.
Ibland är insläppet en timma tidigare eller en senare.
Min står på halm som han tuggar på ganska så hela tiden.



Inte helt perfekt med bara tre måltider, men vi är tre tjejer som antingen jobbar,går i skola eller bor långt bort som sköter stallet, så det fungerar inte med en måltid till. Tyvärr.
 
Sv: Hur ofta fodrar ni era hästar?

mina får :
ca 2kg hö var av stallägaren kl 07.00 på morgonen + kraftfoder till den ena.

klockan 08.00 får dom ca 1 bal ute i hagen uppdelad i 2 högar . Det klrar dom sig med under dagen.

Ca 19.00 kommer dom in och får sitt kvällshö. Den ena ca4 kg och den andra ca 8kg + kraftfoder.
 
Sv: Hur ofta fodrar ni era hästar?

Mina får:
kl 05.30: Hö + kraftfoder
kl 11.00: Hö i hagen
intag kl 15.00-16.00: Hö + kraftfoder
kl 20.30-21.30: Hö + kraftfoder
 
Sv: Hur ofta fodrar ni era hästar?

Tre islandshästar varav ett föl.
kl. 6.30 - 7.30 4 kg hö tillsammans ute
kl. 13 - 14 4 kg hö tillsammans ute
kl. 20 - 21 sto med föl 4 kg hö inne, sto 2 kg hö inne

Är det dåligt väder kan det hända att de tas in tidigare, då får de hälften av kvällshöet och resten senare.
Kraftfoder, stoet som har föl får 1 kg någon gång under dagen ensam. Sto + föl delar 1 kg på kvällen. Stoet som inte har föl får 1 kg på kvällen om hon inte varit intagen för t ex ridning under dagen, då får hon hälften av kraftfodret efter sitt arbetspass.
 
Sv: Hur ofta fodrar ni era hästar?

I stallet där jag har min häst fodrar vi:

06.30: ca 2 kg hö + kraftfoder

08.00: Utsläpp

15.00 Inlsäpp: ca 1 kg hö + kraftfoder

20.00: ca 2 kg hö + kraftfoder
 
Sv: Hur ofta fodrar ni era hästar?

Ska förtydliga att det är 2-3kg hö per häst som gäller på frukost och lunch, inte 2-3kg totalt
 
Sv: Hur ofta fodrar ni era hästar?

Brukar ge mina fri tillgång, men nu har vädret satt stopp så jag portionerar ut och har stallat in.
Ska dock börja ge fri tillgång på hö igen - då äter två hästar 30-35kg/dygn - på lösdrift - ute dygnet runt.

Frukost 7.00 1 kg hö/häst + kraftfoder
Vid utsläpp 8.00 lägger jag ut totalt 7-8 kg hö att dela på för två.
Lunch 14.00 ca (beroende på när någon är hemma) lägger jag ut 5-6 kg hö till.
Insläpp 19.00 ca 1 + 1 kg hö och kraftfoder
Kvällsmat 22.00 4 + 3 kg hö

De kastar inte i sig maten - utan kan spara lite och göra annat innan de rensar.
Jag försöker fördela de stora målen jämnt över dygnet.

Har dock insett att det blir billigare för mig att ha dem installade så jag funderar ibland på hur jag ska göra...
 
Senast ändrad:
Sv: Hur ofta fodrar ni era hästar?

Våra har fri tillgång. Vi lägger i både vindskyddet och i vår foderhäck. En sådan kan du ju skaffa!

Jag vågar inte ha någon foderhäck då mina hästar verkar vara korsade med bergsgetter.
De klättrar på allt så skaderisken blir för stor.
I alla fall på de som jag har sett.
Hur ser er ut?

Om man skall fodra i vindskydd/ligghall så måste det ha en massa speciella mått för det samt vara upplyst.
Och att dra elledningar dit känns litet överdrivet.

I en av hagarna så har jag stora cementringar på grusbädd, det fungerar riktigt bra.
Så jag funderar på att skaffa flera sådana.

Lösningen nu är ju inte riktigt bra.
Jag hade räknat med vinter och frusen mark så att jag hade kunnat ställa in hela ensilagebollar.
 
Sv: Hur ofta fodrar ni era hästar?

Våra har fri tillgång på ensilage dygnet runt (rundbal i hagen, får sen så mycket i boxen att det räcker över natten). De får lite "skrammel i krubban" (kraftfoder) morgon och kväll. Kommer ut i hagen vid 6.30, kommer in vid 20.00, har bra regn/vindskydd i hagen.
 
Sv: Hur ofta fodrar ni era hästar?

I stallet där jag har min ponny så är vi 8 st som hjälps åt med morgon, lunch och middagsfodring.

De släpps ut ca 7 och då ges kraften inne och det hö som varje hästägare vägt upp i hagen.
Vid 11.45 får de lunch ute.
16-17 intag och middag hö+kraft.
20.30-21-30 kvällsfodring hö+kraft.

Alltså är dessa "kusar" ute ca 8-9 timmar varje dag om inte vädret är uruselt.
Ett system som vi också kör med i stallet är att stallägarna alltid utfodrar kväll (de har själva en egen häst som vi andra fodrar de andra målen) och så kör vi med "friveckor" och det är veckor då man inte har några fodringar alls. Det blir ca 3 friveckor på 10 v. För då går fodringsschemat jämt upp och ingen behöver ta fler eller färre fodringar än någon annan :)
 
Sv: Hur ofta fodrar ni era hästar?

Mina får kl 07,00 hö + kraftfoder
när dom går in vilket sker mellan 16--19 beroende på väder; hö
kvälls mat kl 21,00 hö + kraftfoder
Kan inte ge "lunch" då jag inte är hemma mitt på dagen:crazy:
Skriver inte kilo då det är 2 storlekar på hästarna
 
Sv: Hur ofta fodrar ni era hästar?

Jag vågar inte ha någon foderhäck då mina hästar verkar vara korsade med bergsgetter.
De klättrar på allt så skaderisken blir för stor.
I alla fall på de som jag har sett.
Hur ser er ut?


Skulle de klättra i en 'låda' med?

Jag har ju EUR-pall i botten, med sidor. Så det blir som en stor låda. Inget risk att de ska fastna, de äter från snudd på marknivå ändå, och kan inte trampa ner maten i leran.
 
Sv: Hur ofta fodrar ni era hästar?

Jag vågar inte ha någon foderhäck då mina hästar verkar vara korsade med bergsgetter.
De klättrar på allt så skaderisken blir för stor.
I alla fall på de som jag har sett.
Hur ser er ut?

Om man skall fodra i vindskydd/ligghall så måste det ha en massa speciella mått för det samt vara upplyst.
Och att dra elledningar dit känns litet överdrivet.

I en av hagarna så har jag stora cementringar på grusbädd, det fungerar riktigt bra.
Så jag funderar på att skaffa flera sådana.

Lösningen nu är ju inte riktigt bra.
Jag hade räknat med vinter och frusen mark så att jag hade kunnat ställa in hela ensilagebollar.



Vilka krångliga hästar du verkar ha! ;) Funderat på att skaffa riktiga hästar, istället för getter? Skojar bara! :smirk:

Våra foderhäckar i vindskyddet sitter längs med väggarna, ganska högt upp och de är i trä, så de kan inte fastna med hovar eller så i dom. Vårt vindskydd är inte belyst, vilket det inte behöver vara. Varför ska det vara det? Stallet är ju släckt om natten (..vårat iaf.) och de ser ju lite i mörker av vad jag har hört. Men visst, säkert ingen nackdel att ha belysning heller, men vi har inte det. Vi har en till foderhäck utanför vindskyddet också med ganska så tätt galler eller vad man ska kalla det för, så de kan inte fastna i det.

Jag tror inte dina pållar är så vilda att de inte klarar av att ha en sådan foderhäck som vi har iaf. :angel:
 
Sv: Hur ofta fodrar ni era hästar?

Vilka krångliga hästar du verkar ha!
Jo de är det allt.
Vi försökte att bygga en creep-feder i timmer.
Men de slaktade den omedelbart till en timmerhög.

Vårt vindskydd är inte belyst, vilket det inte behöver vara. Varför ska det vara det?
Jag har för mig att djurskyddslagen kräver det.
Att det måste vara upplyst om man har utfodring i ligghallen.
Men jag kan ha fel.

Jag tror inte dina pållar är så vilda att de inte klarar av att ha en sådan foderhäck som vi har iaf. :angel:
Du skulle bara veta.
De är så uppfinningsrika, nyfikna och pilliga att de trasslar sönder det mesta.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Jag behöver hjälp med halm för lättfödd d-ponny. Vi köpte en överviktig (eller fet 🤷🏽‍♀️) ponny. Bedömd 7.5 på en skala till 9 av...
Svar
16
· Visningar
1 963
Senast: CaisaCax
·
Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
3 050
Senast: Ridinglady
·
Foder & Strö Funderar över om det finns nån forskning kring hur länge en häst behöver tugga för att känna sig nöjd/mätt? Jag vet att hästar inte ska...
7 8 9
Svar
161
· Visningar
11 206
Senast: TinyWiny
·
Hästvård Vill börja med att jag ska ringa veterinär idag. I våras hade min häst en tydlig beteendeförändring. Hon mådde dåligt och hon visade...
2
Svar
27
· Visningar
3 793
Senast: Twihard
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp