Hur ofta fodrar ni era hästar?

Sv: Hur ofta fodrar ni era hästar?

våra får såhär:

vid 06.00-06.30 så släpper hö-automaterna ner morgonhö´et
vid ungf.07.00-07.30 får dom kraftfodret

lunch hö kl.12.00.

insläppsmat kl.15.00 i form av hö och sedan kraft

kväll har vi delat upp hö´et en del kl.20.00 och resten kl.22.00
anledningen till att dom får en del kl.20.00 också, är för att dom ska få i sig de innan dom får kraften som ges ungf.10 min efter 20.00 hö´et..

ja som sagt sedan kl.22.00 släpper hö-automaten ner resten...


hoppas du fattar :D
 
Sv: Hur ofta fodrar ni era hästar?

där jag står har vi fri tillgång till hö i hagen o på kvällen får de hö så de oftast är kvar när vi släpper ut.
vi har inga spec. tider för fodring utan på morgonen får de kraft mellan 0730-0900 beroende på person ock dag o på kvällen när de kommer in får de kraft och det kan vara allt mellan 1900-2200 oftast runt 20-21 beroende på hur våra dagar ser ut
 
Sv: Hur ofta fodrar ni era hästar?

morgon, ca 06.00: ca 1 kg löshö + kraftfoder
utsläpp, ca 06.30-07.00: 3 kg ensilage
lunch, ca 12.00: ca 4 kg ensilage
insläpp, ca 16.30: ca 2 kg hö + kraftfoder
natt, ca 22.00: ca 4 kg hö + kraftfoder
 
Sv: Hur ofta fodrar ni era hästar?

Mitt haövblod står på:

Morgon: kl:06.00-07.00 3 kg hö och 0.75 kg kraftfoder

Utsläpp: ca kl 09.00 3 kg hö med sig ut i hagen

Just nu får han igen lunch eftersom insläppet är så j*vla lerigt och oftast hinner inte den som fodrar gå en bit ut i hagen. (Står i kollektivstall där alla hjälps åt.)
När han får lunch får han med sig ca 1 kg hö vid utsläpp och 2 kg på lunch.

Insläpp: 3 kg hö och 0.75 kg kraftfoder + 0.5 kg betfor efter ridning

Kväll: 3 kg hö och 0.75 kg kraftfoder

Alltså äter han 12 kg hö och 2.25 kg kraftfoder om dagen upp delat på 4 eller 5 fodringar.
 
Sv: Hur ofta fodrar ni era hästar?

min får;
morgon ca 7-8tiden
1,5kg hösilage
300gram havre
300g kornkross
200g lucernhack
150gram betfor
150gram kli
100gram linfrö cubes

middag 15-16 tiden
1,5kg hösilage´
300gram havre
300g kornkross
200g lucernhack

kväll 20-21 tiden
6kg hösilage
400gram havre
400g kornkross
200g lucernhack
150gram betfor
150gram kli
100gram linfrö cubes

detta är han mätt på och har oftast kvar kvällshöt på morgonen
i hagen finns där gräs så länge marken är utan snö så han har att göra om dagarna
 
Senast ändrad:
Sv: Hur ofta fodrar ni era hästar?

våra får såhär:

vid 06.00-06.30 så släpper hö-automaterna ner morgonhö´et
vid ungf.07.00-07.30 får dom kraftfodret

lunch hö kl.12.00.

insläppsmat kl.15.00 i form av hö och sedan kraft

kväll har vi delat upp hö´et en del kl.20.00 och resten kl.22.00
anledningen till att dom får en del kl.20.00 också, är för att dom ska få i sig de innan dom får kraften som ges ungf.10 min efter 20.00 hö´et..

ja som sagt sedan kl.22.00 släpper hö-automaten ner resten...


hoppas du fattar :D

okej en liten rättelse.. :p
min får...

morgon: 2 kg hö = 1kg hö + 1 kg silage,
½ kg hippo bas harmoni
lunch: 1 kg silage
insläpp: 1 kg hö = ½ kg hö + ½ kg silage,
½ kg hippo
Kväll 20.00: 1 kg hö = ½ kg hö + ½ kg silage,
1 kg hippo bas harmoni, ½ kli, 1 mått biotin, 1 mått tryptonovit(eller va det heter :s), olja, b-vit.
Kväll. 22.00: 2 ½ kg hö = 1 kg hö, 1 ½ kg silage.
 
Sv: Hur ofta fodrar ni era hästar?

Jag förstår mig inte på vissa som fodrar sina hästar på sådana lustiga tider. Jag har varit med om flera olika exempel.

Exempel 1) Tävlingsstall på elitnivå. Hästarna utfodras med en tuss hösilage kl.05.30 och rids sedan/står inne fram till klockan 12.30 då de får en till tuss hösilage. Sedan står de inne, någon kanske får gå ut en halvtimma. Kl.16.00 får de kvällshöet och det äter de upp på en timme. Sedan står de utan hö under resten av eftermiddagen, kvällen och under hela långa natten. Hästarna visade klart och tydligt att de var hungriga. De kastade sig över maten! Jag mådde faktiskt dåligt av att se dom. Hästar ska äta nästan hela tiden. De är gjorda för det. Hästarna stod på spån också så de kunde inte plocka i halm.

Exempel 2) Vanligt privat stall, vintertid. Hästarna får 1 kg hö kl.06.30 när de går ut i hagarna. Kl.11.30 så får de 1 kg till. Klockan 22.00, när de går in så får de 2 kg halm och 2 kg hö. De äter ett kraftfoder som inte behöver ges i särskilt stora mängder. De står oftast utan mat, tuggar på pinnar i hagen och gräver efter gräsrötter.


Mina hästar har en foderhäck i hagen som jag fyller med hö så att det räcker hela dagen. Det är väl cirka 10 kilo i den (1 bale) Den har de ätit upp vid fyra. De går in vid fem, halv sex och då får de kvällshöet.


Hur gör ni och hur motiverar ni era fodringar?

Usch och fy, i exempel 2 fick ju hästarna bara 4 kg hö om dagen. Jag tycker att du skall anmäla. Vad tussarna inbar i första exemplet undrar jag.

Mina hästar får så mycket hö i boxen inför natten att det finns hö kvar på morgonen. Likaså gäller för hagen. Jag lägger ut så att det finns kvar när det skall gå in på kvällen. Fodrar i stora däck (lastbils) under ett träd i hagen, med avrinning och bra skydd mot regn. Tycker att det är viktigt att hästarna får stå med huvudet i marken när de äter. För rygg och luftrörs skull. Deras naturliga ätpostition.

Mängden hö om dagen blir väl ca.10 kg vardera och då är en del spill. Så det blir inte så vansinniga mängder ändå med fri tillgång, inte när hästarna väl lärt sig att det alltid finns mat. Då lugnar de ner sig i sitt ätande och äter lite i taget och ofta som deras magar är gjorda för att göra. Tillskott av kraftfoder vid behov och beroende av vad hästen gör.

Hälsning Maja
 
Sv: Hur ofta fodrar ni era hästar?

Just nu så matar vi 2ggr/dag.
Vi vill egentligen ge fri tillgång, men vädret vill inte det.
Så vi lägger ut massor med hösilage på kvällen så att de har att äta hela natten.
Och så en stadig hög till lunch så att de har att äta i flera timmar.

Detta för att det inte skall bli något nedtrampat foderspill.
Vi vill att de äter upp det som vi lägger ut och inte att de går och lägger sig och sover i det.
 
Sv: Hur ofta fodrar ni era hästar?

Min får 3X3kg i foderhäckar, tack och lov. Från 0800 till 2100. Sen extra 3 kg inne med kraftfoder.
Lösdrift med halmat vindskydd så det kan bli nåt strå halm också.
 
Sv: Hur ofta fodrar ni era hästar?

Runt 05,30-06 ut och för hö i hagen ca 2-3 kg
lunch ca 12 2-3 kg
em mat, inne vintertid ca 17 den stora får väl runt 5 kg
kvällsmat vid 21 runt 5 kg igen.

Skulle gärna ha dem på fri tillgång men jag har inte möjlighet att förvara så mycket hö, det är precis så att jag har plats nu. Trist anledning att inte kunna göra det...
 
Sv: Hur ofta fodrar ni era hästar?

Förut fodrade vi 4 ggr/dag

2kg/var kl 8 i hagen..
2kg/var kl 12 i hagen..
2kg/var kl 16 i hagen..
3-4kg/var kl 20-22 i boxen.

Sen flyttade vi och jag vart jätteorolig när de sa att de fodrade två ggr/dag bara!!!:eek: :eek:

Men... nu läggs det ur 5-6kg/per häst på morgonen (före kl 10.00)och sedan får de 5-6kg/var på kvällen... (efter 18.00)De är inte alls lika hungriga längre!
Förut åt de upp på någon halvtimma/timma och väntade på nästa mål mat. Tar höet slut för fort så ökar vi mängden, de går ute dygnet runt... på morgonen får de kraft också, under dagen ger de som rider sina hästar själva kraf/mer hö inne.

Nu äter de i ca 2 timmar.. sedan lämnar de höet och går i skogen och knaprar, sedan kommer de tillbaks och äter mer hö så det fungerar mycket bättre faktiskt....jag kan andas ut.. :D

Jag har börjat tänka om, man kan nog tjäna på att lägga ut rejält istället för att smådutta, då blir det ingen stress att få i sig så mycket som möjligt och sedan bara vänta på nästa mål.
Men... allt är individuellt, jag vet... ;)

Fodringen på tävlingshästarna du beskrev verkar ju helt chev!! De ska ju alltid ha mer grovfoder än kraft och jag antar att det i det fall du beskriver är precis tvärtom... eller får de inte kraft heller? I så fall borde de ju vara magra å eländiga och inte orka något? :confused:
 
Sv: Hur ofta fodrar ni era hästar?

Hemma fodras hästarna dessa tider:

06.00: 1hö + kraftfoder
12.00: hö
16-17.00: hö + kraftfoder
21.00: Hö + kraftfoder

Tiderna kan ibland skifta högst en timme åt något håll, beroende på när hästen rids, vad det är för väder (insläpp) etc.

På skolan ä'r det följande:

06.00: Grovfoder
06.20: Kraftfoder
12.00: Grovfoder
17.00: Grovfoder + krafft
21.00: grovfoder + krafft
 
Sv: Hur ofta fodrar ni era hästar?

Förut fodrade vi 4 ggr/dag

2kg/var kl 8 i hagen..
2kg/var kl 12 i hagen..
2kg/var kl 16 i hagen..
3-4kg/var kl 20-22 i boxen.

Sen flyttade vi och jag vart jätteorolig när de sa att de fodrade två ggr/dag bara!!!:eek: :eek:

Men... nu läggs det ur 5-6kg/per häst på morgonen (före kl 10.00)och sedan får de 5-6kg/var på kvällen... (efter 18.00)De är inte alls lika hungriga längre!
Förut åt de upp på någon halvtimma/timma och väntade på nästa mål mat. Tar höet slut för fort så ökar vi mängden, de går ute dygnet runt... på morgonen får de kraft också, under dagen ger de som rider sina hästar själva kraf/mer hö inne.

Nu äter de i ca 2 timmar.. sedan lämnar de höet och går i skogen och knaprar, sedan kommer de tillbaks och äter mer hö så det fungerar mycket bättre faktiskt....jag kan andas ut.. :D

Jag har börjat tänka om, man kan nog tjäna på att lägga ut rejält istället för att smådutta, då blir det ingen stress att få i sig så mycket som möjligt och sedan bara vänta på nästa mål.
Men... allt är individuellt, jag vet... ;)

Fodringen på tävlingshästarna du beskrev verkar ju helt chev!! De ska ju alltid ha mer grovfoder än kraft och jag antar att det i det fall du beskriver är precis tvärtom... eller får de inte kraft heller? I så fall borde de ju vara magra å eländiga och inte orka något? :confused:


Nej, de är inte magra och eländiga. De får tonvis med kraftfoder istället.. men det äter de upp på 5-10 min. Hästar behöver knapra på hö eller halm.. nästan hela tiden. Annars bildas det något ämne i magsäcken.. precis som när vi inte äter och vi börjar få mycket saliv i munnen.
 
Sv: Hur ofta fodrar ni era hästar?

Just nu så matar vi 2ggr/dag.
Vi vill egentligen ge fri tillgång, men vädret vill inte det.
Så vi lägger ut massor med hösilage på kvällen så att de har att äta hela natten.
Och så en stadig hög till lunch så att de har att äta i flera timmar.

Detta för att det inte skall bli något nedtrampat foderspill.
Vi vill att de äter upp det som vi lägger ut och inte att de går och lägger sig och sover i det.



Våra har fri tillgång. Vi lägger i både vindskyddet och i vår foderhäck. En sådan kan du ju skaffa!
 
Sv: Hur ofta fodrar ni era hästar?

Usch och fy, i exempel 2 fick ju hästarna bara 4 kg hö om dagen. Jag tycker att du skall anmäla. Vad tussarna inbar i första exemplet undrar jag.

Saken var den att de fick ju kraftfoder också, så de var ju inte smala. Men de var hela tiden hungriga för de fick i stort sett inget hö, som sagt.
 
Sv: Hur ofta fodrar ni era hästar?

Jag syftade på stråfoder jag. Där kan man fodra var femte dag och det är jättebra, om hästarna står på lösdrift med fri tillgång på hösilagebal. medan fyra fodringar strå/dag kan vara riktigt illa för hästarna, beroende på mängd/gång samt tidpunkt.

Jag fodrar bara kraftfoder EN gång per dag jag :angel:



Kraftfoder hade jag valt att fodra minst två ggr mer dag..
 
Sv: Hur ofta fodrar ni era hästar?

Så skulle jag vilja ha, men man är ju inte ensam att bestämma i hagen.
 
Sv: Hur ofta fodrar ni era hästar?

De fick "en tuss" hösilage på morgonen...?

en "tuss" mitt på dagen.....?

och...... vad var det på kvällen? "en tuss"?

Det låter som om det skulle föda en schettis å knappt det.... som du skrev behöver de ju tugga och äta grovfoder(hö) i stort sett hela tiden, det låter inte riktigt som att dessa får göra det.. och at ge mer kraft än grovfoder brukar inte bli bra för magarna....

Sen är ju hästarna gjorda för att röra på sig, tarmar och allt kommer igång då... det låter ju som att dessa hästar står inne hela dagen (förutom någon ev halvtimma) utan hö och har tråkigt.....

Har då vårt att se friska blanka tävlingshästar....?
 
Senast ändrad:
Sv: Hur ofta fodrar ni era hästar?

07:00 - hösilage
07:30-08:00 - krafft grund
Efter de går dom ut och är ute till 14
När dom kommer in ligger det redan hösilaget och krafft grund där
På vardagar 18:00 och på helg 16:00 får dom endast krafft grund
På vardag kl.21:30-22:00 och på helg 20:00 får dom hösilage + eget foder.
 
Sv: Hur ofta fodrar ni era hästar?

Min får
kl 08-08.30 Frukost i hagen 2kg hösilage, (+havre och lusern)
kl 12-13 Lunch i hagen 2kg hösilage
kl. 15-17 Middagsmat inne 1-2 kg hö, (+havre)
kl. 20-21 Kvällsmat inne 3kg hösilage, (+havre, lusern, Biovimin)

Hon är inackorderad och skulle vara ute längre om jag hade möjlighet till det. Grovfodret är så mycket hon vill ha.

Mammas islänningar får grovfoder tre gånger/dag Ungefär kl 08-14-08. Kraftfoder får de vid kvällsmålet. De har fodrats så har "alltid" och verkar må bra av det.
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Foder & Strö Jag behöver hjälp med halm för lättfödd d-ponny. Vi köpte en överviktig (eller fet 🤷🏽‍♀️) ponny. Bedömd 7.5 på en skala till 9 av...
Svar
16
· Visningar
1 963
Senast: CaisaCax
·
Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
3 050
Senast: Ridinglady
·
Foder & Strö Funderar över om det finns nån forskning kring hur länge en häst behöver tugga för att känna sig nöjd/mätt? Jag vet att hästar inte ska...
7 8 9
Svar
161
· Visningar
11 207
Senast: TinyWiny
·
Hästvård Vill börja med att jag ska ringa veterinär idag. I våras hade min häst en tydlig beteendeförändring. Hon mådde dåligt och hon visade...
2
Svar
27
· Visningar
3 793
Senast: Twihard
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp