Hur ofta fodrar ni era hästar?

Sv: Hur ofta fodrar ni era hästar?

*KL*

Jag har endera fri tillgång på strå dygnet runt, eller som nu (två av tre på boxvila) så får de mindre portioner var fjärde timme, men så de hela tiden har hösilage. ger jag allt på en gång trampar de ner.

Dock finns det ju tillfällen när det behövs bantas, och då kan jag medvetet fodra i hagen så att de står utan mat 2 - 3 h mellan givorna (aldrig längre). Samma sak så kan jag inne fodra så det tar slut en timme innan utsläpp.

Kraftfoder serveras vid intag, frukostkraft ges bara vid boxvila eller om de måste medicineras.

Hur många GÅNGER per dag man fodrar är eg helt irrelevant. Det är hur många timmar i sträck hästarna står utan mat som är det relevanta.

Jag fodrade en gång var femte dag när jag hade lösdrift, men inte var det synd om hästarna för det, de hade ju mat 24 h om dygnet.
På samma sätt så skulle man kunna fodra varannan timme, dvs 12 gånger/dygn, men bara med ½ kg åt gången. På en shettis blir det rätt bra, på ett glupskt halvblod blir det både väldigt lite hö och totalt många timmar utan mat. Samt att hästen aldrig skulle känna sig mätt då ½ kg hö inte räcker för att de ska tugga tillräckligt många gånger för att bli 'mätta'.
 
Sv: Hur ofta fodrar ni era hästar?

Mina två hästar för foder enligt följande ungefärliga tider:

Morgon (innan 08:00)
Kraftfoder inne + 5 kg hö var i hagen.
Höet räcker oftast till ungefär tvåtiden.

Middag (15-17)
2 kg hö var i hagen

Kväll (20-22)
Kraftfoder + 5 kg hö till 4 åringen och 2 kg till 1 åringen
 
Sv: Hur ofta fodrar ni era hästar?

Knapplån...

Mina får 1 kg hösilage på morgonen vid halv 8
3 kg hösilage på middagen mellan 15-16
och 4 kg hösilage på kvällen vid 20.

De får dessutom kraftfoder på alla målen.
 
Sv: Hur ofta fodrar ni era hästar?

Morgonfodring (kraft + hö)
Klockan 6:00-7:00

Lunchfodring (hö)
Klockan 12:00 - 13:00

Insläpp (kraft+hö)
Klockan 17.00 - 18:30

Kväll (kraft+hö)
Klockan 21.00- 22:30

Det är ganska ungefärliga tider, eftersom det är ett kollektivstall. Ganska bra rutiner tycker jag att det är, dessutom har de ofta halm att tugga på i hagen och så brukar jag lägga in extra hö i min hästs box så att han alltid har nåt att äta. :)
 
Sv: Hur ofta fodrar ni era hästar?

Morgon: betfor och morötter inne, sedan ut i hagen där det finns 5 kg hösilage.
Lunch: kollar om de har ätit upp höet, om så är fallet fyller jag på med 2-3 kg.
Sen eftermiddag: 1 kg morötter och 2 kg hösilage.
Intag omkring 19: havre, betfor, lucern samt 2 kg hösilage.
Natthö, omkring 22-23: 3-4 kg hösilage

Dessutom har de fortfarande gräs i hagarna.

Immer
 
Sv: Hur ofta fodrar ni era hästar?

Mina får fyra ggr om dan uppdelat på
Morgon 5.30 hösilage inne och utsläpp 6.30
Fm 11 hösilage
Em 16 hösilage
Kväll 21 hösilage + kraftfoder i samband med intag
De får foder enl uträknad foderstat och därför är det lättast för oss att fodra 2 mål inne. De står på torvmix inne (unghästen och gammelstoet får lite terapihalm men "fläskkorven" är utan) och i hagen finns det såväl skog som gammelgräs att gå och pyssla med så de håller sig sysselsatta. Hade jag möjlighet att fodra fler ggr per dag så skulle jag gärna göra det men som jag jobbar nu så fungerar det inte :( Har provat fri tillgång på hösilage men med de värden som är i år så avstår jag tills det blir riktigt kallt.
 
Sv: Hur ofta fodrar ni era hästar?

Såhär fodrar vi våra två varmblod.

Runt sju på morgonen, kraftfoder inne, sedan ut i gräshage med lite träd. Sex kilo silage (torrt) per häst fodras i svarta 90-liters baljor (en per häst). De brukar fortfarande ha att pilla och plocka med när vi hämtar in på kvällen, mellan 15 och 18 beroende på väder och vem som kan och när denna slutar.
Inne serveras kraftfodergiva nr två och det ligger fem kilo silage i boxarna. Fulla hönät är upphängda i boxarna. Fodrar helst allt stråfoder på golvet men då leker de bara med höet. Silaget finns i baljor i boxarna.
Efter borstning/motion/pyssel så ges kraftfodergiva nr tre.
På kvällen innan det släcks ges giva nr fyra.
Hästarna har fri tillgång på stråfoder, de serveras 11 kg silage per dygn, de har hö i boxarna - fylls på varannan dag ungefär och är aldrig ens nästan tomma... De står dessutom på halm. Har mkt lugna och harmoniska hästar som inte hetsäter.
 
Sv: Hur ofta fodrar ni era hästar?

Stackars dom hästar som du har sett.

I det stallet jag står i så utfodras dom 4 ggr per dag.
En del väljer att ge kraftfoder varje gång, en del inte. Jag gör det för min häst har svårt att hålla hull annars. Dom går i hagen från ca 9.00-15.30 vintertid och ufodras 1 gång i hagen, resten inne.
Dom står på halm oxå som dom säkert pillar i sig en del av.
Har inte sett någon häst på gården som är mager, sammanlagt finns det 25 st.
 
Sv: Hur ofta fodrar ni era hästar?

Stackars dom hästar som du har sett.

I det stallet jag står i så utfodras dom 4 ggr per dag.
En del väljer att ge kraftfoder varje gång, en del inte. Jag gör det för min häst har svårt att hålla hull annars. Dom går i hagen från ca 9.00-15.30 vintertid och ufodras 1 gång i hagen, resten inne.
Dom står på halm oxå som dom säkert pillar i sig en del av.
Har inte sett någon häst på gården som är mager, sammanlagt finns det 25 st.

Ja och de kallar sig proffs också.. man tyckte ju bara synd om de stackarna. :crazy:
 
Sv: Hur ofta fodrar ni era hästar?

*KL*
Hur många GÅNGER per dag man fodrar är eg helt irrelevant. Det är hur många timmar i sträck hästarna står utan mat som är det relevanta.


Jag ser helst att man fodrar flera gånger per dag. Det tycker jag har av betydelse! De som bara fodrar två gånger om dagen tycker jag är lite märkliga. De fodrar morgon och kväll. De får då mycket kraftfoder både morgon och kväll. Det är ju smart om man delar upp det på tre, fyra mål istället? Inte alla som kan det dock, men ändå. Håller med dig om att det har betydelse hur länga hästarna står utan mat också.
 
Sv: Hur ofta fodrar ni era hästar?

Min häst får:

Kl. 7.00 - 1,5 kg hö och 100 g havrekross

Kl. 11.30-12.30 -1,5 kg hö och 1 kg havrehalm

Kl. 15.30-16.30 - 1 kg hö (+ fri tillgång till halm)

Kl. 19.00-20.00 - 3 kg hö, 1 kg lusern hackat strå, 100 g havrekross,
100 g betfor, b-vitamin, foderjäst, mineraler, glucosamin.



Jag står i ett inackorderingsstall/kollektivstall och jag har inte bestämt dessa tider. De är väll relativa men jag är inte helt nöjd. Hade jag haft eget stall hade jag framför allt valt att ge hästarna kvällsmat senare, tidigast runt 22 tiden.


Men som sagt det funkar väll relativt som det är just nu. Hästen har halm som strö och alltså fri tillgång från det att hon kommer in vilket fn. är vid ca kl. 16. Sedan får hon allt kvällshö i ett hönät med små maskor i så hon har och göra en bra stund.
 
Sv: Hur ofta fodrar ni era hästar?

Min häst står inackorderad, och jag tycker väl kanske inte att fodringen är perfekt pga. att de har så höga värden på hösilaget att man inte kan ge så mycket, så jag tänkte ev. försöka köpa ett parti hö med sämre värden att ge också (min häst äter ej halm, hellre äter hon faktiskt sågspån!).

I alla fall, så här ser rutinerna ut (min hästs ranson inom parentes).

7.00 Hö + kraftfoder inne (2 kg + 1 kg havre)

12.00 Hö ute (2 kg)

17.00 Intag, hö + kraftfoder inne (1 kg + 1 kg havre)

ca 19.30 har jag ridit, då får hon en "tuss" hö (ca 1 kg) samt sina morötter och mineraler

21.00 Natt-hö (3 kg)
 
Sv: Hur ofta fodrar ni era hästar?

Men jag måste faktiskt hålla med Alexsandra här för jag tycker också det relevanta är hur ofta hästarna får matt och med hur många timmar det går emellan, inte hur många gånger. Jag menar bättre att kanske fodrar hästarna t.ex. 3 ggr kl. 8, 15 och 23 en att du ger hästarna mat 4 ggr kl. 7, 11, 15 och 19.


Många hästar står i regel med för lite strå foder under natten. Men jag menar om man har 2 hbls hästar 500 kg normalfödda och i gott hull och slänger ut 15 kg i hagen till dessa hästar på morgonen och ger dom kanske hälften så mycket vardera på kvällen så de har att göra så går det ju ingen nöd på de heller för då har de ju antagligen i princip fri tillgång på foder ändå..
 
Sv: Hur ofta fodrar ni era hästar?

Jag står inhyrd i privat stall.
Här får hästarna mat 4 ggr per dygn.

Frukost ca kl 06 -grovfoder och därefter kraftfoder.

Lunch ca kl 12 -grovfoder i hagen

Eftermiddag kl 17 -grovfoder i hage eller box (valfritt) + vissa får kraftfoder i boxen också.

Kväll kl 20:30 -grovfoder och kraftfoder i box.

Min häst har fri tillgång på grovfoder nattetid och får i princip så mycket i hagen att det alltid finns lite grovfoder att äta på.

Jag tycker dock att det viktigaste är att de får såpass mycket grovfoder varje gång att de är sysselsatte länge, dvs inte stressäter på 10 minuter och sedan står utan mat i många timmar. Helst fri tillgång! Magsäcken behöver sysselsättning, magsår är mycket vanligare på ridhästar än man tror mycket pga för lite grovfoder och att hästar får stå många timmar utan mat och då rinner massa su saliv ner i magsäcken och ställer till det. Hästen är gjord för att äta nästan dygnet runt.
Jag är GLAD om min häst lämnar nåt kilo i hagen eller boxen, då har hon hela tiden mat kvar OM hon behöver äta.
 
Sv: Hur ofta fodrar ni era hästar?

Jag ser helst att man fodrar flera gånger per dag. Det tycker jag har av betydelse! De som bara fodrar två gånger om dagen tycker jag är lite märkliga. De fodrar morgon och kväll. De får då mycket kraftfoder både morgon och kväll. Det är ju smart om man delar upp det på tre, fyra mål istället? Inte alla som kan det dock, men ändå. Håller med dig om att det har betydelse hur länga hästarna står utan mat också.

Jag syftade på stråfoder jag. Där kan man fodra var femte dag och det är jättebra, om hästarna står på lösdrift med fri tillgång på hösilagebal. medan fyra fodringar strå/dag kan vara riktigt illa för hästarna, beroende på mängd/gång samt tidpunkt.

Jag fodrar bara kraftfoder EN gång per dag jag :angel:
 
Sv: Hur ofta fodrar ni era hästar?

Mitt fullblodssto med föl är inte så billiga i drifft:)
Dom får 7kg höensilage på morgonen kl 7
4kg hö i hagen kl 12
14kg höensilage kl 16 vid innsläpp
9kghöensliage kl 21 vid kvällfodringen
Dom brukar ha kvar hö så det räcker hela nattem + att dom står på halm.
Sammanlagt äter dom 34kg hö om dan
inte speciellt billig för mig:(
 
Sv: Hur ofta fodrar ni era hästar?

Jag ser helst att man fodrar flera gånger per dag. Det tycker jag har av betydelse! De som bara fodrar två gånger om dagen tycker jag är lite märkliga. De fodrar morgon och kväll. De får då mycket kraftfoder både morgon och kväll. Det är ju smart om man delar upp det på tre, fyra mål istället? Inte alla som kan det dock, men ändå. Håller med dig om att det har betydelse hur länga hästarna står utan mat också.


:confused: Jag fodrar två ggr per dag, t.o.m. ibland en gg per dag. Att jag är märklig det vet jag, men ur fodringssynpunkt- aldrig.
 
Sv: Hur ofta fodrar ni era hästar?

Våra hästar har alltid grovfoder (hösilage) och vaten. kraftfoder får de 1-3 ggr/dag beroende på mängd. Ute är de så mycket som möligt. Jag ska snart gå ut och ta in dem nu. (23:06....)
 
Sv: Hur ofta fodrar ni era hästar?

Hejsan:p

Min foderhäst står i ett privat stall, där fodrar vi hästarna 4 gånger varje dag. Stallägaren brukar ge hästarna mat klockan 7 på morgonen, halv ett, ca fyra och tio på kvällen, Just nu får min foderhäst typ 13kg hö varje dag tillsätt med kraftfoder som tex lusern, lite korn och morötter men jag ska gå över sakta till fibergi som innehåller alla proteiner,vitaminer och mineraler som hästen behöver:bump:
 
Sv: Hur ofta fodrar ni era hästar?

mina hästar har fri tillgång på hö dygnet runt. De är gjorda för att äta kontinuerligt. De mår bäst av att hålla igång matsmältningsproceduren hela tiden. Med fri tillgång är de alltid mätta och nöjda.:bump:
 

Liknande trådar

Foder & Strö Jag behöver hjälp med halm för lättfödd d-ponny. Vi köpte en överviktig (eller fet 🤷🏽‍♀️) ponny. Bedömd 7.5 på en skala till 9 av...
Svar
16
· Visningar
1 963
Senast: CaisaCax
·
Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
3 050
Senast: Ridinglady
·
Foder & Strö Funderar över om det finns nån forskning kring hur länge en häst behöver tugga för att känna sig nöjd/mätt? Jag vet att hästar inte ska...
7 8 9
Svar
161
· Visningar
11 207
Senast: TinyWiny
·
Hästvård Vill börja med att jag ska ringa veterinär idag. I våras hade min häst en tydlig beteendeförändring. Hon mådde dåligt och hon visade...
2
Svar
27
· Visningar
3 793
Senast: Twihard
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp