Hur ofta fodrar ni era hästar?

A

AWAKE

Jag förstår mig inte på vissa som fodrar sina hästar på sådana lustiga tider. Jag har varit med om flera olika exempel.

Exempel 1) Tävlingsstall på elitnivå. Hästarna utfodras med en tuss hösilage kl.05.30 och rids sedan/står inne fram till klockan 12.30 då de får en till tuss hösilage. Sedan står de inne, någon kanske får gå ut en halvtimma. Kl.16.00 får de kvällshöet och det äter de upp på en timme. Sedan står de utan hö under resten av eftermiddagen, kvällen och under hela långa natten. Hästarna visade klart och tydligt att de var hungriga. De kastade sig över maten! Jag mådde faktiskt dåligt av att se dom. Hästar ska äta nästan hela tiden. De är gjorda för det. Hästarna stod på spån också så de kunde inte plocka i halm.

Exempel 2) Vanligt privat stall, vintertid. Hästarna får 1 kg hö kl.06.30 när de går ut i hagarna. Kl.11.30 så får de 1 kg till. Klockan 22.00, när de går in så får de 2 kg halm och 2 kg hö. De äter ett kraftfoder som inte behöver ges i särskilt stora mängder. De står oftast utan mat, tuggar på pinnar i hagen och gräver efter gräsrötter.


Mina hästar har en foderhäck i hagen som jag fyller med hö så att det räcker hela dagen. Det är väl cirka 10 kilo i den (1 bale) Den har de ätit upp vid fyra. De går in vid fem, halv sex och då får de kvällshöet.


Hur gör ni och hur motiverar ni era fodringar?
 
Sv: Hur ofta fodrar ni era hästar?

Min får 2 kg hö kring 7 innan hon går ut, 1 kg vid lunch, 2 kg när hon kommer in vid 15 och så slutligen 3 kg på kvällen.
+ Kraftfoder, mineraler o.s.v.
Precis som du säger så är ju hästar faktiskt gjorda för att äta "hela tiden", därför föredrar jag att utfodra henne iaf 4 ggr/dygn.
 
Sv: Hur ofta fodrar ni era hästar?

Våra får 4 kg var när de går ut på morgonen vid kl 8, de går i gräshage. När det är snö har dom fri tillgång på halm utomhus.

På kvällen får dom 2 kg hö när dom kommer in omkring kl 20, sedan ytterligare 2 kg vid kl 22. De har fritt på halm att äta inne också.
 
Sv: Hur ofta fodrar ni era hästar?

Motivering: Det finns inga möjligheter att fodra under dagen eftersom vi bor 5 km bort och stallägaren jobbar, så vi har valt att göra så här. Iom att de ändå alltid har fri tillgång till mat (gräs eller smaklig halm) så får de höet uppdelat två gånger per dygn, för enkelhetens skull.
 
Sv: Hur ofta fodrar ni era hästar?

2 kg kl sju när han går ut.
1-2 kg kl halv tre
3 kg kl 7 när han går in.
1 kg kl tio å sen går han å lägger sej=)
 
Sv: Hur ofta fodrar ni era hästar?

kl.8 hösilage + kraftfoder
kl.11 hösilage i hagen
kl.16 hösilage + kraftfoder
kl. 20 hösilage + kraftfoder
hur mycket hästarna ska ha gör var och en i ordning själv t ex får min 3-åring totalt 9 kg hösilage och 3 kg kraftfoder
 
Sv: Hur ofta fodrar ni era hästar?

I stort sett fri tillgång på hö hela dygnet, kan hända det är slut ibland men inga längre stunder.
kraftfoder morgon ca 08 sen ut i hagen
kraftfoder under dagen i hagen ca 13-15 tiden
kraftfoder vid insläpp ca 19:30-21
Att tiderna varierar lite beror på jobbtider, men iom att de alltid har hö så är de aldrig vrålhungriga, ibland ligger de och sover kl 08 när man kommer.

Detta är travhästar som startar, de går i stor hage med gräs.
 
Sv: Hur ofta fodrar ni era hästar?

Våra får:
Morgon kl 8-9: kraftoder + 3-4 kg/hö per häst
Lunch om vi någon kan, funkar 90 % av dagarna: 1 kg hö/häst om det ej får lunch får de detta kilo på morgonen.
kväll ,Intag från hagen ca kl 18.00 4-6 kg hö per häst och kraftfoder. Oftast har vi möjlighet att dela höt så de får ett kilo vid intag och resen runt 21. Om vi har möjlighet att vara kvar till 21 får de kraffodret då och bara hö vid intag.

Om det är mycket kallt eller dåligt väder får de ett extra kilo hö ute per häst.
 
Sv: Hur ofta fodrar ni era hästar?

mina 3 får:

kl 07.30: 12 kg hö (en bal + lite till)och kraftfoder

kl.14: 5kg hö

kl.17: 5 kg hö vid inkomst och kraftfoder

kl. 21: 10 kg hö

= ca. 8 kg hö till gamligen och 12 kg till storhästarna
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Hur ofta fodrar ni era hästar?

Mina får kraftfoder vid 6.30 tiden och sedan hö ute i hagen då jag släpper ut dom, det räcker största delen av dan, sedan får de hö vid 16.30-17 tiden. Och så släpps de in vid 20-21 tiden då får de hö och kraft foder.
 
Sv: Hur ofta fodrar ni era hästar?

Våra hästar har fri tillgång på höensilagebal i hagen.
Sen kommer dom in vid 3-4 och får då middagshö + kraftfoder
Kvällsmaten ges vid 8-9 Hö+kraftfoder.
 
Sv: Hur ofta fodrar ni era hästar?

I mitt stall har vi 4 fodringar om dagen.

Kl. 7.30 så får hästarna kraftfoder inne och tas sen ut och äter höet i hagarna.
Kl. 12.00 får hästarna lunch-hö ute i hagen
Kl. 16.00 tas alla hästar in och får hö samt kraft.
Kl. 21.00 är det kvällsfodring med hö och kraftfoder.

På våren/försommare så tas lunchhöet bort eftersom det är mer gräs i hagarna och hästarna oftast inte vill ha höet. Men annars ser vårat schema ut sådär.
 
Sv: Hur ofta fodrar ni era hästar?

vi har såhär

Morgon ca 07:00-07:30
Krafftfoder inne och Hö ute
(min häst får 3 kg hö)

Lunch 12:00
Hö ute
(min får 2 kg hö)

Middag 15:30
Krafftfoder och Hö inne
(min får 2 kg hö)

Kväll ca 19:30-20:00
Krafftfoder och Hö inne
(min får 3-4 kg hö)
 
Sv: Hur ofta fodrar ni era hästar?

jag har ju min häst inackorderad så det är inte jag som bestämmer tiderna..men:

morgon (ca 07.00) - 2kg hö ute

lunch (ca 13.00)- 2 kg hö ute

kväll (ca 19-20.00)- 3,5 kg hö inne + kraftfoder

finns fortfarande gräs i hagen och står sedan på halm inne..
 
Sv: Hur ofta fodrar ni era hästar?

07.00 : 3 stoora höbalar, till 6 ponner 3 fjordingar, 2 feta shettisar & en ridponny. + kraft. 5 dl kornkross, betfor & mineraler.
vid 15.00 ca 1-2 kg- hö mednas vi mockar å så

ca 18.00 kvällsmat/nattmat ca 5 kg, kraft,betfor & mineraler.
När det bli riktigt kalt så får de fri tillgång till hö/halm ute.
 
Sv: Hur ofta fodrar ni era hästar?

Min häst får:

2,5 kg hösilage kl. 7.00
1,5 kg vid utsläpp ca 8.30
2,5 kg vid lunch (mellan 12 och 14)
2,5 kg vid insläpp (ca 16.00-18.00)
3 kg kl 22.00

+halm

Det är så svårt att hålla henne med mat dygnet runt eftersom hon äter så fort och är lite överviktig:crazy:
 
Sv: Hur ofta fodrar ni era hästar?

våra hästar får

morgonmat mellan 5.30 -7 ( detta beror på vem som fodrar, alla vi som hjälps åt jobbar heltid)
5 hästar får 1kakor hö en får 2kakor

middagsmat i hagen får de mellan 11-14
2kakor var i hagen. stona går för sig valacken å hingsten går i en hage

em mat när de kommer in mellan 16-19 beror oxå på väder å vem som gör det. då får de 1 kaka hö

kvällsmat mellan 20-21.30 beror på när de kom in. då får de 3kakor hö ( en får 4kakor)

givetvis får de kraftfoder på morgon å kväll å morötter/kraft på em.

det är svårt för oss att fodra på exakta tider då alla jobbar heltid o skift, en går dagtid.
 
Sv: Hur ofta fodrar ni era hästar?

Mina hästar har en foderhäck i hagen som jag fyller med hö så att det räcker hela dagen. Det är väl cirka 10 kilo i den (1 bale) Den har de ätit upp vid fyra. De går in vid fem, halv sex och då får de kvällshöet.

Tio kilo, det är inte mycket om det gäller hästar med 16 tim utevistelse eller om det befinner sig 10 hästar i hagen. Allt är relativt. ;)
Mina tre hade hungrat ihjäl på den givan.
Mina har mer eller mindre fri tillgång, säger så för att äter de upp inne (ca 6 kilo) så får de stå utan tills morgonen.
Sedan får man räkna med att de står inne ung. 8 timmar per natt, ibland 5, ibland 10.
Kraftfoder serveras på kvällen.
 
Sv: Hur ofta fodrar ni era hästar?

Hästarna i vårt stall får mat 4 ggr om dagen:

kl. 06-06.30 får de sitt hö + kraftfoder sen går de ut vid 8
kl. 12 får de sitt lunch-hö
kl. 16 kommer vissa hästar in för dagen för att där äta lite mera kraftfoder + hö, medans andra äter bara hö ute i hagen.
kl. 20 kommer alla hästarna in och äter sitt kraftfoder och hö.
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Foder & Strö Jag behöver hjälp med halm för lättfödd d-ponny. Vi köpte en överviktig (eller fet 🤷🏽‍♀️) ponny. Bedömd 7.5 på en skala till 9 av...
Svar
16
· Visningar
1 963
Senast: CaisaCax
·
Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
3 050
Senast: Ridinglady
·
Foder & Strö Funderar över om det finns nån forskning kring hur länge en häst behöver tugga för att känna sig nöjd/mätt? Jag vet att hästar inte ska...
7 8 9
Svar
161
· Visningar
11 206
Senast: TinyWiny
·
Hästvård Vill börja med att jag ska ringa veterinär idag. I våras hade min häst en tydlig beteendeförändring. Hon mådde dåligt och hon visade...
2
Svar
27
· Visningar
3 793
Senast: Twihard
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp