Hur ofta byter ni halm i er box/spilta??

Sv: Hur ofta byter ni halm i er box/spilta??

Hur ofta byer ni halm (ni som har halm i spiltan/boxen) ?? :)

Varför ska man byta halm? Har man växelströbädd och tar ut blött strö+bajs varje dag strör man ju hela tiden vid behov. Så det ska ju vara om det är översvämning man måste byta all halm.

jag fyller på när det behövs, kan vara allt från varannan dag till en gång varannan vecka ibland. har fusk bädd och tar inte ut kisset varje dag men tar ut allt kisset ngn gång i månaden när det börjar bli lite för blött under till.

Jag fyller på strö när det behövs i boxen. Men brukar försöka strö på extra när jag väl strör upp så jag ska slipper fylla på strö varje dag :)
Vi har nu lösdrift för våra hästar där vi har bädd men brukar mocka ut bajset så slipper hästarna ligga i det eller rulla sig i det. Eftersom jag mockar ut bajset så behöver jag inte strö så jätte ofta utan bara när jag ser att kisset börjar komma upp.

Bytar aldrig allt på en gång om det är det du menar

Jag mockar ut allt blöt + bajs varje gång jag mockar, så det finns bara ren halm kvar.
Strör vid behov

Jag anlägger bädd så jag tar bara ut bajs och det som är blött ovanpå sen fyller jag på med ren torr halm. Sen när det börjar närma sig betestid så gräver jag ur bädden och tar ut allt skitigt varje dag tills det är dags för betessläpp då först tar jag ut allt.

Eftersom vi alltid tömmer boxarna under sommaren när hästarna inte är inne så kan man väl säga att vi "byter" halm en gång om året, eftersom det sen är ny halm som åker in när det är dags för installning.

Jag fyller på nytt när det behövs och byter ut allt en eller två gånger om året i samband med att hela boxen skuras.

Liknande trådar

Hästvård Hej buke! Jag är här och läser ofta men har aldrig postat en tråd tidigare, men har ni hamnat i problem med stallägare och ber om ert...
Svar
13
· Visningar
1 243
Senast: Blyger
·
Hästvård Jag skall hålla mig kortfattad och tar gärna emot erfarenheter av er som har haft unga unghästar med svullnad. Mitt sex månader gamla...
2 3
Svar
48
· Visningar
3 813
Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
3 481
Senast: Ridinglady
·
Foder & Strö Jag funderar på att byta från vanlig halmbädd där hela boxen mockas igenom varje dag till permanentbädd. Står i kallstall, så jag vill...
Svar
3
· Visningar
773
Senast: tanten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka