Hur mycket och ofta äter ni under graviditet?

Status
Stängd för vidare inlägg.

Gumman

Trådstartare
Matdiskussionerna har gått heta i helgen. Morsan är en jojobantare och tycker att jag äter helt fel nu när jag är gravid. Saken är den att det tycker inte jag utan jag äter regelbundet och vettigt och motionerar en hel del. Jag är ingen lättviktare och det är inget jag förväntar mig att jag kommer att bli heller efter graviditeten. Det jag märkt av min morsas mat är att den är så energifattig och man orkar ingenting under dagen + att man är hungrig efter en halvtimme. Som jag ser det så ska man se till att äta för att hålla blodsockernivån i schack och att man också ska orka aktivera sig. Då kanjag väl inte vara helt fel ute?
 
Sv: Hur mycket och ofta äter ni under graviditet?

Nej, du är inte fel ute! Man ska ju äta förnuftigt, vilket i min värld innebär att man håller sitt blodsocker så jämt som möjligt, att man äter nyttigt och samtidigt ser till att man får i sig allt man behöver. Och att vara hungrig när man är gravid är ju pest!!


I mitt fall har graviditeten fått till följd att jag äter frukost (gjorde jag i stort sett aldrig förut), mera frukt och grönt, äter mellanmål, och lagad mat minst en gång om dagen. Man måste ju tänka på att man inte är själv längre!
 
Sv: Hur mycket och ofta äter ni under graviditet?

Ät och må bra! Jag fattar inte varför din mamma lägger sig i?! Om hon är jojobantare har hon ju ett stört förhållande till mat. Då ska man inte försöka styra andras matvanor.
 
Sv: Hur mycket och ofta äter ni under graviditet?

Jo, jag vet ju det... men det är inte kul att höra varenda gång när man äter hos henne att man blir fet då man äter när hon inte äter. Jag äter när jag är hungrig och småäter inget emellan målen...
 
Sv: Hur mycket och ofta äter ni under graviditet?

Oavsett om man är gravid eller inte, så är det ju bra att äta "riktig mat" regelbundet och att motionera. Jojo-bantare brukar ju i perioder äta mat med alldeles för lite energi, vilket leder till att kroppen anser sig utsatt för svält, och ställer in förbränningen på sparlåga så att man går upp än mer i vikt när man börjar äta normalt igen. Och det är verkligen inte bra för kroppen, gravid eller inte....
 
Sv: Hur mycket och ofta äter ni under graviditet?

Och för att svara på frågan som är trådens rubrik, så åt jag ungefär som vanligt när jag var gravid. I mängd räknat, så tror jag att jag åt lika mycket som när jag inte är gravid, däremot åt jag kanske lite oftare, men mindre mängd åt gången. Detta för att jag mådde illa annars.... Hade också vissa maträtter jag undvek pga att de gav illamående (majonnäs, feta såser och dressingar, friterad mat).
 
Sv: Hur mycket och ofta äter ni under graviditet?

Ät som vanligt, och helst hälsosamt förstås. Det verkar du ju göra. Det gjorde även jag, och har inte haft några problem med vikten varken under graviditeten eller efter.

Om du är överviktig så sikta på att inte gå upp så mycket i vikt. Lättprodukter tror jag inte på, de innehåller en massa skräp...jag försöker äta mat som är så litet förädlad som möjligt, undviker halvfabrikat och dyl.
 
Sv: Hur mycket och ofta äter ni under graviditet?

jag äter allt möjligt. och så ofta jag blir hungrig. innan jag blev gravid åt jag oftast bara två gånger per dag. nu äter jag minst fyra gånger per dag. ca var fjärde timme. sen sover jag kanske 12 timmar per dygn, så jag hinner inte äta oftare=)

till frukost och kväll brukar det oftast bli mackor. till lunch nått som går snabbt, i brist på fantasi blir det mackor även där. till middag blir det alltid lagad mat.

Nu när man äntligen "får" äta vad man vill å hur mycket man vill utan behöva få dåligt samveta ska man passa på=)

Det finns ingen bättre bortförklaring för en själv än att säga "men jag är ju gravid". Då förlåter man sig själv för allt man stoppar i sig=)
 
Sv: Hur mycket och ofta äter ni under graviditet?

Jag försöker tänka på vad jag stoppar i mig nu precis som tidigare. såklart slinker det ner både kanelbullar och godis också, men det har jag bestämt mig för att inte må dåligt över så länge jag äter regelbundet och ser till att få i mig det jag behöver. Jag äter tre mål mat om dagen plus mellanmål (som oftast består av frukt), och jag äter nog lite mer än jag gjorde tidigare, men inte så mycket.

Jag tycker det låter som om du äter jätteförståndigt och bra men att din mamma kanske skulle behöva läsa på sin näringslära lite. Påpeka för henne att det inte är nyttigt att banta när man är gravid och att din högsta prioritet är att bebisen ska få i sig allt den behöver. Och fortsätt äta som du gör.
 
Sv: Hur mycket och ofta äter ni under graviditet?

Det resonemanget att man "får" äta hur mycket som helst (och vad som helst?) med motivationen att man är gravid, det har jag så svårt att förstå. Jag tyckte det kändes viktigt även under graviditeten (eller kanske speciellt då....) att tänka på vad man stoppar i sig, och försöka leva någorlunda hälsosamt. Samt att bibehålla så mycket rörlighet jag kunde, så att jag så länge som möjligt kunde fortsätta med sådant jag tyckte var roligt (rida, promenera hunden m.m.). Dessutom var det rätt skönt efteråt att inte ha lagt på sig en massa extrakilon....
 
Sv: Hur mycket och ofta äter ni under graviditet?

Nu när man äntligen "får" äta vad man vill å hur mycket man vill utan behöva få dåligt samveta ska man passa på=)

Det finns ingen bättre bortförklaring för en själv än att säga "men jag är ju gravid". Då förlåter man sig själv för allt man stoppar i sig=)

Man behöver ju faktiskt inte "äta för två" även om man är gravid....och det är viktigare än nånsin att äta näringsrik kost!
Njut av maten men tänk på att överflödskilon alltid är svåra att få bort.....
 
Sv: Hur mycket och ofta äter ni under graviditet?

Roheryn och Britta68

Kanske va lite dåligt uttryckt av mig=)

Jag äter precis som jag gjorde innan, förutom att viss mat får mig verkligen att tappa matlusten. som tråkig mat som makaroner å köttbullar exempelvis.

Jag tänker inte på vad jag äter över huvud taget nu (förutom att jag inte ska äta viss sorts fisk å mögelost osv) men hur onyttigt de är de skiter jag faktiskt i. i v 25 hade jag ökat 6 kg i vikt bara.

Äter för två gör jag inte. då kräks jag. man får ju inte plats med lika mycket längre.

Jag slutade rida väldigt tidigt. vågade inte riskera att något hände. men hundarna går jag ut med. och ju mer man promenerar ju mer förbränner man ju. så bara för att man äter onyttigt betyder ju inte det att man inte kan gå ut med hundarna eller rida. det är väl bara röra på sig mer i så fall.
 
Sv: Hur mycket och ofta äter ni under graviditet?

Jag äter faktiskt precis som innan fast sambont vingar i mig lite grönsaker (hatar det) och så tar jag en frukt mellan frukost-lunch och lunch-middag.

Jag är i v.12 och har gått upp 0,4 kg (och det sitter på brösten :angel: )
 
Sv: Hur mycket och ofta äter ni under graviditet?

Själv ser jag till att äta energirikt då jag har mina hundar som jag måste motionera. Jag äter lagad mat 2-4ggr/ dag beroende på vilken tid jag kliver upp på morgonen och hur aktiviteterna sett ut under dagen. Däremellan äter jag gärna frukt. Nåt jag märkt nu under graviditeten är att jag gärna äter gröt på förmiddan. Det är väl största skillnaden.
 
Sv: Hur mycket och ofta äter ni under graviditet?

Varför äter du hos din mamma :confused:

Det låter inte hälsosamt för själen...

Se till att klipp av navelsträngen ORDENTLIGT så du är fri från lägga-sig-iare när bebin kommer.

Nu ska du bilda en EGEN familj. ERA regler gäller.
 
Sv: Hur mycket och ofta äter ni under graviditet?

Jag var och hälsade på henne förra helgen. Skulle ha varit lite långsökt att åka hem (6mil) för att äta vid varje måltid.
 
Sv: Hur mycket och ofta äter ni under graviditet?

Jo, jag vet ju det... men det är inte kul att höra varenda gång när man äter hos henne att man blir fet då man äter när hon inte äter. Jag äter när jag är hungrig och småäter inget emellan målen...

Att vara riktigt bestämd och tala klarspråk kan vara riktigt effektivt. Jag tycker att du ska berätta för henne att du ser att hon jojobantar och att du likställer det med ätstörning, och att du därför inte lyssnar på råd från henne, och heller inte önskar höra dem.

Om du direkt efteråt börjar prata om något glatt och trevligt slipper ni förhoppningsvis både dålig stämning just vid tillfället, och mattjafs i framtiden.
 
Sv: Hur mycket och ofta äter ni under graviditet?

Det hjälper inte. Hon hör till kategorin människor som anser sig inte ha fel nån gång. I vilket fall som helst så sköter jag mig själv, men blir irriterad när hon kan vräka ur sig saker som hon inte verkar ha begrepp om.
 
Sv: Hur mycket och ofta äter ni under graviditet?

Jag äter nu ganska exakt som innan graviditeten, jag är i vecka 25. De första 3 månaderna åt jag mindre och gick därmed ner 2 kg i vikt. En vanlig dag består min kost av
en jättefrukost
oftast något till lunch (ibland lagad mat och ibland inte)
Lagad middag vid halv femtiden

Dessutom käkar jag även en massa frukt och ibland tyvärr även en del fika och sånt gott.

Jag kan nog säga att jag äter också det jag vill, tänker inte direkt att jag måste äta si och så. När jag pratade kost med min barnmorska kom jag fram till att jag får i mig ganska lagom med näringsämnen och vitaminer genom att äta som jag brukar. Visserligen käkar jag järntabletter nu också, men det är nog mest för att man "ska".
 
Sv: Hur mycket och ofta äter ni under graviditet?

Det hjälper inte. Hon hör till kategorin människor som anser sig inte ha fel nån gång. I vilket fall som helst så sköter jag mig själv, men blir irriterad när hon kan vräka ur sig saker som hon inte verkar ha begrepp om.

Okej, men även om hon är en besserwisser bör hon klara av att respektera en annan människas önskan (med lite hjälp). Om du fokuserar på din rätt att slippa höra sånt som stressar dig (istället för att fokusera på att hon är olämplig som rådgivare) kanske budskapet går hem?

Säg att mat helt enkelt är ett tabuämne när hon umgås med dig, och påminn henne varje gång hon glömmer sig.

Man ska skaffa trevliga miljöer för sig själv - särskilt när man är gravid. Det är inte synd om din mamma ifall hon inte får prata mat när du är i närheten.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Gravid - 1år Detta blir ett skamfyllt inlägg med förmodligen bland det mest provocerande (har googlat och sett andra stackare be om hjälp o sen bli...
4 5 6
Svar
110
· Visningar
24 002
Senast: cirkus
·
Gravid - 1år Är gravid, och pappan till barnet vill absolut att jag ska göra kejsarsnitt. Fick så bra hjälp här när jag skrev för ett tag sedan- kan...
4 5 6
Svar
109
· Visningar
18 324
Gravid - 1år Nu tänkte jag att jag skulle försöka skriva ner min förlossningsberättelse, och jag börjar med något så trevligt som en slempropp...
Svar
19
· Visningar
2 073
Senast: vindvissla
·
S
Övr. Barn Jag är tillsammans med en man sedan ca ett år tillbaka och han har 2 barn (2 och 3 år iår) tillsammans med en annan kvinna. Deras...
2
Svar
23
· Visningar
5 697
Senast: lobell
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Breeders dressyr 2024
  • Stora shoppingtråden II

Omröstningar

Tillbaka
Upp