Hur mycket har era fånghästar i rotation?

Presto

Trådstartare
Min ponny har 9 respektive 7,5 grader i rotation. Jag har ingen aning om det är mycket eller lite. Vad har era? Har dom återhämtat sig eller har dom behövts avlivats?

Sv: Hur mycket har era fånghästar i rotation?

Min har 0,8 mm rotation vä fram och 1,2 mm Hö fram. Några grader sa vet aldrig nått om men däremot att det var väldigt lite och vi hade tur som upptäckte det i tid :)
Totalt en månads vila blev domen!

Man kan inte säga att x antal grader är si och så allvarligt och vid x antal grader är det kört. Även om jag vet att vissa veterinärer menar att allt över 11 grader är hopplösa fall.

Det som främst avgör om hästen blir bra eller måste avlivas är eg inte graden av rotation, men hur ont den har och hur korrekt den verkas, samt hur väl den hanterar långvarig vila. Med andra ord, om det är djurskyddsmässigt försvarbart att försöka rehabilitera hästen och hur väl man lyckas med att "häva" rotationen. Som du vet så kan den inte gå tillbaka, så när jag säger häva menar jag hur väl man lyckas med att forma om hovkapseln till hovbenets nya läge.

10 resp. 15 grader + en mindre sänkning på sämsta hoven. Helt återställd. Vid röntgen av annan anledning för ett par månader sedan kunde även konstateras att hovbenets läge var helt perfekt :)! Så visst går det att rehabilitera en häst med allvarligare rotationer också. En skicklig hovslagare är A och O!

10 resp. 15 grader + en mindre sänkning på sämsta hoven. Helt återställd. Vid röntgen av annan anledning för ett par månader sedan kunde även konstateras att hovbenets läge var helt perfekt :)! Så visst går det att rehabilitera en häst med allvarligare rotationer också. En skicklig hovslagare är A och O!

Håller med. En skicklig hovslagare är en livräddare för hästar med rotation/sänkning. Det tar tid, men det går. :bow:

Liknande trådar

Hästvård Hej allihopa! Jag har hamnat i en tråkig situation, och behöver lite tips på hur jag kan tänka för att inte bli för deppig. Nu till...
Svar
13
· Visningar
1 210
Senast: Kilauea
·
Hästhantering Jag behöver lite tips för att slimma en knubbig ponny! Nu är det så att ponnyn i stallet är på tok för det, nästan en 9:a på hullskalan...
2
Svar
30
· Visningar
2 075
Katthälsa Jag har två katter, Göte 10 år och Igor 9 år. Göte har behövt flera turer till veterinär sista tiden då han skadats och därefter fått...
Svar
5
· Visningar
1 162
Senast: Sassy
·
Kläder & Bli fin Vi fick lite bebiskläder av en släkting som denne haft i en källare. Mest troligt i alla fall för alla plagg luktade väldigt unket...
Svar
6
· Visningar
1 208
Senast: Zacci
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka