Hur mkt xx?

Nougat

Trådstartare
Hejsan!.

Har ett sto f. 1992, e. Le Mans xx
u. Balalajka (33)
ue. Rockad 406

Undrar rent allmänt om vad som finns i stammen på henne, hopp/dressyr/multi.
Och hur mkt fullblod har hon, samt vad har stostam 33 gjort för aveln?:laugh:

Hon själv har tävlat upp till 130. Mkt fullblodslik i kroppen. Trevligt psyke & temprament.
Vad skulle ni betäck henne med?, mult eller bara ren hopphingst?.
Vi ( mamma & jag) funderar på att betäcka henne nästa sommar :idea:

Sv: Hur mkt xx?

Andelen fullblod i henne ser ut enligt följande:
# Fullblodsandel, 4 led: 62.50%
# Fullblodsandel, 8 led: 68.75%
# Fullblodsandel, hela stamtavlan: 85.15%

Din häst har ungefär 65% xx i sig.
Mamma är mormorsmor till nygodkände Bellman.

Det är mer multistam i henne, Le Mans var vacker och rörde sig bra för att vara fullblod (även om hans blup bara är rött). Morfar Rockad skulle jag säga var mer hopp/fälttävlan då hans pappa lämnade Illuster OS-guld -56 och mamma lämnade Wukari som var med i OS för Schweiz. Toddhurst lämnade mest hopp.

I "Våra stofamiljer" står att stammens utmärkande drag är hoppanlag, gott lynne, starka och torra ben.

Tack för svaren! :laugh:

Vad skulle ni lagt för hingst på henne?, jag skulle vilja förbättra gången på henne, spec. traven,vill ha kvar hennes goda hoppvilja & psyke.

Fölis ska isåfall, om vi betäcker henne nästa sommar, vara kvar inom våran familj för tävling (avel också om det blir ett sto), sedan vara som en efterträdadre från mamman :d

Med tanke på hennes ålder så hade jag väntat med att bestämma någon hingst tills jag var säker på att den som blev utvald hade bra fart på sina spermier och det vet man ju inte förrän nästa år. Hade nog också om det var möjligt försökt att välja en hingst som jag kunde köra stoet till. Allt för att ge henne bästa möjliga chans för dräktighet.
Av de hingstar jag vet i år är bra hade Nobel varit en stark kandidat. Men jag har inte koll på så många i år som jag haft förr om åren.

Liknande trådar

Avel Hejsan alla! Har ett 18-årigt sto e.Le Mans xx & ue- Rockad 406 Undrar om någon vet nåt om dessa 2 hingstar, gärna bilder &...
Svar
2
· Visningar
1 283
Senast: ancan
·
Avel Hejsan alla! Jag har ett sto som är född 1992, har tävlat 130 hoppning, är e. Le Mans xx - Rockad 406, trevligt temprament och bra...
Svar
5
· Visningar
1 231
Senast: Masse
·
Avel Hejsan alla!:laugh: Jag ska ev. köpa ett sto nu nästa vecka, som tillhör stofamilj 33, och nu undrar jag vet den familjen har lämmnat...
Svar
4
· Visningar
1 712
Senast: Pazuzu
·
Avel Hejsan!. Vet ni här på buke om det finns några gamla hingstar kvar dvs. från den gamla typen, dem med mer "bättre" psyke än dagens unga...
Svar
18
· Visningar
2 074
Senast: furioso
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka