Hur mkt är 1kg havre?

Ta hem en liter havre och väg på hushållsvåg, gärna digital. Då får du ju veta vad just din havre väger. Jag tycker det är viktigt att veta om det så gäller 0,5 el. 0,6. Det blir ju endel i längden. Min havre har en volymvikt runt 0.6 kg./liter.Det finns ju många olika havresorter, endel ger högre kärnvikt,vissa ger högre strå(=mer halm).Sen beror det ju på yttre betingelser som näring och fukt. Så havren kan se väldigt olika ut.
 
Konstig havre jag har lyckats få tag på då... Har vägt både på elektrisk och "gammal vanlig" våg, och båda gångerna har ca 1 liter havre motsvarat 1 kg. Havren har varit från olika ställen/skördar.
Köp en ny våg som kan väga exakt, och glöm inte att dra av vikten för måttet :cool:!
 
Ja jag menade inte att det var någon halm i havren, men det som havren växer på. Det var väl en liten utsvävning el. parentes. :rofl: :rofl: :rofl: :rofl:
 
Det beror på vad det är för havre och hur väl sorterad den är. Vissa havresorter har större kärna och därför väger den mer, eller om den inte är sorterad så innehåller der skal bl.a.och då är den lättare. Men 1 liter är aldrig 1kg, snarare mellan 500-700gr.
Lycka till!! :)
 
Det finns ju många olika havresorter, endel ger högre kärnvikt,vissa ger högre strå(=mer halm

Skrattar högt nu, järnsläpp kallas det väl, förstår helt plötsligt vad "högre strå" betyder. Var så inne i foderdebatten att jag trodde du menade växttråd när du skrev strå...wow..halm i havren, jaja, men man ska ju erkänna sina misstag.
 
Det bästa är att skaffa sig en digital hushållsvåg, det är suveränt att väga foder med!
 
Ja, jag var ju ute på åkern och gick medans ni andra stod i stallet och glodde på havresäcken och litermåttet.Jag hade liksom inte tröskat än.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Mitt sto har lessnat på Kraffts müsli. Finns det något likvärdigt man kan ge henne?
Svar
8
· Visningar
912
Foder & Strö Suck, nu är vi där igen. Efter att ha varit helt bra i magen hela sommaren och inte stått emot det minsta i ridningen så börjas det igen...
Svar
5
· Visningar
455
Senast: Linda_A
·
Foder & Strö Vi vet ju att hållbarheten på en öppen hösilagebal bara är några dagar i sommarvärme. Det finns studier gjorda på ompressning av stora...
Svar
7
· Visningar
854
Senast: Lejd
·
Foder & Strö Upplever att strimlad betfor ger viss tuggtid. Finns det fler liknande foder? Som hästen kan svälja utan att mala sönder, men som...
2
Svar
28
· Visningar
1 397
Senast: Hgfy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp