Hur många har behandlat sina hundar med Exspot/ frontline när ni varit gravida?

L

LAPTOP

Behandlade båda hundarna igår, fick lite medel på fingret men tvättade direkt med tvål o vatten.
Imorse fick jag noja, tänk om detta är skadligt för barnet?
O i nojjan börjar man tänka att hjälp detta finns ju i hundens päls nu i ett par veckor...
det borde ju inte vara skadligt för då skulle det ju stått på bruksanvisningen typ att får absolut inte användas av gravida.. men man blir ju orolig ändå.

Är jag övernojig nu?!:crazy:
 
Sv: Hur många har behandlat sina hundar med Exspot/ frontline när ni varit gravida?

Min hund gick med scalibour-fästinghalsband under min förra graviditet (sonen född dec.-05). Hon sov brevid mig i sängen och jag klappade henne som vanligt.

Minns att jag skickade ett mail till tillverkaren och frågade om det var ok. och det var det ju.

Så tills lösningen gått in i huden på din hund, kan du ju vara lite extra nogrann med handhygienen.

Däremot ska man vara försiktig vad gäller små barn och medlet!
 
Sv: Hur många har behandlat sina hundar med Exspot/ frontline när ni varit gravida?

Fanns en tråd om det här på vovve.net för ett tag sen. Men ingen hade nått vettigt svar så trådskaparen ringde till apoteket och ett djursjukhus och frågade. veterinären hade ingen aning och apoteket sa att det inte fanns några bevis på att det varken var skadligt elle ofarlig att använda starka fästingmedel när man va gravid. Om du försöker låta bli att gulla för mycket utan at tvätta händerna efteråt är det nog ingen fara. Jag kommer dock köra med örthalsband. Gjorde "eget" medel som någon här på buke tipsade om. men det ska hunden sprayas i innan varje promenad. å de är jag för lat för=)

Men som sagt. det finns inga studier som visar att det är skadligt.
 
Sv: Hur många har behandlat sina hundar med Exspot/ frontline när ni varit gravida?

Jag skulle då inte använda något sådant om jag vore gravid eller hade småbarn. Jag använder överhuvudtaget inte några starka insektsgifter på mina hundar längre. Det är faktiskt gifter och det skadar också hunden på lång sikt, även om tillverkarna inte vill hålla med om det.
Går det genom hundens hud går det lika lätt genom människans.
 
Sv: Hur många har behandlat sina hundar med Exspot/ frontline när ni varit gravida?

Tack för era svar.
Jag ringde tillverkaren igår, de rekommenderade att jag inte klappade hundarna för mkt det första dygnet, men det finns inget dokumenterat att det ska ha toxisk effekt på foster eller likn
När medlet har torkat är det inga problem längre, medlet går INTE in hunden som ngn här nere skrev, det lägger sig i yttersta lagret av fettfilmen som finns på hunden. O därifrån verkar det.
Det medel som finns i fettet är så otroligt lite att risken att det ska tas upp av mig är minimal.

Jag kan dock säga att för sinnesfridens skull så kommer jag inte att behandla hundarna fler ggr innan barnet är fött...
 
Sv: Hur många har behandlat sina hundar med Exspot/ frontline när ni varit gravida?

Jag körde frontline på alla våra tre katter under grav. Inga problem men man behöver inte klappa katterna det första dygnet efter att man satt på det.
Det samma gäller ju förövrigt alla kemikalier, och sådana förekommer ganska ofta i hästvärlden. Tex swich-pour-on (fästingmedlet). Det är toxiskt för fiskar.
 

Liknande trådar

Hundhälsa Då min förra hund led av diverse problem, och därför fick sluta sina dagar för tidigt, så är jag numera nojjig för minsta lilla sak. Min...
Svar
6
· Visningar
1 503
Senast: pepp
·
Hundhälsa Ja, egentligen ska man väl inte vara förvånad att just Focus av alla hundar ska drabbas av precis allt. Nu har mitt söta måndagsexemplar...
Svar
16
· Visningar
4 626
Senast: pitrott
·
C
Hundhälsa Hej! Jag vill dela med mig av mina erfarenheter så det kan hjälpa andra. Jag har en snart 11 år gammal schäfertik som haft problem...
2
Svar
26
· Visningar
17 323
Hundhälsa ...tiiidigt imorse var min lilla tik lite orolig o vankade ut till köket, jag tänkte att hon kanske ville ha vatten så jag gick upp o...
Svar
5
· Visningar
1 211
Senast: minimal
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp