Hur många föl klarar ett sto?

pitbull_lisen

Trådstartare
jag undrar vad ni har för erfarenheter av hur många föl ett sto klarar att få under en livs tid. Jag är ev. intresserad av ett paintsto som är 15 år och dräktig med sitt sjätte föl. Hon är fräsch förutom att hon blir halt i ett framben om hon rids, men ok. om hon inte arbetar. jag funderar kring hur många föl hon skulle klara att få... hon har inte haft alla på rad. Har lite "dåliga" erfarenheter själv av ett quartersto jag köpte. hon var ca 10 år när jag köpte henne hade fått fem föl. Hon var dräktig men fölet dog i födseln. Sen blev hon aldrig dräktig nått mer (livm. infl. och luftinsug) Är det vanligt att de inte klarar fler? Tacksam för reflektioner korta som långa!

Sv: Hur många föl klarar ett sto?

det är inte särskilt ovanligt med ston som får 10-15 föl eller ännu fler

OK, detta varken är eller var mitt sto, men jag vill ändå berätta om haflingerstoet 1790/T Kalterer-Moid, född 1942, död 1968, alltså vid 26 års ålder. Hon betäcktes 21 gånger och fick 21 föl. :eek:

En dotter till Kalterer-Moid, 5760/T Klobenstein, föddes 1950 och dog 1974, alltså vid 24 års ålder. Hon betäcktes 21 gånger och fick 21 föl. :eek: (igen).

En dotter till Klobenstein, 9517/T Kornfee, föddes 1967 och levde ännu vid 21 års ålder 1988. Hon hade då betäckts 18 gånger och fått 16 föl.

Som sagt, detta är inte mina ston, men antalet avkommor och fölningsprocent är ganska imponerande ... Mina ston har fått ta det betydligt lugnare! Hade själv ett jättefint sto som tyvärr inte kunde få mer än 5 föl p.g.a. att hon fick en skada på livmodern, troligen i samband med en förlossning. Så sådant händer och det är jättetråkigt, men som sagt, det finns ston som får mååånga föl.

Tillägg: Varför är stoet halt? Kan det vara något som är ärftligt eller beror det på yttre omständigheter (olycka)?

Senast ändrad:

Enligt nuvarande ägaren är det någon gammal kotledsinflammation (som kanske inte behandlats i tid) som spökar. Jag vet inte om detta kan vara ärftligt men jag tror inte de?

Min gamling fick 14 föl. Första som fyraåring och sista som nittonåring. Hon hade säkert kunnat få nåt mer men jag tyckte att hon skulle få bli pensionär!

Ja det är ju jättebra om de kan få SÅ många ,men vad ligger ungefär genomsnitt på nån som har en aning?

Liknande trådar

Avel Halloj! Jag har ett 17-årigt sto som är dräktig och kommer föla någon gång i maj. Är så taggad då detta kommer bli mitt första föl...
Svar
6
· Visningar
933
Senast: Freazer
·
Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
11 708
Avel Som en spin off från tråden om antibiotika och avel. Seminverksamheten ger stora möjligheter till hingstval, hingstar från hela världen...
2
Svar
34
· Visningar
5 331
Senast: ginnies
·
Avel För några år sedan köpte jag ett föl tack vare hans härstamning. I somras "råkade" :angel: jag köpa fölets (enligt mig) ursnygga och...
Svar
17
· Visningar
2 604
Senast: Pudlan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka