Sv: Hur långt kör ni till veterinär?
I icke akuta fall, hur långt kan ni tänka er att köra till veterinär/klinik då? Av vilken anledning kör ni så långt?
Teoretiskt nästan hur långt som helst. Om jag hade en häst där man inte hittade felet men fick tips om vet X/klinik Y nere i Skåne som lyckats lösa massa 'knepiga fall' så skulle jag köra till Skåne som 'sista halmstrået'. (Jag bor mellan Gävle och Uppsala).
Men annars så den klinik jag oftast använder är det 10 mil till, den sträckan är inga problem.
Har flera kliniker närmare, en 6 mil bort, en 3 mil bort, en 8½ mil bort och sen ett urval privatpraktiserande med inte 'fullskalig klinik' men mottagning hemma så att säga.
Hur långt kör ni i dagsläget? Varför just den sträckan till det stället/den veterinären?
Oftast 10 mil (se ovan ang urval). Jag är helt enkelt nöjd med den kliniken och det är den jag har bäst erfarenheter av. Den 3 mil bort verkar väldigt bra (den är ny) men jag har hitills valt att åka till kliniken som har 'historik' om hästen i de flesta fall, hellre än börja om med en ny. Har ju en häst med kroniska (men symptomlösa) problem så känns bra ha en veterinär som känner hästen.
Skulle shettisen behöva åka till klinik skulle jag nog välja den nya 3 mil bort. Finns det en lika bra på en tredjedel av avståndet är det ju dumt inte ta den. Annars den 10 mil bort, de andra är jag inte så förtjusta i av olika anledningar (praktiska eller erfarenhetsmässiga).
Vad påverkar om ni byter till en annan klinik/veterinär? Avstånd/ bra/dåliga erfarenheter osv?
Erfarenheter, kompetens, utrustning etc. Erfarenheter väger tyngst, men sen kommer kompetens och utrustning. Om en klinik har ridhus att longera i och en annan en grusplan te x väljer jag hellre den med ridhus t ex. Sen, har jag två jämförbara så åker jag ju hellre kort än långt, såklart. Därför lite lyxigt fått en ny klinik så nära. Den har dock inte t ex ridhus - men de har en kiropraktor. Så ibland beror det ju på vad man 'vill åt' med.
Hur påverkar avståndet vid val av klinik/veterinär?[/QUOTE]