Hur långt kör ni till veterinär?

the_connemara

Trådstartare
I icke akuta fall, hur långt kan ni tänka er att köra till veterinär/klinik då? Av vilken anledning kör ni så långt?

Hur långt kör ni i dagsläget? Varför just den sträckan till det stället/den veterinären?

Vad påverkar om ni byter till en annan klinik/veterinär? Avstånd/ bra/dåliga erfarenheter osv?

Hur påverkar avståndet vid val av klinik/veterinär?

Sv: Hur långt kör ni till veterinär?

I icke akuta fall, hur långt kan ni tänka er att köra till veterinär/klinik då? Av vilken anledning kör ni så långt?

Jag har väl 12,5-13 mil till Ultuna, dit åkte vi alltid förr.

Nu åker jag bara till täby då jag inte vill ha någon annan veterinär än den vi åker till där, dit är det kanske 8 mil.

Jag vill helst inte åka längre än 2 h.

Hur långt kör ni i dagsläget? Varför just den sträckan till det stället/den veterinären?

8 mil, för att veterinären är mycket duktig.

Vad påverkar om ni byter till en annan klinik/veterinär? Avstånd/ bra/dåliga erfarenheter osv?

Känns det inte bra med veterinären så byter jag klinik, eller om jag vill ha en second opinion.

Jag vill som sagt inte åka mer än 2 h med en skadad häst. Så jag väljer den bästa veterinären/kliniken inom den "tidsramen".

Har 4,5 mil till närmaste ATG-klinik. Där är dom mycket duktiga men har inga möjligheter att göra större ingrepp ( operationer och så ). Skulle det bli några värre åkommor har jag ca. 20 mil till Helsingborg. Det finns veterinärer på närmare håll, men av olika anledningar använder jag inte dem till annat än vaccinationer och annat smått.

Jag har 15 minuter till mälarkliniken och mina favoritveterinärer, hyffsat nära till ultuna,strömsholm o täby.

Jag har väl 10 minuter till ATG dit jag mycket väl kan tänka mig att åka. För hältutredningar osv åker jag till Ängelholm, tar nästan 2 timmar att köra. Jourtid har jag en timme till HBG.

Förr hade jag minst 1,5 timme till närmsta klinik, rätt trist när det är akut.

vilken "lyx" ni har, tror jag har en 4h till närmaste. Finns visserligen två små, men där är det mest röntgen och ultraljud som gäller. Kommer det nån svårare på min häst kommer jag troligen att välja att ta bort henne, att transportera sådana sträckor känns ej humant

Jag har 10 mil till ATG klinik. Den är bara öppen vardagar 8-16.30. Vid akuta fall, när större ingrepp behövs eller på jourtid har jag minst 30 mil. Det är faktiskt inte rimligt, och ibland har jag tänkt att man knappt vågar bo kvar där man bor, om man har hästar. Inför en lång akutresa måste man också ha tag i distriktsveterinär för att göra en första bedömning kanske, om hästen öht klarar av resan, samt ge smärtstillande och "första hjälpen" förståss. En gång åkte jag till Bjerke i Oslo, inte så långt, men krokig väg stundtals, ishalka och minst två timmars resa + en halvtimmes stopp i tullen. Så dit åker jag inte mer, huvudsakligen pga de krångliga tullbestämmelserna.

Har 8 mil till två kliniker som jag har bra erfarenhet av :) Så skulle jag behöva åka iväg så kontaktar jag någon av dem bara.

närmsta klinik ligger 10 mil bort och är en ATG klinik och har öppet vardagar 8-17 (står dock att dom oftast har kvällsöppet mån-tors men inga tider?). Jag har åkt dit två gånger på 13 år. För större/allvarliga saker så är det skara och dit är det 25-30 mil och dom har öppet till 21... och efter det vet jag inte helt vart man åker..

Jag ringer ut veterinär som kommer hem. Oftast privatveterinär och vid "akuta"/oväntade händelser så är det distriktveterinärerna (som har 6-7 mil hit..)

är man inte nöjd med veterinären så byter man men när man är som jag beroende av distriktet ibland så får man ta det man får... men försöker oftast använda privatveterinären.

man åker ju inte gärna iväg till klinik eftersom det blir så långt

- Ca 10 mil för klinik med kompetent personal och ny, välfungerande utrustning.

- Ca 8-9 mil, passerar både en ATG-klinik (5 mil) och ett djursjukhus (6 mil) på vägen. På den kliniken jag åker till får jag ett garanterat bra bemötande och veterinärerna är riktigt duktiga.

- Veterinärernas kompetens samt givetvis bemötande.

- I nuläget ingenting.

Har två kliniker ganska nära, 3 mil till djursjukhuset ungefär (tar iaf ungefär 30min) och till filialen på travet så tar det ca 20 min.

Helsingborg tar nästan 2h med transport.

Jag åker till djursjukhuset för att de har bra personal och även kvällsöppet. Ska jag till tandläkaren så försöker jag få en kvällstid annars tar jag det på den kliniken han är på med en tid som passar så bra som möjligt för mig.

Skulle det vara akut och på jourtid så är det nog Helsingborg som gäller.

Jag har runt 10 mil till Ultuna, lite längre till Mälarkliniken och inte allt för långt till Strömsholm heller. Är det något större åker jag hellre dit än använder mig av lokala veterinärer som inte har klinik/ATG.
Jag vet inte varför jag skulle byta, kanske för att jag vill rådfråga någon mer eller den veterinär vi har inte känns bra, men det har aldrig varit aktuellt.
Skulle inte vilja åka mycket längre än 15-20 mil till veterinär, lite beroende på orsaken till besöket då.

Kl

Tack för så många svar!

Jag är mer ute efter mindre "solklara" fall som tex hältutredningar när det inte är akut.

Eller i vilka fall känner ni att det är värt att åka längre för att komma just till den veterinären eller kliniken?

Jag har sådan tur att jag har tre kliniker på 1h avstånd (Ulltuna, Mälaren, Täby) och Ulltuna åker jag inte till om jag så får betalt. Mälaren kan jag åka till i värsta fall men ATG, Täby är dit jag åker och rekommenderar om någon frågar. Det är mellan 6-8mil till dessa. Strömsholm är en tvåtimmarstur och skulle det vara akut så åker jag hellre dit än akut till Uppsala trots den längre tiden.

Min erfarenhet säger att ATG är bäst och därför åker jag dit.

Erfarenheter avgör i första hand. Sedan smidigheten att köra dit (ATG är motorväg raka vägen, de andra två är mestadels landsväg). Och så även kompetens och bemötande där jag tycker ATG är överlägset det andra när det kommer till att vet. och personal tar sig tid och intresse för hästen och förklarar vad och varför de gör/behandlar som de gör!

Självklart påverkar det men nu har jag nästan samma avstånd till alla tre närmsta så då är det den bästa erfarenheten av helheten som avgör!

Jag tar i princip alltid ut veterinären istället för att åka. Det blir faktiskt billigare så, om inte annat finns det alltid nåt jag kan passa på att kolla på någon fler häst än just den som är orsaken till veterinärbesöket. Det är en dryg timmes resväg till distriktsveterinären, som även har klinik öppen en dag i veckan för mindre kontroller, viss röntgen, tandkontroller osv. Ca 40-50 mil till större klinik som har öppet vardagar. Går det illa så kör jag inte hästen ända dit.

En dryg timmes körväg som sagt, kan vara 6-7 mil kanske. Jag använder dem eftersom de ligger närmast. Nästa ligger 20 mil bort. Till seminstation har jag ca 10-12 mil. De stänger dock när "deras" ston är klara, så det gäller att vara framme i tid om man vill ha någon kollad. Förra året hann jag inte då de hade stängt redan i slutet av juli.

Bra/dåliga erfarenheter påverkar absolut mitt val eller önskemål om vilken veterinär jag vill ha. En veterinär, hovslagare eller annat som har behandlat min häst illa eller som har tabbat sig en gång får ofta inte en ny chans hos mig om jag har möjlighet att välja.

Helt och hållet!!

I dagsläget + icke akuta fall (men ändå klinikfall) så kör jag ca 1,5 timme. Det är närmsta större klinik och jag har haft bra upplevelser där med noggranna veterinärer, bra bemötande m.m. Har även en till klinik i närheten av den andra ifall jag vill åka någon annanstans.
Har som mest åkt till Ultuna -och det ligger 5-6 timmar från mig och då av anledningen att det var de som kunde erbjuda den behandling som hästen behövde. Men där är nog max på avstånd hur långt jag kan tänka mig köra.

Det finns ett urval av olika kliniker inom 10-milsradien, där all tänkbar vård kan erbjudas. Väljer klinik efter ändamål. Sist åkte jag kanske 50 km? enkel resa för en kastration, vilket kändes rätt lagom.

Teoretiskt nästan hur långt som helst. Om jag hade en häst där man inte hittade felet men fick tips om vet X/klinik Y nere i Skåne som lyckats lösa massa 'knepiga fall' så skulle jag köra till Skåne som 'sista halmstrået'. (Jag bor mellan Gävle och Uppsala).

Men annars så den klinik jag oftast använder är det 10 mil till, den sträckan är inga problem.

Har flera kliniker närmare, en 6 mil bort, en 3 mil bort, en 8½ mil bort och sen ett urval privatpraktiserande med inte 'fullskalig klinik' men mottagning hemma så att säga.

Oftast 10 mil (se ovan ang urval). Jag är helt enkelt nöjd med den kliniken och det är den jag har bäst erfarenheter av. Den 3 mil bort verkar väldigt bra (den är ny) men jag har hitills valt att åka till kliniken som har 'historik' om hästen i de flesta fall, hellre än börja om med en ny. Har ju en häst med kroniska (men symptomlösa) problem så känns bra ha en veterinär som känner hästen.

Skulle shettisen behöva åka till klinik skulle jag nog välja den nya 3 mil bort. Finns det en lika bra på en tredjedel av avståndet är det ju dumt inte ta den. Annars den 10 mil bort, de andra är jag inte så förtjusta i av olika anledningar (praktiska eller erfarenhetsmässiga).

Erfarenheter, kompetens, utrustning etc. Erfarenheter väger tyngst, men sen kommer kompetens och utrustning. Om en klinik har ridhus att longera i och en annan en grusplan te x väljer jag hellre den med ridhus t ex. Sen, har jag två jämförbara så åker jag ju hellre kort än långt, såklart. Därför lite lyxigt fått en ny klinik så nära. Den har dock inte t ex ridhus - men de har en kiropraktor. Så ibland beror det ju på vad man 'vill åt' med.
Hur påverkar avståndet vid val av klinik/veterinär?[/QUOTE]

Min närmsta klinik är Sundbyholmstravet i Eskilstuna, dit är det 5 mil = 40 min. Till Strömsholm är det drygt 7 mil = knappt 1h, vilket är rätt nära tycker jag. Dock gillar jag inte Strömsholm men skulle bli det ändå vid akutare/Större ingrepp. Vanliga hältutredningar blir det Eskilstuna.

Jag kör 8-9 mil, ca 50 min transportväg, till Strömsholm. Därför att jag vill ha bred kompetens när jag söker, och jouröppet vid behov. Tycker inte ATG i stan har den kompetensen.

Liknande trådar

Hundhälsa Jag har en liten tik som har haft ett helt gäng juvertumörer. Hon är opererad 3 gånger för det, hon blir väldigt påverkad av dessa...
2
Svar
28
· Visningar
2 892
Hästvård Jag har fastnat i en mentalt utmattande cirkel med hästen. Lång historia väldigt kort: Efter en omfattande sårskada för ca tre år...
Svar
14
· Visningar
1 349
Senast: Fiorano
·
Hundhälsa Jag har gjort en del inlägg här tidigare om min hund som lider av mentala "problem" (vet inte hur annars jag ska beskriva det i korta...
2
Svar
38
· Visningar
3 417
Senast: Sesca
·
Hundhälsa Obs långt inlägg. I slutet av maj sprang jag och min dvärgschnauzer Hasta ihop på en agilitytävling, vi flög iväg bägge två så jag vet...
Svar
4
· Visningar
990
Senast: igbest
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka