Hur länge växer följande häst???

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare trofé
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 4
  • Visningar Visningar 1 907

trofé

Trådstartare
Hoppas att lite avels kunnigt folk ska kunna hjälpa mig att ge en hint om hur stor/hur mycket till en häst kan tänkas växa.

Hästen det gäller är en korsning där mamman är welshponny och pappan är arab. Hästen har en helbror som är 4-år och idagsläget runt 145 cm. Hästen det gäller är 3 år och just nu 151,5 cm. (Utan skor).

Sv: Hur länge växer följande häst???

Det är otroligt svårt att säga hur mycket mer en häst kommer att växa. Och personligen tror jag inte på några tattarmått eller liknande, då jag tycker att de ändå inte stämmer.

Jag köpte en 3-åring som i januari var 152 cm hög. Jag tänkte att den inte skulle växa särskilt mycket mer eftersom den såg färdig ut. Vi visste ingenting om dess bakgrund.
Som 4-åring på sommaren var den hästen 167 cm hög. Jag som ahde funderingar på att mäta in den som ponny när den var 3-åring. :angel:

Jag köpte ett par år senare en 3-åring som var 155 cm hög. Tänkte att den blir 160 cm i alla fall. Den hästen är nu 7 år och är 157 cm hög. Ingen större skillnad tyvärr, för det var en lovande häst!

OJ! Är det möjligt med en sån enorm tillväxt som den första du skrev om! Hej och hå :)

Men väldig skillnad på den andra. Vet också exempel på hästar som växt många centimeter på ett par år och andra som inte växer mycket mer alls, som den andra du gav exempel på.

Jag vet inte vad den första hade för historia. Men när vi fick den fick den en avmaskning och sen fodrade vi på den då den var lite tunn.
Köpte den i december och den växte ingenting mer eller mindre hela våren sen. Jag funderade ju som sagt på om det var möjligt att mäta in den som d-ponny.
Men under sommaren så drog den iväg. Och sen stannade den upp på hösten. Tänkte att den hade stannat där, men sen under vintern blev den jobbig att rida och den fick vila ett par månader. Under de månaderna hade den vuxit enormt mycket! Det var väl därför den var lite jobbig att rida, då den inte riktigt hade koll på alla lemmarna och dessutom var svag i bakkärran.

Lite off topic...
Jag har två tvååringar, den ena har jag fött upp själv och han har vuxit jämnt hela tiden, aldrig varit överbyggd eller så. Han har dock varit tunn/mager hela tiden trots träckprov/avmaskningar och bra foder. Han är liten, runt 1,55 tror jag. Han har dock lagt på sig i sommar och grocnat en del men inte vuxit så mycket på höjden.'
Den andra har jag precis köpt, jag vet inget om hans bakgrund/uppväxt men han är väldigt tunn. Han är dock stor, ca 1,67tror jag. Hoppas bara på att han inte drar iväg allt för mycket nu när han får ordentligt med mat och avmaskas.
Jag hoppas bara på att det är rätt häst som fortsätter växa!

Liknande trådar

Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
14 140
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
34
· Visningar
5 120
Senast: Mia_R
·
Tjatter Välkomna till den nya terminen på Bukefalos universitetet. Under hösten kommer ni få läsa spännande kurser så som “Hårig eller bara...
94 95 96
Svar
1 914
· Visningar
41 807
Senast: Hedinn
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
35 916
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Bilköp och hundbur
  • Akvarietråden V