Hur länge låta hästen ömma?

• Hästvård
  • Trådstartare Trådstartare Horserider
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 14
  • Visningar Visningar 1 364
H

Horserider

Om man tar av skorna på hästen och den ömmar - hur länge ska man låta detta hålla på innan man "ger upp"?
Tacksam för svar.

Sv: Hur länge låta hästen ömma?

tar du av skorna på en häst som haft på skor länge så tar de tt bra tag innan den får den hårda sulan som dom ska ha för att ej ömma. min häst tog de 2 månader på å den andra kunde ej gå utan då hon hade så ont att hon ej kunde röra sej

Om hästen ömmar på gräs så ska den skos med en gång, ömmar den bara på grus så kan man avvakta men se till att hästen inte går där det gör ont, hästen bör inte ridas när den är ömfotad.

Om hästen ska ridas så bör man skaffa boots till den.

Jag skulle inte låta det gå särskilt länge. Går det bra på mjuikt underlag att hästen rör sig ledigt i hagen hela dagarna kan det få gå en tid, men begränsar det viljan att röra sig även i hagen skulle jag sko igen. Det är inte värt att ha en häst som har ont och står stilla och stelnar tycker jag. Jag har helst mina skodda.

Förstår inte alls inställningen att hästen kan få gå och ha ont uppåt ett år bara för att det ska gå bra senare. Sko hästen då istället! :)

Det beror på.
Om du ska rida och den ömmar, sätt på skor.
Ska hästen bara gå i hagen kan väl toleransen vara högre men såfort en ryttare kommer upp på en ömmande häst-SKO- annars blir man en av de där barfotatalibanerna.
(barfotataliban P_L myntade uttryck)

Horserider,

Hur vet du om din häst ömmar eller om den faktiskt börjar få en sån cirkulation i hoven så att den faktiskt börjar känna sin omgivning??

Detta är en hel vetenskap och tillsammans med rykten och s.k. proffs kan detta bli en enda soppa. Och det är jätte svårt att ge råd om man inte ens kan se hoven.

Några riktlinjer som jag tycker funkar på mitt halvblod och mitt fullblod:

*Men om mina hästar ÖMMADE när de gick på mjukt underlag så skulle jag bytt hovslagare eller hovvårdare, för de ska inte ömma snarare tvärt om. Något är skumt redan här?

* När jag rider på grus, speciellt stora stenar tar jag på boots på fram hovarna

* Jag trimmar mina hästar var 3:dje vecka.

* Passa formen på hoven, den ska vara konformad. punkt!

* Tjockleken på hovväggen vill jag ha lika tjock uppe vid kronranden som nere vid tån annars fördelas kraften ojämnt upp i hoven och ger dessa ringar som även en del kallar för foder ränder :).

Lycka till!
Mia från mirjabengtsson

Det tycker jag man märker på hästen vilja/ovilja att röra sig. En lite annorlunga gång får man ju vilket är förståerligt, men blir hästen tydligt mindre rörlig i hagen och ovillig under ridning ser jag det som ett tydligt tecken på att det inte känns bra.

Sedan är jag personligen inte särskilt förtjust i att sko eller ha boots fram men inte bak. Visst- en häst har ca 60% av sin vikt på framdelen så det är där den brukar ömma först, men eftersom man vill motverka detta och lägga mer vikt bak känns det ologiskt och hämmande att bara skydda framhovarna. Då får man ju motsatt effekt. Runt om eller inget vill jag helst ha.:)

tar du av skorna på en häst som haft på skor länge så tar de tt bra tag innan den får den hårda sulan som dom ska ha för att ej ömma. min häst tog de 2 månader på å den andra kunde ej gå utan då hon hade så ont att hon ej kunde röra sej

Detta får ej förekomma- man gör hästen halt.

KL
Om man vet att hästen inte brukar ömma vid tappskor så kan man prova.
Sen bör den inte verkas nämnvärt så att den har att slita av.
ni vet väl att t o m skorna som är av järn slits- vad tror ni att hoven är gjord av?

Sen tycker inte jag att det är OK att ta av nu om det är isigt o hästen är van vid att vara broddad.

Det är INTE bara för ryttarens säkerhet som den måste ha halkskydd, utan för hästen själv på dygnets övriga 23 h. oxå.

Hur vet du om din häst ömmar eller om den faktiskt börjar få en sån cirkulation i hoven så att den faktiskt börjar känna sin omgivning??

Detta är en hel vetenskap och tillsammans med rykten och s.k. proffs kan detta bli en enda soppa.

Vad är skillnade mellan ömma och få cirkulation i hoven så den börjar känna sin omgivning???

Ja fy Fabian vad jag får cirkulation när jag tar av mig skorna på sommaren o ska gå på annat än gräs:rofl:
Tio poäng!
Ett litet tips, sådär i förbifarten, för att öka din fotcirkulation ännu mer.
Ta på dig en tung ryggsäck eller hiva upp ett barn på AXELarna, det blir lite mer effektivt då.

Horserider,

Detta är en hel vetenskap och tillsammans med rykten och s.k. proffs kan detta bli en enda soppa. Och det är jätte svårt att ge råd om man inte ens kan se hoven.

Några riktlinjer som jag tycker funkar på mitt halvblod och mitt fullblod:

*Men om mina hästar ÖMMADE när de gick på mjukt underlag så skulle jag bytt hovslagare eller hovvårdare, för de ska inte ömma snarare tvärt om. Något är skumt redan här?

* När jag rider på grus, speciellt stora stenar tar jag på boots på fram hovarna

* Jag trimmar mina hästar var 3:dje vecka.

* Passa formen på hoven, den ska vara konformad. punkt!

* Tjockleken på hovväggen vill jag ha lika tjock uppe vid kronranden som nere vid tån annars fördelas kraften ojämnt upp i hoven och ger dessa ringar som även en del kallar för foder ränder :).

Lycka till!
Mia från mirjabengtsson

Kan du utveckla dina riktlinjer så det inte blir en ren soppa??

Tio poäng!
Ett litet tips, sådär i förbifarten, för att öka din fotcirkulation ännu mer.
Ta på dig en tung ryggsäck eller hiva upp ett barn på AXELarna, det blir lite mer effektivt då.

Ja precis!! Och oroa dej inte om det gör lite ont, det går kanske över om ett år eller två med rätt stenålders-fotvård :D

Liknande trådar

Hästvård Hej! Jag har hamnat i ett dilemma där jag sålde en häst för ett halvår sedan som köparen nu vill häva. Grejen hör till att hästen har...
2
Svar
27
· Visningar
3 827
Hästvård Hej, Jag är mitt uppe i en utredning hos veterinär av min häst som har ett släpande bakben. Han visar ingen reaktion på böjprov, visade...
Svar
11
· Visningar
1 074
Hästvård Hovslagaren var här igår. Han hade sin praktikant med som varit med ett par gånger förr. Hen går sista terminen på...
Svar
19
· Visningar
1 151
Senast: TinyWiny
·
Hästvård Hej! Ni som har hästar som har/haft såna, hur har ni märkt det? Har ni märkt det eller har ni röntgat och hittat det då? Hur vet man...
Svar
8
· Visningar
596
Senast: Lavinia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka