H
Horserider
Om man tar av skorna på hästen och den ömmar - hur länge ska man låta detta hålla på innan man "ger upp"?
Tacksam för svar.
Tacksam för svar.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
tar du av skorna på en häst som haft på skor länge så tar de tt bra tag innan den får den hårda sulan som dom ska ha för att ej ömma. min häst tog de 2 månader på å den andra kunde ej gå utan då hon hade så ont att hon ej kunde röra sej
Hur vet du om din häst ömmar eller om den faktiskt börjar få en sån cirkulation i hoven så att den faktiskt börjar känna sin omgivning??
Detta är en hel vetenskap och tillsammans med rykten och s.k. proffs kan detta bli en enda soppa.
Vad är skillnade mellan ömma och få cirkulation i hoven så den börjar känna sin omgivning???
Tio poäng!Ja fy Fabian vad jag får cirkulation när jag tar av mig skorna på sommaren o ska gå på annat än gräs![]()
Horserider,
Hur vet du om din häst ömmar eller om den faktiskt börjar få en sån cirkulation i hoven så att den faktiskt börjar känna sin omgivning??
Detta är en hel vetenskap och tillsammans med rykten och s.k. proffs kan detta bli en enda soppa. Och det är jätte svårt att ge råd om man inte ens kan se hoven.
Några riktlinjer som jag tycker funkar på mitt halvblod och mitt fullblod:
*Men om mina hästar ÖMMADE när de gick på mjukt underlag så skulle jag bytt hovslagare eller hovvårdare, för de ska inte ömma snarare tvärt om. Något är skumt redan här?
* När jag rider på grus, speciellt stora stenar tar jag på boots på fram hovarna
* Jag trimmar mina hästar var 3je vecka.
* Passa formen på hoven, den ska vara konformad. punkt!
* Tjockleken på hovväggen vill jag ha lika tjock uppe vid kronranden som nere vid tån annars fördelas kraften ojämnt upp i hoven och ger dessa ringar som även en del kallar för foder ränder.
Lycka till!
Mia från mirjabengtsson
Tio poäng!
Ett litet tips, sådär i förbifarten, för att öka din fotcirkulation ännu mer.
Ta på dig en tung ryggsäck eller hiva upp ett barn på AXELarna, det blir lite mer effektivt då.
Tio poäng!
Ett litet tips, sådär i förbifarten, för att öka din fotcirkulation ännu mer.
Ta på dig en tung ryggsäck eller hiva upp ett barn på AXELarna, det blir lite mer effektivt då.