Hur länge kan man svälta en hund?

Haukur

Trådstartare
Om en hund matvägrar av den enkla anledningen att den är van att få ½burk kattmat iblandad i torrfodret och p.g.a fettma inte får det längre. Känns det då inte naturligt att bara servera den maten hunden ska ha och äter den inte så är det vovvens problem? Jag resonerar så att en frisk hund svälter sig inte och när hunden är tillräckligt hungrig kommer den äta sin mat även om den inte är det godaste den ätit. Vargar äter ju inte varje dag så det lär ju knappast vara skadligt, dessutom på en fet hund som bara mår bra av att gå ner?

Tänker jag rätt? Har en diskussion på ett annat forum med en tjej som är orolig för att hennes tjockis inte äter sin mat.

Sv: Hur länge kan man svälta en hund?

En hund i överhull kan gå minst en vecka utan mat. Den lär inte dö av att svälta i två veckor heller.

Jag är helt med på ditt resonemang.

Jag tycker du tänker helt rätt. Om hunden dessutom är överviktig så kommer det för det första inte gå någon nöd på den i första laget och för det andra kommer den säkerligen ge med sig ganska snabbt då man kan anta att den är hyffsat matglad.

Om hunden redan är överviktig så är det väl ingen fara att vänta ut den så att säga. Målet är väl att den ska vänja sig att äta enbart hundmat och då kan man inte hålla på och fjäska med godis osv. Om den däremot är tunn, som min hund, får man hitta andra lösningar genom att byta foder eller på annat sätt variera maten.

Jag förstår båda sidor. Generellt håller jag helt med dig. Men det finns ett fåtal hundar som får magproblem om de går utan mat längre tid. De skulle jag kunna truga för att de skulle äta, genom att minska ner kattmaten succesivt, och mot slutet bara sprinkla lite kattmat utblandad i vatten över.

men en normal, frisk hund så - låt de äta när de blir hungriga. Och det brukar inte ta så jättelänge, tror aldrig jag varit med om någon som hållit ut ens en vecka, även om de kan äta himla lite i början.

Är ju inte som med katter att svält i sig ger sjukdomstillstånd.

Mina kan sluta äta om de av ngn anledning fått 'godismat', t ex skonkost efter magbesvär. Rekordet att 'vägra de äckliga pelletsarna' är på 5 dagar och av en mycket kräsen greyhound, så en vecka skulle jag utan problem ge det utan att ens ha dåligt samvete. Se dock till att hunden ute t ex inte äter en massa annat.

Om det gällde mina hundar skulle jag servera fodret vid matdags och ta bort maten igen om hunden inte börjat äta efter någon minut. Inte ge godis eller annat mellan målen så jag vet att den är ordentligt hungrig. Man märker ju hur hunden svarar på det hela, om magen fungerar, om den verkar må dåligt etc.

Jag hade presenterat maten som vanligt. Vill han inte äta så plockar jag bort maten. Ibland glömmer jag av den och då får den stå några timmar. Sen åker den bort och så fram till kvällsmat igen.

Men ibland fuskar jag och matar honom. Då brukar maten slinka ner. Jag vet att det är fel, men han är så mager att två dagar utan mat syns på honom. Så jag håller led lilstar, vi med magra hundar får hitta på andra sätt. Särskilt när de är valpar och behöver näringsämnena på ett annat sätt än vuxna hundar (enligt veterinären. "En vuxen hund kan leva på "ont-i-magen-mat" en månad utan att det är bekymmer med näringen" - "Ja, men vår är ju bara fem månader?" - "Ja, just det. Nä, då får ni nog börja med torrfoder igen redan nu.")

/Syrsa

Liknande trådar

Hundhälsa Min hund har inte ätit sitt torrfoder på 1,5 vecka nu... Jag ger henne inget till minimalt med godis på promenader, men vi tränar...
Svar
1
· Visningar
3 914
N
Övr. Hund Har lite problem med en väldigt kräsen valp. Han är ca 8månader nu. O vägrar i princip att äta sitt torrfoder. Vi har provat flera...
2
Svar
30
· Visningar
4 523
Senast: lady_vip
·
Övr. Katt Jag har skrivit en text som jag avser att använda för att sprida information om kattskötsel. Den riktar sig till alla som har katter i...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
10 601
Senast: kem
·
F
Övr. Hund Min hund (schäfertik, drygt 1,5år) har slutat äta! Det började den 26/4 då vi åkte upp till Stockholm och jag lades in för operation...
Svar
10
· Visningar
1 342
Senast: Francess
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka