Hur lång tid tar det för er att fixa stallet?

Typ 30-40 minuter normalt, beroende på hur skitigt det är i den ena hästens box.
2 hästar - mockar, fyller höpåsar och kraftfoderhinkar, byter vatten.
 
Har två islandshästar på lösdrift, hemma på egna gården.

På kvällen gör jag det mesta jobbet vilket är:

-Ge krafftfoder
-Ge kvällshö
-Fylla vatten
-Packa tre höpåsar för morgondagen
-Skotta ut eventuella bajshögar i lösdriften
-Mata kaninen

Detta tar kanske en kvart totalt.

Ska jag rida ena hästen på kvällen så brukar sadling, ridning (30-40 min), avsadling, massa gos och det jag nämnt ovan ta ca 1,5 h.
 
3 hästar (1 häst två ponnyer olika storlekar), utan att göra något med hästarna, 30 min mocka, byta vatten, fylla hösäckar osv.
 
Har egen gård med lösdrift och två boxplatser (sjukboxar) tyvärr är de nästan hela tiden upptagna. har hästarna uppdelade i 3-4 hagar. 1 hage stora lösdriften, 1 hage ponnierna, 1 sjukhage och 1 (halvsjukhage)

Om alla gått på lösdriften kan jag räkna med att det hade tagit ca 1h om dagen i genomsnitt
- mockning av lösdriftshall & hagar (på de mest utsatta ställena)
- påfyllning av halm i lösdriftshallen.
- påfyllning av vatten
- påfyllning av hösilage i hagarna (ca 1gång per vecka - görs med traktor) rundbalarna står strax utanför hagarna.
- påfyllning av hösilage/halm i nät till ponniehagen
- hämta halm
- harva/sladda paddocken ca 1gång/vecka

Nu tror jag mer det tar ca 1,5-2h om dagen - "två sjukhästar" och då gör jag det ovan men mockningen av hagarna blir mest på helgerna men då lägger jag ca 2h per dag för att få lite "fräscht" och ordning.
- släppa in och ut hästarna som går på box. + täckespåtagning vid behov
- mocka ena boxen & sjukhagen
- Fylla på vatten i boxen och i sjukhagen
- Fylla på hösilage till sjukhagen och i boxen.

sen kommer ju alltid oförutsett underhåll in. tex
- lagning av staket.
- annat som gått sönder.

:p drömmer och funderar hela tiden på hur man kan förbättra och förminska tiden man lägger på driften.
 
Blir avis när jag läser här... Hyr in mig på en gård med långa avstånd och tungarbetat, vilket märks tidsmässigt.

Just nu (pga skitväder = is i större delen av lösdriften) går mina två ponnyer in nattetid, så att fylla på foder, ta in, hämta foder till hästarna, fodra dem, ge ponnyerna mer foder samt gå iväg och packa hösilage + fodra hästarna ute tar 1 1/2 h på kvällarna. På morgonen tar det 1/2 h att ta ut ponnyerna samt fodra alla. Plus en kvart på em när jag mockar.

Var tredje dag tar det ytterligare 1/2 h att fylla på thermobaren...

Så 2 1/4-2 3/4 h per dag när jag bara gör måsten. Då räknar jag inte in att kånka 50 meter med torvbalar ifall det behövs nytt strö. :crazy:
 
4-5 hästar, mockning (spånbädd), ev strö vid behov, byta vatten, lägga in mat, sopa stallet, packa höpåsar (4 var) och göra kraftfoder...

Brukar landa på ca 1 timme och 15 min. Jag är snabb men noggrann;)

Kan lägga till att vi har personal som för det mesta fixar utsläpp med täckesbyten, påfyllning av vatten i hagarna, harva ridbana mm. Så det räknar jag inte med!

Lättarbetat nytt stall med allting nära.
 
Har egen gård med lösdrift och två boxplatser (sjukboxar) tyvärr är de nästan hela tiden upptagna. har hästarna uppdelade i 3-4 hagar. 1 hage stora lösdriften, 1 hage ponnierna, 1 sjukhage och 1 (halvsjukhage)

Om alla gått på lösdriften kan jag räkna med att det hade tagit ca 1h om dagen i genomsnitt
- mockning av lösdriftshall & hagar (på de mest utsatta ställena)
- påfyllning av halm i lösdriftshallen.
- påfyllning av vatten
- påfyllning av hösilage i hagarna (ca 1gång per vecka - görs med traktor) rundbalarna står strax utanför hagarna.
- påfyllning av hösilage/halm i nät till ponniehagen
- hämta halm
- harva/sladda paddocken ca 1gång/vecka

Nu tror jag mer det tar ca 1,5-2h om dagen - "två sjukhästar" och då gör jag det ovan men mockningen av hagarna blir mest på helgerna men då lägger jag ca 2h per dag för att få lite "fräscht" och ordning.
- släppa in och ut hästarna som går på box. + täckespåtagning vid behov
- mocka ena boxen & sjukhagen
- Fylla på vatten i boxen och i sjukhagen
- Fylla på hösilage till sjukhagen och i boxen.

sen kommer ju alltid oförutsett underhåll in. tex
- lagning av staket.
- annat som gått sönder.

:p drömmer och funderar hela tiden på hur man kan förbättra och förminska tiden man lägger på driften.

Kom på att jag även fyllde på hönät med halm/hö till ponnierna som ska banta - tror bara det tog 20-30min :p fick göra en ny lösning och har nu hängt upp ett storbalsnät mellan tre träd så att man kan ösa i hösilage uppifrån och då kan jag fylla på hösilage/halm från ikeakassar istället - sparar lite tid :) I helgen roade jag mig även med att bättra på staketet i ponnyhagen - fantastiskt vad intressant det är när man går igenom alla gamla isolatorer och hur folk har "snurrat" tråd kring isolatorer både på rätt och på fel sida och hade även snurrat tråd kring sånna "stålpinnar" - inte konstigt att elen inte gå fram.
 
Förut, då vi stod på ett supertrevligt ställe där vi båda trivdes, tog det ca 30 minuter för mig att fixa allt (byte av vatten i boxarna och hagen, mockning av 1 eller oftast 2 boxar, sopning av stallet, ut- eller insläpp beroende på dag, fixande av kraftfoder och packandet av höpåsar). Sedan borstade jag hästen, jobbade med honom lite eller tog en promenad, gjorde mima läxor och satt och myste med katterna och hästarna. Allt gjorde jag i väldigt lugn och avslappnad tempo och ändå hann jag med allt. Älskade det stället, så lugnt var det, så rätt det kändes att vara där. Jag saknar det stallet något enormt mycket... :-(
Nu står vi i ett litet stall där hästarna är ute 7-17 ungefär. För mig innebär det att mockningen (åt en häst) tar minst 30 minuter då pållen kommer in i boxen innan jag hann komma och mocka, packning av höpåsar tar minst 15 minuter (hösilagekvalitén är bläh, så jag måste gå igenom det jag säckar strå efter strå...), byte av vatten ytterligare 15 minuter (har ingen varmvatten och dessutom ligger hagarna långt från stallet), motion och pysslandet med pållen har jag ibland ingen ork för. Och sedan ska stallet också sopas... Så ska det fan inte kännas.
Men där ser du skillnaden, samma häst, samma människa, olika stall.
Så lite behövs det för att man ska gå från en glad hästmänniska som fixar allt på en halvtimme till en halvdöd, olycklig hästägare som behöver minst tre gånger så mycket tid för att bli klar med stallsysslorna... :/
 

Liknande trådar

Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
2 793
Senast: Freazer
·
Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
2 846
Kropp & Själ Jag är sedan en tid tillbaka sjukskriven på grund av utmattningssyndrom, och har från flera håll fått höra att jag ska "ge mig själv tid...
7 8 9
Svar
161
· Visningar
12 676
Senast: MML
·
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
6 736
Senast: Blyger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Breeders dressyr 2024
  • Stora shoppingtråden II

Omröstningar

Tillbaka
Upp