Hur lång tid tar det för er att fixa stallet?

Max 2 tim på 6 boxar om dom inte har vänt upp och ner på boxarna ,4 av hästarna är ordentliga men dom två äldsta kan verkligen snurra till skiten
-mockat
-Halmat
-bytas ut vattnet
-fixat maten
-sopat stallgången
 
Mocka, ströa upp vid behov, fixa kraftfoderhinkar, hämta hö, fylla höpåsar, lägga in hö i boxarna, byta vatten i hagen och i boxarna samt sopa stallet tar mig en halvtimma. Tre hästar. Om jag ska förbereda mer eller har väldigt bråttom så går det att skarva typ 10minuter åt båda håll:p
 
2 hästar hemma på gården i lösdrift. Morgonmatning tar knappa 5min,ger hö och fyller ev vatten. Lunchmatning kanske 30-40 min beroende på vad som ska göras. Mockar lösdrift/hage,matar,fyller vatten,fixar kraften,förbereder för kvällsmatning. Har oftast sällskap av ettåriga sonen som är med och hjälper till,annars hade det väl inte tagit så länge. Nattmatning tar 5min,max 10. Nu har vi också några får så deras skötsel ingår också i stallstiden. Mest tid tar det att klappa och klia dom:angel:
 
4 hästar på lösdrift tar 20 minuter. Då mockar jag ligghallarna, fyller på mat och packar mat och fyller på vatten.
I normala fall mockar jag en kärra per dag i hagen också, men har jag bråttom kan jag strunta i det, det tar 10-15 minuter (vi har en stor kärra). Några gånger i månaden mockar jag ut blöt halm ur ligghallen och fyller på med ny fräsch halm.
 
Har två hästar inhyrda på lösdrift med tillgång till box. Där bor totalt ca 20 hästar, en sto- och en valackflock, och vi har delat upp jobbet så att vi har ett antal arbetspass i veckan, men inte behöver göra något de dagar vi inte har några pass. Vintertid har jag två kvällspass och två mockningspass i veckan. Ett kvällspass innebär att fylla vatten till båda flockarna (och ta bort eventuell is), väga upp och med skottkärra köra ut hösilage till båda flockarna, samt att väga upp hösilage inför morgonfodringen. Det brukar ta mig 20-30 minuter att göra detta. Ett mockningspass (som jag alltid har i anslutning till kvällspassen) innebär att köra ut ca 2 skottkärror skit och blöt halm ur valfri lösdrift (vi har räknat ut att det blir lagom om varje "mockare" tar två kärror om man är 3-4 personer som delar på en dags mockning). Det tar 15-30 minuter, beroende på hur blött det är.

På sommaren innebär jobbet i stort sett bara att fylla på vatten samt att gå en runda i hagarna (som är rätt stora) för att kolla så att alla hästar mår bra. Mycket lättsamt och fixat på 5-10 min!

Övrigt jobb i anslutning till hästarna gör vi bara när vi rider, och det handlar om att göra iordning och ge kraftfoder (och ev extra hö) o vatten inne i boxarna efter ridning samt att städa undan efteråt, och eventuellt mocka boxarna om hästarna stått inne en stund. Går väl på 15-20 min för båda hästarna.
 
Jag fixar stallet på ca en timme vintertid, nu tar det kanske 30-40 minuter eftersom de går på gräs och fortfarande inte behöver extra hö i hagen.

Har fyra hästar och det jag räknar med i "fixa stallet" är mockning, sopning, blanda mat, packa hö och bära ut vattenhinkarna (de fylls på och bärs in på kvällen för det mesta). Samt kolla vatten i hagarna :)
 
6 hästar, om alla har varit inne så tar det mig 45-60 min att:
• göra iordning kraftfoderhinkar
• mocka (halmbäddar)
• ströa
• lägga in hö
• lägga kvällshö i påsar
• skura vattenhinkar och fylla på nytt vatten
• slänga ned hö och halm
• sopa
 
Mellan 20-30 min beroende på hur länge han varit inne. Då är påsarna redan packade så bara att lägga in i boxen samt ställa vid hagen. :)
 
Känner mig som världens mest ineffektiva människa :p
  • Mocka skitgrisens box, 15-20min
  • Fylla på spånpellets vid behov, 5min (sväller gör det medans jag fixar något annat)
  • Torka ur krubba och vattenkopp, pålle har en tendens till att använda dessa högst (o)lämpliga skålar som toalett, 5min
  • Fylla höpåsar och nät med halm (och bära dem till rätt plats), 10min
  • Mocka hagen och jämna till om det behövs, 5-10min
  • Fylla vatten i hagen, 5min
Så totalt 45min-1h till min enda häst :angel:
 
10-15 minuter om jag verkligen skyndar mig, kanske 5 extra om hästen dessutom ska in från hagen. Men normalt tar väl själva fixandet runt 20 min - en halvtimme kan jag tänka mig. Med påslag för om det är sällskap i stallet :p

Mockar, fyller vatten, fixar kraftfoder, slänger in hö i boxen och gör höpåse till hagen.
 
Tar typ 30-40 minuter för mig (en häst). Kan ta 20 om jag skyndar mig också :angel:

-Mockar (oftast nooooga, så här kan jag spara massor med tid om det verkligen behövs)
-Fyller vatten i boxen
-Packar 5 höpåsar
-Fixar 2 spannar med kraft och diverse tillskott
-Fixar vattnet i hagen om det behövs
 
Har två hästar, tar ca 30-40 minuter att fixa numera. Den ena står på boxvila och är lite pilligare att mocka åt och det är en bit att gå till både gödselstack och höförråd. Tycker det är rätt skönt att inte stressa utan pyssla på och lyssna på bok samtidigt :).
 
Tar väl ca 15 minuter för mig varje kväll. Två hästar på lösdrift. Då fyller jag vatten, ger krafftfoder och kvällshö, packar morgondagens hö, matar kaninen och mockar lösdriften (ett par tre högar brukar det vara bara). Det som tar längst tid är att vänta på att dom ska äta upp krafftfodret :p
 
Jag har inte tagit tid. Men jag är ganska oeffektiv. mockar, spånar, halmar, fyller vattenhinkar, packar hösilage, gör iordning krafftfoder, fyller vatten i hagen tar nog runt 40 minuter. Har jag bråttom kanske 25-30. Har en häst.... ibland fixar jag åt 2, då tar det runt 60-70 minuter.

Jag brukar vara i stallet 3h åtminstone när jag ska rida, rider oftast 1h. Har jag sällskap av någon rolig stallkamrat tar det ännu längre tid.
 
Med "fixa stallet" menar jag allt det där runt omkring som inte är direkt interaktion med hästen. Alltså inte ridning, rykt, visitering etc. utan mocka, fixa foder och så vidare. Ni förstår säkert vad jag menar.
Hur lång tid tar det för er?
Hur många hästar?
Vad ingår för dig att göra när du fixar stallet?

Frågar bara av nyfikenhet, då jag insett att det varierar väldigt mycket från person till person :)


Har två ponner, mockar, vatten i boxar o ute, hö för dagen, borstar, fodrar 4-5 ggr per dag, in o utsläpp o lite träning tar för mig ca 2-3 timmar i bland mer.
 
Det är lite olika. Jag har eget stall och hästarna på lösdrift så jag gör inte allt varje dag. Det står 3 hästar på gården, varav 1 är min. Vi är 3 som hjälps åt med skötseln runt dom eftersom att de äter och bajsar på samma ställe sas. :)

Jag fodrar ca 3 ggr/veckan och det tar ungefär 10 minuter att fylla nät och sätta ut dom i hagen, samt fylla vatten vilket jag måste göra varannan gång ungefär. Mocka gör vi när det behövs, just nu blir det nog nån gång i veckan, men det är inte alltid jag som gör det. Att mocka tar kanske 20-25 minuter.

Så jag lägger minimalt med tid på övrig skötsel. När jag ska rida hämtar jag min häst, borstar, rider, borstar, släpper ut, sopar efter mig och går sen hem. Har ingen daglig skötsel i övrigt med foderhinkar osv. Däremot blir det ju andra saker när man har eget, som att laga staket, bygga foderbord och såna saker.
 
Har nu tre hästar på egen lösdrift. Som det är nu mockar jag grusytorna, fyller på halm i ligghallen och packar höpåsar på lör/sön - tar ca 1 h. Resten av dagarna fyller jag på hö och vatten morgon och kväll - tar ca 3 min.
Det känns typ som att jag fuskar eller nåt. Det ska ju vara jobbigt att ha häst?! :o:p
 
Tre hästar på Box. Eget stall. Två skulle nog egentligen räknas som grisar:meh: så mockningen åt dom tar längre tid..

Fri tillgång på hö ute, kör ut rundbal med traktorn då och då..

-mocka
-fylla vattenhinkar
-kraftfoder
-två har hönät inne, en löst.
-sopa stallgången
-fylla vatten i hagen

För att tömma skottkärran korsar man hagen, dumt för där blir man ju oftast stånas både på dit och tillbaka vägen:D
Men fixar jag stallet lugnt utan stress ca 60-70 min
Skyndar jag mig 40min..
 
6 hästar och 8 får har jag i stallet just nu, alla är mina varav tre riktiga skitgrisar. Om man ska ta med alla in/utsläpp, fodringar i hagen, mocka, fylla hönät, tvätta vattenhinkar och fylla, fylla strö, sopa, fylla vatten ute, städa sadelkammaren, foderrummet, fikarummet osv så går det åt mellan 2,5/3h per dag. Ska jag rida så lägger jag på 2h.
 

Liknande trådar

Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
2 793
Senast: Freazer
·
Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
2 846
Kropp & Själ Jag är sedan en tid tillbaka sjukskriven på grund av utmattningssyndrom, och har från flera håll fått höra att jag ska "ge mig själv tid...
7 8 9
Svar
161
· Visningar
12 676
Senast: MML
·
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
6 736
Senast: Blyger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Breeders dressyr 2024
  • Stora shoppingtråden II

Omröstningar

Tillbaka
Upp