Hur lång tid tar det för er att fixa stallet?

Med "fixa stallet" menar jag allt det där runt omkring som inte är direkt interaktion med hästen. Alltså inte ridning, rykt, visitering etc. utan mocka, fixa foder och så vidare. Ni förstår säkert vad jag menar.
Hur lång tid tar det för er?
Hur många hästar?
Vad ingår för dig att göra när du fixar stallet?

Frågar bara av nyfikenhet, då jag insett att det varierar väldigt mycket från person till person :)

När jag jobbade i stall räknade man med 5 min per box ungefär, men om man ska ta fram och plocka undan grejor etc så kanske 30-40 minuter? Det beror ju hur grisig hästen är och hur lättjobbat stallet är.
 
Det tog max 45 minuter och då var det.
  • Mocka
  • Halma vid behov
  • Sopa stall + ytterligare en del
  • Hösäckar (morgon, lunch, kväll)
  • Kraft (morgon och kväll)
  • Byta vatten och fylla på nytt i vattenhinken
  • Någon gång även fylla på vatten i hagarna och rengöra tunnan i "min" hästs hage vid behov.
Det med halmen var ju lite kärvligt då man var tvungen att klättra och ha sig. F.d. koladugård så inte alltid så jämnt golv. Jag var också noga med att det skulle se rent och fint ut.
 
Har en "överallt-bajsare" så det tar sin lilla tid att mocka boxen. Mat, mocka, vatten, sopa, göra påsar, etc = 'a 1 h.
 
Mocka box+ hage, 5 höpåsar, 3 kraftfoderburkar, vatten inne +ute och sopa/ställa iordning: ca 30-45 min.
 
Max en kvart.
Har två hästar på lösdrift med uppvärmda vattenkoppar, fri tillgång på grovfoder och permanentbädd så det är minimalt med jobb. Det som tar tid är att ta in och ge kraftfoder.
 
Har 1 häst. Mocka box (stökig häst), städa vattenkopp, fylla nattens hönät, fylla på kraftfoder och sopa delen av stallet i "vårt hörn" tar ca 20-25 minuter. Gödselstacken ligger 50-60 meter från stallet. Just nu går hästen i sommarhagen på dagarna.
När hon är installad "på riktigt" tillkommer mockning av hage samt rengöring och uppyllning av vatten i hagen. Då tar det kanske 10 minuter till. Hästarna har fri tillgång på hö i hagen så inga extra höpåsar att fylla.
 
En häst.
-Mockar.
-Skrubbar vattenhink och fyller med nytt vatten.
-Fyller tre-fyra höpåsar.
-Måttar kraftfoder i 3-4 burkar.

15-20 min beroende på hur illa boxen är nerskitad.
20-25 min om jag lägger in en torvbal.
 
Jag skrubbar vattenhinken inne varje dag, krubban en gång i veckan (äter bara torrt foder så inte lika äckligt/kladdigt som om de får betfor). Om jag är först sopar jag av stallgången också, men har någon annan redan gjort det sopar jag bara utanför min box där kärran stått. Fyller jag på vatten i hagen tar det självklart mycket längre tid än den kvart jag lägger på stallsysslorna annars. Men det brukar sällan behövas varje dag under den perioden hästarna går inne (=den tiden mockning/stallsysslor är aktuella), dessutom är vi två hästägare i samma hage, så ibland fyller den andra familjen på.
 
Runt 10min. Mocka (jag är väldigt noggrann) är det som tar längst tid. Resten går till att skrubba ur vattenhinken och fylla den (görs medan jag hämtar kärran), fixa krubbskramlet (lite lucern, mineraler etc som tas med till boxen när jag tömt kärran), tömma kärran och ev fylla på spån. Har bara en häst.

Ska vatten fyllas på i hagen tar det längre tid. Skrubbar ur karet och att fylla tar en stund. Men om jag börjar med det så sköter det mycket sig själv medan jag gör resten.
 
Har jag bråttom - en kvart. En vanlig lugn dag tar det väl en halvtimme. Har två ponnyer. Mockar boxarna, byter vatten i hinkarna, lägger in hö och kraftfoder och byter vatten i hagen.
 
Har två ponnyer. Mocka, strö lite samt fixa foder och vatten tar 20-30 minuter. Båda är av den renliga sorten, jag har blivit lite bortskämd med det. :p
 
Har fyra - sju hästar, beroende på om alla är hemma för tillfället.
Har lösdrift, så två- tre av dem brukar gå där.
Oftast tre- fyra boxar att mocka. Det går snabbt, har spånpellets och väldigt renliga hästar som helst inte kissar inne.
Fri tillgång på hö ute, så de som står inne nattetid får luzern och en högiva.
Det som tar tid är hanteringen av lusernpellets, och att vattna.
Vintertid brukar stalljobbet ta ca 1 timme per dag. Maken släpper ut på morgonen och kollar vattnet ute, och sen gör jag resten på kvällen.
Är det pyssel och ridning inblandat tar det betydligt längre tid, förstås.
 
Har 3 hästar på lösdrift vintertid, med termobar med flottör och fri tillgång på halm.
Minitid, 10min: Packa 3 påsar och bära ut i hagen (alt bära ut de påsar jag kom ihåg att packa dagen innan) och kontrollera att vattnet fungerar.
Normal, 20min: -"- plus ta in och fodra hästarna med mineraler.
Maxtid, 1h: -"- plus mocka ev skit i ligghallen, tvätta vattentunnan, köra ut halmbal.
 
Ibland känns det som om man tar 3-4 timmar på sig och man bara inte vill sätta igång för att det tar sådan jäkla tid. Jag fodrar 5 gånger per dag och fyller alltid en massa jäkla höpåsar tycker jag. Det tar liksom aldrig slut, tar tid och jag vet inte vad.

Det visar sig dock att det "jobbiga", vid lunchtid; att mocka 2 renliga hästar, göra krubbor, väga hö, sopa, fylla spån, ge mat, tar längst tid och det tar runt 30-40 minuter bara.
Sedan tar det andra kortare tid varje gång såklart.

Mannen i huset tycker dock att det bara är en jäkla massa att göra och bara en massa matande av hästar hela dagen när han har hand om dem en helg. Så, helt ute och cyklar är man nog inte när man tycker att det tar massa tid. ;):D
 
Ca 30 min - två ponnyer, eget stall. Mocka, ev. fylla på halm/spånpellets, byta vatten i hinkarna, lägga in kvällshö, fixa kraftfoder, väga upp morgon- och lunchhö. Behövs det fyllas på vatten i hagen tar detta 5-10 min extra, men oftas gör min make det.
 
Runt 1 timme med 2 hästar, eget stall. Mockar, fixar vatten och foder till boxarna, blandar kraftfoder, packar höpåsarna och sopar gången.

Stressar inte, stallet är min plats för att slappna av och släppa alla bekymmer en stund :)
 
15 min per häst typ, mockning, byta vatten, packa hö för kommande dag, göra kraftfoder och sopa stallgång/kratta utanför. så en halvtimme för mina 2 hästar.
 
20-25 min beroende på om det behöver fyllas på strö eller inte. Har jag bråttom får jag nog ner det hela till 10-15 min. Har en häst.
 
Med "fixa stallet" menar jag allt det där runt omkring som inte är direkt interaktion med hästen. Alltså inte ridning, rykt, visitering etc. utan mocka, fixa foder och så vidare. Ni förstår säkert vad jag menar.
Hur lång tid tar det för er?
Hur många hästar?
Vad ingår för dig att göra när du fixar stallet?

Frågar bara av nyfikenhet, då jag insett att det varierar väldigt mycket från person till person :)

Mockar en box (ibland två) samt mockar ur en kärra i hagen. Fyller på kvällshö, gör i ordning kraftfoder och skurar vattenhinkar+fyller på. Sopar stallplanen och smörjer utrustning. En häst (ibland två) tar jag hand om. För en cirka häst 1 h, för två hästar cirka 1,5 h (den andra hästen smörjer jag inte utrustning eller mockar hagen åt). Hästen jag har hand om är inte jättekul att mocka åt då han gräver ner allt, så tar sin lilla tid. :p
 

Liknande trådar

Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
2 793
Senast: Freazer
·
Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
2 846
Kropp & Själ Jag är sedan en tid tillbaka sjukskriven på grund av utmattningssyndrom, och har från flera håll fått höra att jag ska "ge mig själv tid...
7 8 9
Svar
161
· Visningar
12 676
Senast: MML
·
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
6 736
Senast: Blyger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Breeders dressyr 2024
  • Stora shoppingtråden II

Omröstningar

Tillbaka
Upp