Hur lång tid tar det för er att fixa stallet?

Miljon

Trådstartare
Med "fixa stallet" menar jag allt det där runt omkring som inte är direkt interaktion med hästen. Alltså inte ridning, rykt, visitering etc. utan mocka, fixa foder och så vidare. Ni förstår säkert vad jag menar.
Hur lång tid tar det för er?
Hur många hästar?
Vad ingår för dig att göra när du fixar stallet?

Frågar bara av nyfikenhet, då jag insett att det varierar väldigt mycket från person till person :)
 
Har nog fixat stallet på 1-2 timmar när jag gjort hela, då med mockning, hö, kraft, fylla vatten. Som mest var det 6 boxar.
Har även gjort stall med 15 boxar och då gjorde vi färdigt allt på 2-3 timmar, då ingick även spåning av alla boxar och ge lunch ute, sen packa om alla höpåsar.
 
Jag har en häst, och ett lättmockat strö. Om jag "bara" ska fixa stallet, alltså mocka, byta vatten inne och fixa foder tar det kanske mellan en kvart och tjugo minuter. Packar då hönät som hästen har inne, samt en påse för frukost och en för lunch till nästa dag. Fem minuter på hö/vatten och resten på mockningen, i princip. När jag haft strö som varit jobbigare att mocka i har det givetvis tagit mycket längre tid. Eller om man vill spara tid inför en annan dag/arbetsveckan som kommer och packa allt hö på söndagen, till exempel.
 
Jag har två ponnyer och klarar det på en kvart om jag har bråttom men brukar lägga en halvtimme. Då mockar jag två boxar, fyller eventuellt på halm, fyller på åtta höpåsar, lägger in hö i boxarna och fyller på fyra foderhinkar. Jag hinner också med att kontrollera vattnet i hagarna och fylla på men ingen storrengöring.
 
Två hästar

Mocka, fixa hö, fylla halm, byta vatten och sätta foder. Tar 15-20 min beroende på om jag snabbar mig eller inte. Har bädd i båda boxarna så det går rätt smidigt
 
Jag kan fixa stallet på en timme på våren och hösten, på vintern tar det en halvtimme extra.
med fixa stallet menar jag:
antingen ta in eller släppa ut hästarna (inklusive byta täcken om det behövs/är säsong för det)
fylla vatten både inne och ute
packa höpåsar till tre hästar (morgon, lunch, kväll)
mocka tre boxar
fixa kraftfoder
sopa stallgången
 
Om hästen har ledig dag tar de 15 min att mocka, köra ut dynga och läggs in nytt material. Extremt lättmockad. Äter endast hö och de delar Stallägaren ut på kvällen från skottkärra.
 
Hej!

Det tar mig ungefär 1 timme att fixa 2 hästar. Då mockar jag båda, samt den enas hage, fyller vatten till båda (3 hinkar totalt) och den enas hage (brukar bli ca 4-6 vattenkannor). Sen gör jag kvällssilage (3 och 11 kg), kvälls- och morgonmat och 3 påsar silage för nästa dags fodringar (till den ena, den andre går på fri tillgång). Jag tar det lugnt och stressar inte, kan göra det på säkert halva tiden om jag verkligen vill, men värderar mer att inte stressa.

/Lavinia
 
Det tar mig 15 minuter att fixa åt hästen om jag inte rör hästen så att säga. Då mockar jag, skurar ut hinken och byter vatten, fyller hönätet och sätter upp det. Brukar även hinna fylla på torv i boxen eller vatten/hö i hagen. :)

Jag passar på att försöka göra det så smidigt som möjligt när hästen vilar, så att jag kan få en "hästfri" dag (eftersom det bara är jag som tar hand om min häst blir man ju aldrig riktigt ledig, så jag ser dessa dagar som mina fria dagar).

Juste, hästarna har fri tillgång på grovfoder så nätet jag fyller på räcker hela natten och den som har insläpp fyller på näten ute så de räcker nästa dag. Samma person fyller också på vattnet så det räcker nästa dag, men självklart fyller man på om man är där för att underlätta för den personen.
 
Fyra hästar, ca 30 minuter för att mocka, strö där det behövs, rengöra vattenkoppar, förbereda hö för ett dygn och sopa. När jag stod inackorderad med tre för ett tag sedan tog samma sak knappt två timmar. Den stora skillnaden är logistik och planering av stallet och - vårt eget stall är gjort för att allt vardagsarbete ska vara enkelt.
 
Nu har jag hästen inhyrd på lösdrift, så jag behöver inte göra mer än att rykta, ha hand om hovvård, rida och ge kraftfoder. Men tiden går i stallet ändå.. Brukar inte ta mindre än 45 minuter, men då har jag 15 min med bil till stallet också.

Hade morgonpass i stallet förra veckan då vi hjälptes åt, stallsägaren var bortrest. Då var det en häst som skulle få kraftfoder på morgonen, 2 hästar ut i hagen, en häst flyttas till en annan hage, ge hö åt alla lösdriftshästarna i tre olika hagar, kolla vattenkoppar, fylla på vatten i två hagar, kolla så alla hästar mådde bra, mocka en box samt fylla på strö och sopa stallgången. Tror allt det var klart på knappt två timmar. Tror det gå snabbare bara man har vanan inne, nu behövde jag kolla listan med vad som skulle göras lite nu som då så att jag inte hade glömt något! :)
 
10 minuter kan jag klara mig på, men jag har bara en ponny och väldigt lite som behöver göras. Mocka boxen (det är typ fyra högar i hörnet, jämna till, klart), fixa kraften och fylla på vatten i boxen. Sistnämnda går att jämka bort också, finns en vattenkopp som fungerar fint bara att matte vet att ponnyn hellre dricker ur hink :D

Det är dock väldigt sällan som jag spenderar så lite tid på det, jag gillar att fixa och greja. Stallägaren brukar skoja att om hon måste sova i stallet är min box hennes förstahandsval :p
 
Vad alla är snabba! Jag känner mig extremt långsam :o Fast jag vet att det i både nuvarande stall och tidigare stall funnits de som har färre hästar än mig, men tagit mycket längre tid på sig.

För mig tar det oftast ca 1,5 timme. Jag fixar det på strax under en timme om jag skyndar mig och t.ex. inte diskar ur de vattenhinkar som inte är smutsiga osv, men oftast tar det 1,5 h.
Då mockar jag, fyller vid behov på mer strö, packar höpåsar för kommande dygn, fixar morgon- och kvällskraft, fräschar vid behov till krubborna, byter/fyller vatten i boxar och hagar, sopar stallgången samt mockar ena hagen ett par dagar i veckan.
Har fyra ponnyer.
 
Med "fixa stallet" menar jag allt det där runt omkring som inte är direkt interaktion med hästen. Alltså inte ridning, rykt, visitering etc. utan mocka, fixa foder och så vidare. Ni förstår säkert vad jag menar.
Hur lång tid tar det för er?
Hur många hästar?
Vad ingår för dig att göra när du fixar stallet?

Frågar bara av nyfikenhet, då jag insett att det varierar väldigt mycket från person till person :)
Bara min häst: 5 minuter.
Alla tre hästar: 40 minuter.

Mockning halmbädd, fixa mathinkar och fylla på vatten inne och ute.
 
Känner mig som rena snigeln, men för mig tar det 30 min att fixa till en häst. Kan komma ner i 20-25 om jag är riktigt snabb men....:o
Jag fixar mat (hösilage+hink), mockar, lägger in nytt, tvättar krubba, vattenhink och vattenkopp samt häller i mathinken i krubban. Samt sopar golvet, för jag träffar skottkärran typ 1/3 av gångerna...:angel:
 
Ca 1 timme, beror på hur mycket jag skyndar mig och hur mycket som krånglar. Mocka boxar och hagar (båda står fn i små grushagar), byta vatten i hinkarna, packa höpåsar, göra mathinkar till 2 hästar.
 
Känner mig som rena snigeln, men för mig tar det 30 min att fixa till en häst. Kan komma ner i 20-25 om jag är riktigt snabb men....:o
Jag fixar mat (hösilage+hink), mockar, lägger in nytt, tvättar krubba, vattenhink och vattenkopp samt häller i mathinken i krubban. Samt sopar golvet, för jag träffar skottkärran typ 1/3 av gångerna...:angel:
Nyfiken, tvättar du krubban varje dag?

Vattenhinken skrubba jag varje dag men inte krubban.

Det tar ju också typ fem gånger så lång tid att mocka åt en överalltbajsare än åt en renlig hörnbajsare ;)
 
Nyfiken, tvättar du krubban varje dag?

Vattenhinken skrubba jag varje dag men inte krubban.

Det tar ju också typ fem gånger så lång tid att mocka åt en överalltbajsare än åt en renlig hörnbajsare ;)

Inte riktigt, lägger in material och tvättar krubban gör jag 3-4 ggr/v.

Herr Häst är så renlig så, men matte är petig ;)
 
Två hästar, eget stall. 20 minuter. Inkluderar mocka, fylla vattenhinkar, packa höpåsar, fylla höautomat, fixa kraftfoder och sopa. Lägg på 10 min de dag jag diskar krubbor och hinkar.
 
När jag bara ska göra snabbast möjligt går det på typ 15 min. Mockar bort bajs, lägger in kvällshö och kvällskraft, hänger in fräscha fyllda vattenhinkar.

Tar lite längre tid att mocka ut kiss och fylla spån, men sällan över 25-30 min även när jag gör "noga". Till en häst, fri tillgång i hagen så jag förbereder bara kvällsmat.
 

Liknande trådar

Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
2 793
Senast: Freazer
·
Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
2 846
Kropp & Själ Jag är sedan en tid tillbaka sjukskriven på grund av utmattningssyndrom, och har från flera håll fått höra att jag ska "ge mig själv tid...
7 8 9
Svar
161
· Visningar
12 676
Senast: MML
·
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
6 736
Senast: Blyger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Breeders dressyr 2024
  • Stora shoppingtråden II

Omröstningar

Tillbaka
Upp