Hur lång framförhållning ska fritidshemmet ha vid studie/planeringsdagar?

Status
Stängd för vidare inlägg.

break_a_leg

Trådstartare
Är det någon klok människa som har en aning om vilka regler som gäller att meddela barnens vårdnadshavare om kommande planeringsdagar för ordinarie personal?

I fredags em när vi hämtade våra barn på fritids fick vi beskedet att den ordinarie personalen på måndag ska ha planeringsdag och att det då ska vara vikarier i stället. Är det vettigt?
 
Sv: Hur lång framförhållning ska fritidshemmet ha vid studie/planeringsdagar?

Låter bedrövligt :crazy:

Här flaggas det i flera månader i förväg men det som är mest irriterande att de lägger planeringsdagarna när man precis kommit igång efter jul- resp sommarledigheter..
 
Sv: Hur lång framförhållning ska fritidshemmet ha vid studie/planeringsdagar?

Fast efter sommarledighet så måste vi lärare få planera upp verksamheten för kommande året... NÄR tycker du vi ska göra det? När terminen har startat och barnen kommit?

Javan

PS: vi skickar en kalender i början på varje år till föräldrarna där alla viktiga datum finns med som öppet hus, stängningsdagar, lov, föräldramöten etc så hos oss vet de alla planeringsdagar LÅÅÅNGT i förväg. Ds
 
Sv: Hur lång framförhållning ska fritidshemmet ha vid studie/planeringsdagar?

Jag är ju van vid från de ställen jag har arbetat/praktiserat på att alla sådana dagar meddelar man i GOD TID just för att vårdnadshavarna ska kunna planera lite i förväg.

Jag är ju snart färdig lärare själv, så det är inte planeringsdagarna i sig jag är emot utan bara det att denna kom utan någon som helst framförhållning.
 
Sv: Hur lång framförhållning ska fritidshemmet ha vid studie/planeringsdagar?

jo det svarade jag till basilika som tyckte det var dumt att de låg efter ledigheterna :)

Ps:et var till dig!

En helgs varsel är för lite i min värld.

Javan
 
Sv: Hur lång framförhållning ska fritidshemmet ha vid studie/planeringsdagar?

Vi ska ha planeringsdag i slutet på augusti. Det gick vi ut med nu innan semestern. Det ska ut flera veckor i förväg, hur många veckor det är lyckas jag tyvärr inte hålla reda på!
 
Sv: Hur lång framförhållning ska fritidshemmet ha vid studie/planeringsdagar?

Basilika skrev:
Här flaggas det i flera månader i förväg men det som är mest irriterande att de lägger planeringsdagarna när man precis kommit igång efter jul- resp sommarledigheter..

Det är ju då vi behöver de som bäst!
 
Sv: Hur lång framförhållning ska fritidshemmet ha vid studie/planeringsdagar?

Min dotters förskola är toppen på detta!
De skickar ut en lapp till alla föräldrar varje terminstart, alltså i januari och i augusti där de skriver de lediga dagarna....
 
Sv: Hur lång framförhållning ska fritidshemmet ha vid studie/planeringsdagar?

Men det är väl skillnad på planeringsdagar då dagis/fritids är STÄNGT (som vi har) eller då man har öppet men med vikarier?

Stannar ni hemma från jobbet för att det är vikarier på fritids? Vikarier kan det ju liksom vara ändå av andra skäl.

Annars behöver man väl egentligen inte något långt "varsel" ?

Jag glömmer bara det som sägs till för långt i förväg :crazy:
 
Sv: Hur lång framförhållning ska fritidshemmet ha vid studie/planeringsdagar?

De flesta förskolor/fritidshem i min kommun skickar i god tid ut brev om studiedagar. På studiedagarna "vädjar" ofta rektorerna/föreståndarna om att man ska försöka vara hemma med sina barn - så är det både där jag jobbat och där jag har mina egna barn. Jag förstår ju vädjandet eftersom det kostar att ha vikarier inne, det blir ju "dubbel bemanning". Jag försöker för det mesta hitta någon annanstans för mina barn att vara, för på studiedagarna är det då ytterst få barn och kanske inte alltid några från mina barns klasser, dessutom är det ju sällan speciellt kompetent personal som vikarierar på fritids :o Det blir ofta mer barnförvaring med vikarier än med den vanliga personalen...Jag har varit med om att vikarierna haft nollkoll på barnen...¨Så ja, vi har barnen hemma då det är vik på fritids.

Jag kan säga att du nog hör till undantagen bland föräldrar som tycker att vikarier duger lika bra som ordinarier personal. Jag har ju träffat massor med föräldrar under mina år i förskolan och de flesta är ytterst noga med vilka som har hand om deras barn ;)
 
Sv: Hur lång framförhållning ska fritidshemmet ha vid studie/planeringsdagar?

Äh, jag har ett bra dagis så jag är väl bortskämd :p Även vikarierna är liksom där ofta och "kända" för barnen.

Men de har helstängt under planeringsdagar.
 
Sv: Hur lång framförhållning ska fritidshemmet ha vid studie/planeringsdagar?

Silverkedjan skrev:
Äh, jag har ett bra dagis så jag är väl bortskämd :p Även vikarierna är liksom där ofta och "kända" för barnen.

Men de har helstängt under planeringsdagar.
Jag har en liten "fegisunge" som tycker att det är jättejobbigt när det inte är hennes "vanliga" personal när jag lämnar på morgonen. Senare underdagen så tar hon det bra, men just vid lämning så tycker hon att det är jobbigt,bara det är en annan avdelningspersonal som ska ta emot.

Till TS, här får vi reda på i god tid, nästan så man glömmer bort det bara för det är så god tid... ;)
 
Sv: Hur lång framförhållning ska fritidshemmet ha vid studie/planeringsdagar?

Fast efter sommarledighet så måste vi lärare få planera upp verksamheten för kommande året... NÄR tycker du vi ska göra det? När terminen har startat och barnen kommit?
Det är otorligt enerverande att planeringsdagarna läggs två veckor efter ordinarie semester eller en vecka efter alla julhelger är slut :mad:

Och här finns inga vikarier. Jag har full förståelse för att verksamheten måste planeras men det är mycket lättare att ta en extra dag ledigt i anslutning till en ledighet än när alla precis kommit igång..
 
Sv: Hur lång framförhållning ska fritidshemmet ha vid studie/planeringsdagar?

Även vi är lediga.... grundskollärarnas arbetsår startar inte förrän vid just planeringsdagen som är det första vi gör på terminen. Ska vi arbeta på vår ledighet tycker du?

Fritids öppnar före man har då heller inte uppehållstjänst, ska vi ha en helhetssyn på barnen och arbeta tillsammans som arbetslag med fritids så bör vi ju också planera upp läsåret tillsammans.

Javan
 
Sv: Hur lång framförhållning ska fritidshemmet ha vid studie/planeringsdagar?

Alla har ju inte semester samtidigt... I år måste jag följa med en liten kille in till ett annat dagis när vår förskola är stängd. Jag börjar då inte min semester förrän v 30 och ska ha semester t. o. m. v 33. Vår planeringsdag är den 28/8 och om den lagts bara LITE tidigare hade jag fått komma in på min semester. Varför då? Jag hade gärna tagit lite tidigare semester, och kommit tillbaks till jobbet lite tidigare, men jag fick anpassa mig till vad arbetsplatsen behövde. Jag tror knappast att planeringsdagar läggs så att det är meningen att det ska ställa till det för föräldrarna....
 
Sv: Hur lång framförhållning ska fritidshemmet ha vid studie/planeringsdagar?

Vi är ju bra många fler som bara har fem veckors semester per år. Därför blir iaf jag uttittad när jag ska ta ledigt när vi precis kommit igång..

Där jag har mina barn placerade stängs det helt v 28-31, därför har all personal här semester samtidigt. Ändå kan inte planeringsdagen läggas t ex v3201 utan kanske v 35 eller så.

Ni lever i er värld, jag i min :p
 
Sv: Hur lång framförhållning ska fritidshemmet ha vid studie/planeringsdagar?

Fast egentligen tror jag inte att kommunala verksamheter får stänga "helt och hållet", finns behovet så ska barn få plats på annat ställe i kommunen. I vissa kommuner är det ett fritids/förskola som är öppen, i större kommuner brukar förskolorna i enheten turas om att vara öppna på sommaren.
 
Sv: Hur lång framförhållning ska fritidshemmet ha vid studie/planeringsdagar?

Vi har stängt v 29-31. Problemet är att vi har ETT barn som behöver omsorg dessa veckor. Han är ledig v 27,28 och 32 :crazy: ... Då samlas de barn som behöver omsorg på en förskola (inte vår) och det krävs att en av vår personal följer med, i allafall första veckan. Jag erbjöd mig att följa med och senarelägger alltså min semester. Jag tyckte att det kunde vara skönt att också få minst fyra veckor i rad, som "alla" andra på förskolan, och fick då relativt sen semester.
 
Sv: Hur lång framförhållning ska fritidshemmet ha vid studie/planeringsdagar?

Basilika skrev:
Låter bedrövligt :crazy:

Här flaggas det i flera månader i förväg men det som är mest irriterande att de lägger planeringsdagarna när man precis kommit igång efter jul- resp sommarledigheter..


Det är ju för att personalen ska kunna planera den nya terminen... det kanske har kommit ny personal mm oxå så man måste prata ihop sig om sitt arbetssätt, sheman mm då är det ju vettigast att göra det i början av terminen!
 
Sv: Hur lång framförhållning ska fritidshemmet ha vid studie/planeringsdagar?

melindah910 skrev:
Det är ju för att personalen ska kunna planera den nya terminen... det kanske har kommit ny personal mm oxå så man måste prata ihop sig om sitt arbetssätt, sheman mm då är det ju vettigast att göra det i början av terminen!
Det tror jag basilika också förstår, vad jag tror hon reagerar mot är att de lägger planeringsdagen så långt efter terminstart och inte när terminen kommit igång.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Hund Är ingen flitig skrivare på buke, men en väldigt flitig läsare. Jag vet att det finns väldigt många vettiga människor med stor kunskap...
2
Svar
37
· Visningar
6 357
Senast: tuaphua
·
Skola & Jobb Snart färdig lärare, tjohoo vad alla drar i en! Jag har fått fem jobberbjudanden och det är ju helt fantastiskt... MEN det känns...
2
Svar
24
· Visningar
3 476
Senast: Cilva
·
  • Låst
Tjatter Det var en gång en prinsessa vid namn Cimorene, som bodde i det blomstrande kungadömet Linderwall. Linderwall var ett lugnt kungadömme...
51 52 53
Svar
1 058
· Visningar
39 294
Senast: Intejag
·
Övr. Katt Min kisse kastrerades och öronmärktes i början av förra året. Jag upptäckte nu i år att tatueringen i örat inte syns alls. så jag ringde...
Svar
7
· Visningar
1 361
Senast: kryddelydd
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp