Hur klär man bebisen?

Status
Stängd för vidare inlägg.
C

Cocos

Hur klär man bebisen ifall man vill gå ut med det i bärsele (Ergo)? Har bara burit sonen inomhus, men funderar på att ta med honom ut i Ergon. Det lär ju bli ganska bulligt mot min tjocka jacka och vad/hur mycket ska jag ta på honom? Jag måste kanske själv ha på mig något tunnare, för att inte bli för varm och svettig? Hur gör ni andra som bär era bebisar/småbarn utomhus? :confused:
 
Sv: Hur klär man bebisen?

jag stoppade in E under min jacka... tjocklek beroende på hur kallt det var... fast jag bar i sjal...
 
Sv: Hur klär man bebisen?

Tack för svaret!

Måste nog komplettera infon: sonen är ca 11 månader gammal. Jag tror inte jag kan stänga jackan om han ska sitta innanför.
 
Sv: Hur klär man bebisen?

Ingen annan som har tips på hur man kan/ska/bör klä bebisen (11 mån) i bärsele utomhus?

Det jag funderar på är om han blir varmare eller kallare av att sitta tätt mot mig? Gissar på varmare på framsidan och ev kallare på baksidan?
 
Sv: Hur klär man bebisen?

Ingen annan som har tips på hur man kan/ska/bör klä bebisen (11 mån) i bärsele utomhus?

Det jag funderar på är om han blir varmare eller kallare av att sitta tätt mot mig? Gissar på varmare på framsidan och ev kallare på baksidan?

Först av allt... Grattis till din Ergo. Den kommer du ha nytta av länge. Jag bär fortfarande min 3 åriga dotter i den när vi går skogspromenader och hon är trött.

Det första du måste svara på är - skall du bära ditt barn på ryggen eller på magen?
 
Sv: Hur klär man bebisen?

Tack för svaret!

Måste nog komplettera infon: sonen är ca 11 månader gammal. Jag tror inte jag kan stänga jackan om han ska sitta innanför.

aha - jag har haft så stora jackor eller tagit makens fleecejacka att det fungerar...
 
Sv: Hur klär man bebisen?

Eftersom jag bar väldigt mycket, och långa sträckor, så kostade jag på mig en bärjacka. Alltså en jacka med "hål" för barnet att sticka ut huvudet (funkar att vända så man kan ha hålet fram om man bär på magen). Dyr var den, men värd varenda krona.

Innan den så hade jag en av karlns stora jackor och hasade ner den en bit så barnet kunde kika ut. Då räckte det med en jacka på barnet, och vanliga byxor nertill, precis som när jag hade bärjackan.

Annars går det ju bra med vanliga overallen på barnet och en aning tunnare jacka på dig (man blir varm av att bära).
 
Sv: Hur klär man bebisen?

Jag har satt på ytterkläder som lämpar sig för temperaturen, möjligvis lite tunnare, fötterna är ganska så "utsatta" så de brukar jag se till att de är ordentligt varma. Sen har jag sytt mig ett bärskydd i flecce för det blir ju barnets rygg som lättast blir kall, en vanlig filt fungerade oxå bra ibörjan, men man får kanske hålla fast den lite...

Och som sagt Ergon är toppen, fast jag är även förtjust i patapum toddlern.
 
Sv: Hur klär man bebisen?

Tack! Vi köpte den innan sonen föddes, mycket för att man kan ha den så länge. Har för mig att den bär upp till 23 kg? Men jag har tydligen missat att man kan bära på ryggen med den. :o Trodde det enbart var magen som gällde! :angel:

Med andra ord har jag bara burit sonen på magen än så länge. :D Och jag tror jag fortsätter med det ett tag till, i alla fall så länge han är så pass liten. :love:
 
Sv: Hur klär man bebisen?

Ah, oki. Då får jag försöka hitta på nåt annat. :D
 
Sv: Hur klär man bebisen?

Menar du typ poncho? Jag ska se om jag kan hitta nån att kika på via google... Tack för tipset! Man kan kanske sy nåt liknande själv förresten?
 
Sv: Hur klär man bebisen?

Hur ser ett bärskydd (i fleece) ut? Har du nån bild att visa? Blev lite nyfiken... :)

Vi har bara Ergon och lär inte köpa fler sorter. En får räcka! Vi researchade så gott vi kunde innan sonen föddes och kom fram till att Ergon verkade bäst (i alla fall för våra behov, så gott vi kunde tolka dem).
 
Sv: Hur klär man bebisen?

http://www.babydesign.se/shop/default.aspx?tillsida=dept&groupid=41494&lng=SWE
Här finns det lite olika alternativ, jag gillar dubbelfuskpolon som idé, för det brukar lätt dra lite kallt om halsen på en själv... Men det finns ju även bärskydd oxå på sidan. Sen finns det även andra varianter hos andra försäljare om du söker lite.

Den jag gjorde själv är åt det hållet fast ingen polo åt mig, vi har använt den även en hel del till och från bilen och så där om man ska åka långt och vill slippa ytterkläder i bilen.

Jag hör att du inte brukar vara på www.sjalbarn.se :angel: Man blir lätt nyfiken på andra alternativ.. Jag har både en Ergo och en patapum Toddler, och jag gillar toddlern för den avlastar ännu mer ner på höftbältet. Bära på ryggen är suveränt, man blir ännu mer "lättrörlig" och man orkar bära väldigt länge. Jag har burit min då treåring uppåt en timme på ryggen utan några större besvär.
 
Sv: Hur klär man bebisen?

jag har iofs en vanlig baby björn (har testat andra men inte varit nöjd, dock vet jag inte vad en ergo är, är det en sån där med typ hip seat?)
Iaf, jag har min två månaders dotter i sin vanliga tjocka overall med tossor och tjocka vantar (som dock ramlar av hela tiden), antingen innanför en större, tjockare jacka, emn oftast utanpå.
Har haft henne så som längst för första gången idag - till stallet (ca 10-15 min), i stallet- mockn mm och hem igen (storebror ville sova i vagnen) odet funkade bra förutom att hon avr lite kall om fötterna när vi kom hem...
 
Sv: Hur klär man bebisen?

åh, det kanske är en sån jag behöver till min treåring? (lätt kinkig ock trött vid middagssovadags ), men det känns onödigt med syskonvagn. Har haft en vanlig ryggbärstol hittills, mn den börjar kännas lite trång för honom...
 
Sv: Hur klär man bebisen?

Menar du typ poncho? Jag ska se om jag kan hitta nån att kika på via google... Tack för tipset! Man kan kanske sy nåt liknande själv förresten?

Jag letade nu på peppermint.com där jag köpte min, men jackan fanns inte kvar. Min är relativt tunn med typ fleecefoder. Dragkedja både bak och fram, och där kan man sätta som en kil. Är man lite händig går det att fixa själv.

Edit: hittade en bild på en sån som jag har!

felixp2.jpg
 
Senast ändrad:
Sv: Hur klär man bebisen?

Vi bär oftast på ryggen. Jag blir väldigt varm när jag bär lillen. Både för att han värmer min rygg (även om jag har tjock jacka känner jag hans värme) och för att han är tung. Jag klär alltså på mig mindre än vanligt när jag ska ha lillen på ryggen.

Lillen klär jag varmt på benen, fötterna, huvudet, runt halsen och vantar. Däremot väljer jag en något tunnare jacka, för han får del av min kroppsvärme mot sin mage.
 
Sv: Hur klär man bebisen?

Eftersom jag bar väldigt mycket, och långa sträckor, så kostade jag på mig en bärjacka.

Behöver man hjälp för att få på sig och barnet den, eller kan man klara det på egen hand? Jag tycker det verkar svårt att passa in barnet i hålet, i alla fall om barnet sitter på ryggen.
 
Sv: Hur klär man bebisen?

Behöver man hjälp för att få på sig och barnet den, eller kan man klara det på egen hand? Jag tycker det verkar svårt att passa in barnet i hålet, i alla fall om barnet sitter på ryggen.

Jag sätter upp barnet först i selen, sen liksom kastar jag på mig jackan, över mitt huvud och över barnet. Hålet hamnar rätt av sig självt.
 
Sv: Hur klär man bebisen?

Jag sätter upp barnet först i selen, sen liksom kastar jag på mig jackan, över mitt huvud och över barnet. Hålet hamnar rätt av sig självt.

Det låter ju smidigt. Synd, för jag har ändå inte råd. Det hade varit lättare att sluta drömma om en sådan jacka om den åtminstone varit krånglig att få på sig...;) ;) ;)
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Barn Har en 8-årig son som har det lite jobbigt med sina känslor. Han har, och har länge haft det väldigt jobbigt och svårt med att visa och...
2
Svar
22
· Visningar
7 415
Senast: MiniLi
·
Småbarn Har suttit ikväll och läst lite om olika symptom på adhd på barn. Någon här som har erfarenhet om detta? Det är vår son på 5år som...
2
Svar
24
· Visningar
4 142
Senast: Queen
·
Gravid - 1år Jag trodde jag hade ganska bra koll på hur mycket man behöver klä på, men nu har jag blivit osäker...:confused: Var hemma hos en...
2
Svar
24
· Visningar
5 896
Senast: Brandgul
·
Hästmänniskan hejsan alla bukemänniskor... sorry om tråden ligger fel, ni får ta bort eller flytta den då måste bara fråga om det inte bara är jag...
2
Svar
32
· Visningar
3 196
Senast: Rouise
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp