Hur högljutt får era barn leka?

Status
Stängd för vidare inlägg.

Ramona

Trådstartare
Var på middag idag hos en bekant som har 2 st barn. Den ena är 4 år och den andre är 6 år. När vi kom var de med och hälsade och de åt middag med oss, men sedan gick de undan för att leka för sej sjävla. Det är förståeligt då vi vuxna inte pratade om saker som involverade barnen.
Hur som haver så blev barnen aningens högljudda och mamman skällde på dem ett par gånger att de skulle dämpa sej och leka tysta lekar.

Jag vet inte om jag har någon slags fri uppfostran syn på detta, men jag tycker att hon tog i lite för hårt. Ska de inte få göra motorljud när de leker med bilar??
Det störde inte sällskapet nämnvärt, som för den delen också var ganska så högljudda. Barnen var i rummet brevid och man kunde se dem om man tittade in, men man kunde höra att de var där hela tiden.

Jag som själv inte har några barn stördes inte av det, och det brukar ju vara så att de som inte har barn är de som reagerar först på när barn för lite väsen.
Jag har en annan bekant som gör precis likadant och det är efter detta som jag börjat fundera på saken. Är det bara jag som har en slapp syn på det hela, eller vad?

Hur låter ni era barn leka? Får de stoa och stimma hur de vill eller måste de leka tysta lekar?
 
Sv: Hur högljutt får era barn leka?

Jag har inga barn i den åldern, men jag är en person som gillar lite oväsen, så jag tycker sällan att barn (eller vuxna) är för högljudda. Min man är ganska känslig för ljud, men han jobbar med sig själv istället för att kräva tystnad av sin omgivning. Dessutom har han blivit ganska van eftersom han lever med mig...;)
 
Sv: Hur högljutt får era barn leka?

Ja, det var ju ovanlig att gästerna inte störde sig på stojet, utan föräldrarna!

Klart att barn ska få leka! Det hörs när barn leker. Vi har hög toleranströskel för stoj och stim. Våra barn leker inte på det viset längre, men busbråkar med varandra vilket kan gå högljutt till. De får hålla på, hur mycket de vill, så länge de håller sig en kamratlig nivå. Man hör utan problem om de går över gränsen och faktiskt är taskiga mot varandra. Då får man gripa in.

Stoj och stim i samma rum som middag pågår, eller annan social samvaro, skulle jag aldrig tillåta. Det hör ju till rent hyfs, som även små barn måste omfattas av. Leka i rummet bredvid, om det inte stör möjligheterna till konversation, vad gör det?

Mamman kanske ville ta hänsyn till er? Hon kanske ville visa att hon är en duktig mamma, och har pli på sina ungar? Undrar vad hon hade sagt om du tyckte låt dem leka, vi störs inte?
 
Sv: Hur högljutt får era barn leka?

Hur låter ni era barn leka? Får de stoa och stimma hur de vill eller måste de leka tysta lekar?

Olika vid olika tillfällen.
Om vi har gäster så vill jag att det är litet tystare.
Och andra gånger kan de få låta så mycket som de vill.

Men som förälder så får man med tiden ganska så "nötta öron" och orkar inte alltid med så mycket oljud.
 
Sv: Hur högljutt får era barn leka?

Jag håller med inte_ung.
Så gör vi med ungefär.

Jag kan blir lite stressad om det är för mycket ljud, men har vi gäster så är det ok att barnen leker och busar de för mycket så kan de alltid välja att gå ut.

Jag har som gräns att vi vuxna ska kunna höra vad vi pratar om, utan att behöva höja rösten.
Barn ska få låta, men de ska också lära sig att anpassa sig till olika tillfällen.

En kväll under Dressyr VM så hade vi gäster, och jag ville absolut se på kûren.
Vi satt ett par stycken i vardagsrummet och tittade med hög volym.
Våra män var på övervåningen och jammade med gitarrerna och barnen satt vid dator och spelade ett bilspel.

Det var otroligt med ljud, men alla var nöjda.
 
Sv: Hur högljutt får era barn leka?

Undrar vad hon hade sagt om du tyckte låt dem leka, vi störs inte?
Jo, jag sa ju det att det inte var någon fara, men det reagerade hon inte alls bra på. Menade att barnen ska leka tysta lekar.
Hon blev lite uppjagad av lekandet och jag kommenterade till slut att det nog är enklare att bara låta dem leka än att hela tiden tjata på dem. De var ju faktiskt i ett rum brevid oss....alltså inte springandes runt matbordet eller liknande.

Men jag har en kompis som också vill att barnen leker tysta lekar, så jag fick för mej att det var ganska så vanlig, eller i alla fall inte ovanligt, att ha den synen bland föräldrar.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Breeders dressyr 2024
  • Stora shoppingtråden II

Omröstningar

Tillbaka
Upp