Hur hinner ni med häst o familj?

Status
Stängd för vidare inlägg.

jenny82

Trådstartare
Jag har två barn, den ena är snart 5 år o den andra är snart 9 månader. Jag har även en unghäst på 4 år som kräver mycket tid, tid som jag egentligen inte har. Nu när jag är mammaledig går det väl an, men sen om tre månader ska jag börja jobba.
Jag bara undrar hur jag ska ha tid med allt. Det gör även min sambo, han tycker att det är skittråkigt när jag åker till stallet ca 4 dagar i veckan.
Sen när jag börjar jobba så kommer jag inte hem förns efter 4 på dagarna, hur i hela friden ska jag hinna med både familjen o hästen då egentligen?
Nån som har bra tips? Jag har iofs en medryttare men bara 3 dagar i veckan.
Jag funderar på om jag ska sälja honom för att få mer tid för familjen, men det är inget jag vill...så bra förslag vore bra...
 
Sv: Hur hinner ni med häst o familj?

Jag bytte från fint välstammat halvblod med tävlingsmeriter till en äkta skogsmullehäst som tycker livet är underbart oberoende av om han rids eller inte. Utöver det har jag flera medryttare. Ett barn på snart fem år och en pappa som tar lika mycket hand om barnet som jag. Men, om några år kommer jag igen att få tid över till hästeriet men tiden när barnet verkligen vill vara med mig... den kommer inte igen. Så jag har valt att passa på och vara med barnet det som är möjligt så länge som han vill det. Med heltidsjobb är det inte så fasligt mycket tid över per kväll...
 
Sv: Hur hinner ni med häst o familj?

Jag blev ensamstående med mina barn och hade häst. Jag övervägde att sälja pga av tidsbrist och ekonomi. Men min hästskötare löste det åt mig och blev delägare:) Jag fick både tid och pengar över/så att jag klarade mig:)
 
Sv: Hur hinner ni med häst o familj?

Det gör även min sambo, han tycker att det är skittråkigt när jag åker till stallet ca 4 dagar i veckan.

Jag tror att du har ditt stora problem just där. När din sambo ger dig dåligt samvete så fort du kliver utanför dörren så är det väl självklart att du känner dig stressad och får känslan av att vara självisk och ego.

Om du inte vill sälja din häst, om du vill ha tiden med din häst och ni inte har några ekonomiska svårigheter som gör det oförsvarbart att ha kvar hästen så anser jag att det är din sambos SKYLDIGHET att se till att du får den tiden! På samma vis som det är din skyldighet att se till att han får göra det han vill de kvällar han har något han vill göra.

Klart du har tid att ha en häst, jag har FYRA som jag tränar och det fungerar alldeles utmärkt. Sen får jag anpassa träningen till hur mycket tid jag har. Har tex ofta en häst på släp för att på så sätt motionera två åt gången. Som jag fattade har du en dressyr/hopphäst och då är det ju fullt möjligt att "lära" barnen att hålla till kring paddocken medan du tränar?

Sambon jobbar dagtid och när han kommer hem och vi ätit middag så tar han Stina och jag sticker ut och rider eller kör. vill jag absolut ut dagtid så lejer jag in farmor som barnvakt. Och till hösten, då sambon vill ut och jaga älg så är det självklart att jag "låter" honom åka utan att ens fundera på att gnälla. En av hästarna är f ö hans, så det händer att jag är hemma och han är ute och tränar häst också.
Jenny
 
Sv: Hur hinner ni med häst o familj?

Jag håller med Jamtland, är det tidsbristen eller sambon som är problemet? Jag antar att hästen har någon vilodag i veckan, om inte annat så kan du lägga in en för din egen skull. Har du medryttare så betyder det att någon av dina 4 dagar går väldigt fort. Går du dessutom till stallet tidigt på lördag/söndag så har du nästan hela dagarna med familjen iallafall. Jag tycker inte det låter som en orimlig ekvation, men det förutsätter att sambon inte gnäller så fort du går ut genom dörren, jag tror inte det är hästen som är problemet, det gäller nog i sådana fall allt annat som du vill göra på egen hand. Lite tid för sig själv tycker jag att man ska få rätt till trots att man har barn.
 
Sv: Hur hinner ni med häst o familj?

Ja det undrar jag oxå egentligen hur man gör :)

jag har en dotter på tre och inser att om det skulle bli ett barn till så skulle jag välja bort hästen för det blir för ont om tid. Redan nu känns det svårt att få ihop allt och att städa och handla tar upp halva helgerna :(

Jag har löst mitt hästeri för tillfället genom:
1. Sena kvällar (åker ofta till stallet efter att dottern har lagt sig) hämtar henne på dagis vid 16-17 tiden och antingen lägger jag henne och åker efter hon somnat till stallet (vid ca 20) eller så får sambon lägga henne och då kan jag komma iväg vid 19:30.
2. Medryttare, helst har jag två som tillsammans tar 4 dagar, då har man en backup ifall ena slutar/blir sjuk osv, men tyvärr har jag bara hittat en tjej nu som tar två dagar. 3 dagar i stallet känns ganska ok för min del och även för sambon.
3. Nära till stallet! söker även lite efter ett stall med fullservice så man kan gardera att man aldrig behöver vara i stallet mer än x antal dagar oavsett om man har hjälp elleri nte, men har tyvärr inte hittat något sånt som innefattar mina viktigaste krav, bla stora hagar.

Ja angående sambo så har jag en totalt ohästintresserad, och det går att få ihop det oxå, men det är självklart det hade underlättat med någon som var hästintresserad och så man kunde hjälpas åt i stallet :) Men det är uppenbart inte lätt att få tag på såna ;) Tror det är viktigt att man inte lovar för mycket, finns inget som gör min sambo så arg och sur som när jag säger att jag ska vara i stallet i 3 h och är borta 4½. och att man ger och tar, att man kan ägna sig mycket åt sin häst någon helg för att nästa helg lova att man ägnar sig åt familjeaktiviteter.
 
Senast ändrad:
Sv: Hur hinner ni med häst o familj?

tgd skrev:
Jag bytte från fint välstammat halvblod med tävlingsmeriter till en äkta skogsmullehäst som tycker livet är underbart oberoende av om han rids eller inte. Utöver det har jag flera medryttare. Ett barn på snart fem år och en pappa som tar lika mycket hand om barnet som jag. Men, om några år kommer jag igen att få tid över till hästeriet men tiden när barnet verkligen vill vara med mig... den kommer inte igen. Så jag har valt att passa på och vara med barnet det som är möjligt så länge som han vill det. Med heltidsjobb är det inte så fasligt mycket tid över per kväll...

Fint skrivet.
Jenny82; väljer du bort hästen kommer du att få din tid när barnen är lite större.
Vi valde att sälja två av våra hästar när vi började "jobba i verkstan" för att få barn. Behöll en häst som vi tänkte "dela på", maken och jag men tyvärr blev det inte som vi hade tänkt oss med tiden. Mycket tid på sjukhuset med lilla tjejen, husrenovering, kvällströtta föräldrar ... vi har tyvärr inte tid med vår häst och funderar på att sälja eller låna ut honom oxå. Det är bara att inse.

Som många andra skrivit: Är det egentligen sambon och dåligt samvete som är problemet så ta det med honom. För alla har vi rätt till egen tid ÄVEN om vi har barn. Lycka till med ditt val!
 
Sv: Hur hinner ni med häst o familj?

Hua ja.. Hur hinner man!? När mina tre minsta kom så såldes ponnyn jag hade. DÅ fanns absolut inte tiden. 2 stora barn och tre småttingar...
Nu är minstingen 7 år och stora tjejerna utflugna. Jag fick ett bra erbjudande om häst och löste det med en halvfodervärd som är guld..:D.. Då jag inte har någon sambo som tar vid hemma så blir det tight med tiden. Men jag har bra grannar och en suverän syster som ställer upp med barnen när de är hos mig.
Hästen jag har nu är en unghäst som inte har den konditionen som tidigare hästen. Det är fruktansvärt skönt..:D.. behöver inte hålla igång flera timmar per dag. Jag försöker hålla konditionen på skogsluffarnivå ett tag så kraven inte blir så höga.
Men sen kommer man till den viktiga biten! Har man tid att INTE upprätthålla sitt intresse!? För mig är det en lisa att vara "tvungen" att ta hand om pållarna.. Annars skulle dagarna vara överhopade med bara "måsten" på hemmaplan.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Låst
  • Artikel
Dagbok Nu är det höst! Kanske inte egentligen men skolan har börjat idag så då räknas det som höst tycker jag! Så dethär kommer vara min höst...
5 6 7
Svar
129
· Visningar
10 650
Senast: Gunnar
·
Skola & Jobb Jag jobbar delade pass och har egentligen ganska många timmar ledigt varje dag - men spenderar dem på att vara trött och stressad över...
2
Svar
30
· Visningar
1 706
Senast: Migo
·
Kropp & Själ Hej alla! Jag har tänkt höra med vården också, men kan ju fråga om ev personliga erfarenheter först... Jo, jag har vissa månader...
2
Svar
20
· Visningar
1 401
Senast: Rosett
·
Hästvård Hej! Va ute och red gör 1,5 månad sen och hästen tappade en sko i galopp och började halta. Vi gick hem och hovslagaren kom dagen efter...
2
Svar
23
· Visningar
1 824
Senast: animalasia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Ridskoleryttare
  • Uppdateringstråd

Omröstningar

Tillbaka
Upp