Hur har era hingstar blivit efter kastrering?

Sv: Hur har era hingstar blivit efter kastrering?

Min ponny kastrerades förhållandevis sent (som treåring) och folk frågar fortfarande om han är en hanhan. Han har god resning, välansatt hals och mkt utstrålning. Snäll som en hund men med nerv och lite temperament. Han har inga problem med andra hästar eller ens ston. Aldrig särskilt hingstig numera (9 år). Hade däremot lite problem med att han försökte betäcka stona i yngre dar. Nu vet jag inte hur han skulle reagera eftersom han bara går med valacker vilket fungerar super.

Jätteduktig med andra hästar och har gått som uppfostringspappa åt ett flertal unghästar. Hög i rang men mkt tålmodig, lekfull och snäll.

Ja jag märkte redan igår att han var mycket lugnare..stressar inte upp sig och springer som en tok när man kommer ut med stona..så den förändringen kom med en gång vilket är såå skönt!
Men allt det andra sitter kvar..så det lägger sig kanske så småningom..

jynituz: Du har ingen bild på honom som hingst och sen som valack?

Ni andra får jättegärna lägga ut bilder på era nuvarande valacker =) skulle vara så kul och se!

Har era förra hingstar haft ett aggresivt beteende mot valacker isf har det ändrats efter kastrering?

Arthur va agressiv som nykasterad,på sommarbetet höll han 2 hagkamrater i ett litet hörn av hagen,dom fick varken äta eller dricka (knappt andas) ena va ett stort halvblod på 172 den andra en arab val på 155.detta beteende va för att stona gick i en angränsande hage,vi böt hagar så grabbarna gick i fred utan tjejer på nära håll.då blev han lugnet själv.han hade mkt hingstbeteende kvar upp till 1-2år.bara med ston i närheten blev han lite för mkt mellan varven.

http://archive9.pixbox.se/arkivet/synligt_23/15390000-15399999/640x480/15394406.jpg?0

Här är en (dålig) bild på min kille.

Det är nu ca 1 månad sen han blev kastrerad och han har nog ändrats till det bättre. Inget stegrande och skrikande. Lite gnägg ifall flickorna är inom några meters avstånd, men han lugnar sig efter en liten stund. I hagen är han lite hingstig och vi fick skilja stona och vallackerna eftersom han försökte valla undan stona och ha dem för sig själv;) Får pröva igen efter en tid..

http://archive9.pixbox.se/arkivet/synligt_23/15390000-15399999/640x480/15394406.jpg?0

Här är en (dålig) bild på min kille.

Det är nu ca 1 månad sen han blev kastrerad och han har nog ändrats till det bättre. Inget stegrande och skrikande. Lite gnägg ifall flickorna är inom några meters avstånd, men han lugnar sig efter en liten stund. I hagen är han lite hingstig och vi fick skilja stona och vallackerna eftersom han försökte valla undan stona och ha dem för sig själv;) Får pröva igen efter en tid..

Gud vilken vacker färg han har!!

Japp nu är det gjort och han verkar trivas som valack, man märkte redan dagen efter att han vart såå mycket lugnare i hagen..han var inte stressad alls när stona gick förbi.
Men han blödde väldigt mycket sa vetrinären och dom andra i stallet så jag ska vara väldigt noga med att röra på honom mycket..han verkar röra sig mycket i hagen iaf säger stallägare så det är bra!

Han är ju väldigt svullen, men han är pigg och glad och har ingen feber!

Det har gått jättebra och han är betydligt mycket lugnare..men han är fortfarande hingstig, men inte lika mycket..Han har inte tappat nånting av sin hållning, temprament eller karisma..vilket jag är så enormt glad över!
Han har blivit en sån mycket trevligare häst att ha med att göra! Känns så skönt att se att han inte stressar upp sig när dom andra går förbi med stona eller valackerna som han var så aggresiv mot..
Nu får han gå i en mycket bättre och finare hage än vad han fick göra innan..
Det känns skönt att se honom..jag vet att jag gjorde honom en tjänst även fast det kändes otroligt jobbigt att skära honom just då eftersom han kan ha varit ett lovande hingstämne..men idag ångrar jag mig konstigt nog inte =)

kul att du är nöjd med valet!!

Jag köpte min Blacken som 9-årig hingst och valde att kastrera honom eftersom han inte var godkänd till avel och aldrig skulle kunna gå med andra hästar. Har var snäll att hantera men väldigt skrikig och reagerade på andra hästar på långt håll. Han betäckte de första åren och var herre på täppan över sin lilla hjord tills han mötte sin överman i en annan kraftigare vallack (7-8 år senare) Vi fick gå in och skilja dem åt.

Han är 27 år idag och fortfarande skitsnygg när han rids och blåser upp sig och har verkligen gnista... Men han kan gå med i princip alla hästar och har gått på lektioner på ridlekis med barn på 4-7 år. Stod blickstilla när de pysslade med honom.

Så jag har bara positiva erfarenheter!

Jag köpte min Blacken som 9-årig hingst och valde att kastrera honom eftersom han inte var godkänd till avel och aldrig skulle kunna gå med andra hästar. Har var snäll att hantera men väldigt skrikig och reagerade på andra hästar på långt håll. Han betäckte de första åren och var herre på täppan över sin lilla hjord tills han mötte sin överman i en annan kraftigare vallack (7-8 år senare) Vi fick gå in och skilja dem åt.

Han är 27 år idag och fortfarande skitsnygg när han rids och blåser upp sig och har verkligen gnista... Men han kan gå med i princip alla hästar och har gått på lektioner på ridlekis med barn på 4-7 år. Stod blickstilla när de pysslade med honom.

Så jag har bara positiva erfarenheter!

Han såg riktigt snygg ut som 24 åring..vilken hållning!! Halvblod?

Jag har ingen bild i datorn från när han var hingst men om ni kikar på www.nogg.se/beaman så finns han under Fotoalbum Köhl's Hillman.

Jo det gick nog ganska snabbt innan det värsta lade sig men sen lugnar de ju ner sig med åren. Framförallt även ju äldre de blir och när de mognar! Vore kul att se bild på din pålle också :)

Såg att man på de bilderna inte ser så mkt av nacken men får väl lägga in ngn när jag kommer hem :)

Jag kastrerade mitt russ nu i våras, då var han 8 år. Han har inte tappat nåt när det gäller utstrålnig. Men däremot är han betydligt lugnare när vi träffar andra hästar när man är ute och rider.

Nix... ej halvblod. Travare :banana:

Gick på travet tills han var 9 men bara riden efter det...

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Jag har 2 tikar ( fransk bulldog) den ena är 9 år kastrerad & hon har bott med mig sedan hon var 8 v. Den andra tiken är en rescue...
Svar
3
· Visningar
858
Senast: animalasia
·
Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 744
Hästvård Hej! Vi har en valack som igentligen är 8 år, men mer som 6 i huvudet. Kenta som han heter, är otroligt snäll att hålla på med, han är...
Svar
2
· Visningar
895
Senast: skiesabove
·
Hundavel & Ras Läste precis i tråden valpkullar om en abortspruta som inte fungerat? Hann inte läsa så noga innan jag fick panik, så vet inte om jag...
2
Svar
28
· Visningar
3 029
Senast: Vovve
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka