Hur har era hingstar blivit efter kastrering?

Sv: Hur har era hingstar blivit efter kastrering?

Jag var idag och skulle titta på en ny sadel till Marquise och sa då att jag skulle kastrera på måndag och frågade då om jag kunde lägga lite mer pengar på en sadel eftersom han möjligtvis inte breddar sig på samma sätt längre..och får du höra utav henne att hon tycker att jag ska vänta några månader på att köpa en ny bara för att vänta ut honom och se vart han landar bara för att dom kan gå ner sig ordentligt och bli skabbiga :eek: Gissa om jag vart rädd när jag fick höra det ifrån henne..det kan väl verkligen inte stämma?! Jag frågade då jaha vad ska jag rida på medans då..ska jag rida barbacka eller? och då menar hon på att ja det tycker jag nog att du ska göra..
Nej jag ska iväg till Mustang om 2 veckor och se om jag kan eventuellt hitta en sadel som passar honom.

Men har era nu valacker gått ner i bomvidd eller har dom stannat där dom var innan ni kastrerade?

hej kastereade min kille för ca2 1/2 vecka sen.nu va han inte hingstig alls,men då det bara är ston i stallet ville jag kastrera honom så att han slipper gå själv,jag kastrerade honom stående och det kostade 2500 kr sen fick vi pencillin till honom i 4 dagar som kostade ca 400 kr ,nu hade jag oturen att han fick feber efter 4 dagar pga att han varit undernärd och vanvårdad innan jag köpt honom så troligt vis vart det en för stor grej för kroppen att hantera så jag fick sätta in pencillei och smärtlindring i 7 dagar till och det gick på ca 800 kr,tycker inte att han ändrat sin hållning dessa veckor utan tycker att han blivit piggare men det beror nog på att han börjat gå upp i vikt också,han vägde ca 218 kg när han kom till sverige i mars :eek:och vägde 318 när jag köpte honom för ca 31/2 månad sen och nu väger han 361kg så det går framåt

Jag har snarare upplevt att de kan bli mer lättfödda eller tom feta (tänk kasterad hankatt :p). Särskilt de som varit mkt hingstiga och rastlösa sommartid/under betäckningssäsongen.

Men det är klart att om de skulle få en infektion i såren så kan de nog falla ur tillfälligt men det har jag aldrig varit med om (men det kan säkert hända, särskilt om man kasterar sommartid).

Ja jag tänkte på det jag med, efter jag kastrerade min hanhund så har han väldigt lätt att gå upp i vikt. Måste ju vara likaså för hästar.

Ja det är ju så pass kallt ute så nån infektion hoppas jag inte att han får..
Blir väl att dra ner på maten sen och se till att han inte lägger på sig onödigt många kilon :/

hej kastereade min kille för ca2 1/2 vecka sen.nu va han inte hingstig alls,men då det bara är ston i stallet ville jag kastrera honom så att han slipper gå själv,jag kastrerade honom stående och det kostade 2500 kr sen fick vi pencillin till honom i 4 dagar som kostade ca 400 kr ,nu hade jag oturen att han fick feber efter 4 dagar pga att han varit undernärd och vanvårdad innan jag köpt honom så troligt vis vart det en för stor grej för kroppen att hantera så jag fick sätta in pencillei och smärtlindring i 7 dagar till och det gick på ca 800 kr,tycker inte att han ändrat sin hållning dessa veckor utan tycker att han blivit piggare men det beror nog på att han börjat gå upp i vikt också,han vägde ca 218 kg när han kom till sverige i mars :eek:och vägde 318 när jag köpte honom för ca 31/2 månad sen och nu väger han 361kg så det går framåt

Men jösses det var verkligen inte mycket till vikt!! Är det storhäst du har? Förstår inte hur vissa människor kan behandla sina djur på det viset!!

han är ca 150 i mankhöjd och 3,5 år..ett under att han överlevde men jag ser ju att han går upp i vikt men man får se till att han har varmt täcke inne och ute så han inte förbrukar en massa fett på att hålla värmen,men jag har allt underkontroll och kontakt med vetrinär för råd och tips,nu gör han mer än bara äter och sover:)det börjar komma lite bus mm:bump:

En connemara. Det är en månad sen han blev kastrerad. Han har slutat(minskat) skrika efter flickorna, och det var ju den ändringen jag ville ha. I övrigt hoppas jag han hålls exakt som han är:love:

Har era förra hingstar haft ett aggresivt beteende mot valacker isf har det ändrats efter kastrering?

De blir ju lite mildare tycker jag och mer toleranta.Min var ju adlirg någon problem med när det gäller vallacker men visst sjutton kund ehan bli mer förbannad som hingst om någon gjorde honom oförätt än vad han blir nu som vallack.Idag kan han ju vika när sig utan för den delen bli mesig.Skönt att han inte konstant söker sig till strid vilket jag litegranna tyckte när man häst var hingst. Leken blev mer hårdhänt när han var hingst mot nu. Min häst gick inet enr sig för fem öre och alltid varit lika fin;) Har inte hänt så mycket med bomvidd etc mer än att hela hästen växer och har ju fortfarande inte växt klart.

Min shettis var hingst tills han var 7 år, underbar att hantera o ungarna kunde rida honom utan problem. Men han var för:devil: mot andra hästar, i synnerhet valacker. Idag är han 12 år o hur underbar som helst, alla bara älskar honom:love:

Kan inte låta bli o sätta in en bild på honom, tagen i våras när han var nybadad
10904813.jpg

Jag har lite funderingar hur era hingstar vart efter kastrering, till beteende och hållning.
Jag ska kastrera min 5 åriga arabhingst den 29:e okt och är rädd att han ska tappa allt dvs hållning och temprament.
Tacksam för svar
Vad det gäller fysiken så tror jag inte att han kommer att tappa sin "karisma" när han är så pass gammal men han kan kanske tappa litet hull tiden efter kastreringen. När man kastrerar en vuxen hingst så försvinner heller inte alltid alla eventuella hingstbeteenden, en del lugnar sig betydligt medan andra inte förstått att de är valack numera.:smirk: Jag hade en som totalt missat det, han betäckte stona om han fick en chans tills han som 19-åring gick till de evigt gröna ängarna. Han var också knepig tillsammans med andra valacker, man fick "pussla" litet i flockarna. ;)Sitt humör hade han också bevarat en god portion av även om han blev betydligt mer samarbetsvillig efter kastreringen. Han var också 5 år då.Lycka till!

Min shettis var hingst tills han var 7 år, underbar att hantera o ungarna kunde rida honom utan problem. Men han var för:devil: mot andra hästar, i synnerhet valacker. Idag är han 12 år o hur underbar som helst, alla bara älskar honom:love:

Kan inte låta bli o sätta in en bild på honom, tagen i våras när han var nybadad
10904813.jpg
Charmtroll!!!:love:

10904813.jpg

Men gud vilken sööt liten häst!!! Men idag r han snäll och så mot andra valacker?

De blir ju lite mildare tycker jag och mer toleranta.Min var ju adlirg någon problem med när det gäller vallacker men visst sjutton kund ehan bli mer förbannad som hingst om någon gjorde honom oförätt än vad han blir nu som vallack.Idag kan han ju vika när sig utan för den delen bli mesig.Skönt att han inte konstant söker sig till strid vilket jag litegranna tyckte när man häst var hingst. Leken blev mer hårdhänt när han var hingst mot nu. Min häst gick inet enr sig för fem öre och alltid varit lika fin;) Har inte hänt så mycket med bomvidd etc mer än att hela hästen växer och har ju fortfarande inte växt klart.

FGud vad skönt att höra!! Nu är han iaf valack och det var ingen vacker syn när jag kom in i stallet och han stod på gången helt drogad med 2 st kulor under magen =(
Jag hoppas verkligen att han blir som din valack att han inte gå ner sig..utan behåller sin bomvidd och sitt högresta jag.

Vad det gäller fysiken så tror jag inte att han kommer att tappa sin "karisma" när han är så pass gammal men han kan kanske tappa litet hull tiden efter kastreringen. När man kastrerar en vuxen hingst så försvinner heller inte alltid alla eventuella hingstbeteenden, en del lugnar sig betydligt medan andra inte förstått att de är valack numera.:smirk: Jag hade en som totalt missat det, han betäckte stona om han fick en chans tills han som 19-åring gick till de evigt gröna ängarna. Han var också knepig tillsammans med andra valacker, man fick "pussla" litet i flockarna. ;)Sitt humör hade han också bevarat en god portion av även om han blev betydligt mer samarbetsvillig efter kastreringen. Han var också 5 år då.Lycka till!

Ja det var ju has beteende som jag valde att kapa..så jag vill verkligen att det försvinner så han slipper gå ensam hedanefter. För han gick med valacker som i sommras senast och allt gick jättebra..det har bara vänt på ca 2 månader..och han är som förbytt.

Vi får hoppas på det bästa nu, för nu är det gjort.
Tack så hemskt mycket =)

Hur mycket var ni ute och gick med dom?
Jag ska ut til stallet imorgon vid 11 och gå..sen blir det väl en gång till på eftermiddan..

Såg att du skurit honom nu. Se till att han rör på sig så mkt som möjligt nu så han inte svullnar. Min vet. rekommenderar att släppa ut i hagen så fort som möjligt så dom kan röra på sig, o inte bli stillastående i box.

Såg att du skurit honom nu. Se till att han rör på sig så mkt som möjligt nu så han inte svullnar. Min vet. rekommenderar att släppa ut i hagen så fort som möjligt så dom kan röra på sig, o inte bli stillastående i box.

Ja jag var ute och gick med honom idag sen så släppte jag ut honom i hagen med en gång..där rör han sig mycket så han var lite svullen imorse. Men sen så när han sprang i hagen så gick svullnaden ner med en gång nästan.
Men man märkte skillnad med en gång idag att han var inte lika stressad..

Jag kastrerade en av mina hästar i januari. Då var han på 3 året. Han blev agressiv mot en av mina valackar och skulle döda honom. Fick sära på dem och han gick med en annan häst och det gick bra, men jag märkte att han var väldigt orolig i hagen och gjorde utfall mot andra hästar i hagen bredvid. Tyckte att han åt lite dåligt mm.Så jag kastrerade honom och han blev genast ganska lugnare och åt bättre. Däremot tog det fram tills i augusti innan jag vågade släppa i hop honom med de andra hästarna då han fortfarande var ganska aggig mot andra hästar. Men nu går det hur bra som helst. Han har behållit sin hållning och framför allt nacke. Han har breddat sig mycket mer sen han kastrerades så jag skulle nog inte våga köpa en dyr sadel innan jag ser vart det slutar. Jag rider bara barbacka än så länge.
Jag ångrar inte att jag kastrerade honom då jag ser på honom att han mår så mycket bättre av det och nu kan gå i en stor flock.

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Jag har 2 tikar ( fransk bulldog) den ena är 9 år kastrerad & hon har bott med mig sedan hon var 8 v. Den andra tiken är en rescue...
Svar
3
· Visningar
858
Senast: animalasia
·
Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 744
Hästvård Hej! Vi har en valack som igentligen är 8 år, men mer som 6 i huvudet. Kenta som han heter, är otroligt snäll att hålla på med, han är...
Svar
2
· Visningar
895
Senast: skiesabove
·
Hundavel & Ras Läste precis i tråden valpkullar om en abortspruta som inte fungerat? Hann inte läsa så noga innan jag fick panik, så vet inte om jag...
2
Svar
28
· Visningar
3 029
Senast: Vovve
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka