Hur har era hingstar blivit efter kastrering?

SvartaHingsten2003

Trådstartare
Jag har lite funderingar hur era hingstar vart efter kastrering, till beteende och hållning.
Jag ska kastrera min 5 åriga arabhingst den 29:e okt och är rädd att han ska tappa allt dvs hållning och temprament.
Tacksam för svar

Sv: Hur har era hingstar blivit efter kastrering?

Hej! Jag har tyvärr inte svar på din fråga då min pojk fortfarande är hingst och ursnäll,men jag är nyfiken om du vet ungefär vad det kostar med att kastrera? det kostar ganska mycket va? Jag har dom tankarna att gör det för att han ska kunna få gå i större hagar med kompisar och så!;)

Hej! Jag har tyvärr inte svar på din fråga då min pojk fortfarande är hingst och ursnäll,men jag är nyfiken om du vet ungefär vad det kostar med att kastrera? det kostar ganska mycket va? Jag har dom tankarna att gör det för att han ska kunna få gå i större hagar med kompisar och så!;)

Ja min är ursnäll också i all hantering, men han har blivit helt hatisk mot andra valacker så därför kapar jag honom..
Jag ringde idag och beställde och min vet tar 1200 exkl moms vilket blir 1500 kr med moms sen blir det resekostnad på det också

När jag skulle kastera min så fick jag uppgifter på mellan 1500-2000 på stående,3000-4000 på liggande.

Har jag för mig,dock inte helt säker,men eftersom min var klapphingst,och hade ena kulan kvar i kanalen,så vart det mer komplicerat,så jag pungade (hahaha,passade verkligen in!:rofl:) ut med strax över 6000:- på hans kastrering.

Gjordes på atg-klinik.

På de hingstar jag låtit kastrera o som varit över 3 år har alla behållt sin hållning o temperament, förutom en, som blev som en loj ridskoleponny, dessutom väldigt ranglåg (shettis). De flesta hingstar jag låtit kastrera har varit araber o nån shettis oxå, jag försöker ha dom hingstar så länge det går just för hållningens skull.

På de hingstar jag låtit kastrera o som varit över 3 år har alla behållt sin hållning o temperament, förutom en, som blev som en loj ridskoleponny, dessutom väldigt ranglåg (shettis). De flesta hingstar jag låtit kastrera har varit araber o nån shettis oxå, jag försöker ha dom hingstar så länge det går just för hållningens skull.

Det var skönt att höra, man kan hoppas att min blir detsamma. Vill verkligen att han ska behålla allting som han har nu.

Kastrerade min hingst i september, han var då 2,5.
Han har hela tiden varit jätterar men visat upp sig inför damer som brunstat.
Efter kastrering så fick han byta både stall och ägare, men han är fortfarande samma rara nyfikna häst, men utan intresse för brunstande damer. (om jag förstått saken rätt)

/M

Min kompis lät kastrera sin arabhingst när denne var ca 6 år. Den största skillnaden blev att han slutade visa intresse för brunstande ston (tror jag!) och att han slutade med sitt frambensvevande när han träffade andra hästar.

Min kastreerades näör han var 5, är 7 idag. Han har sin hållning och temperament kvar, på både gott och ont. Kan inte gå med ston - betäcker, reagerar på brunstiga ston, eller ston som viasar minsta intresse. Den gälla stämman han tyvärr också var, jag undrar om de missade något vid kastreringen?;):D

Av de tre hingsatr jag har umgåtts med både före och efter kastrering så har alla behållt sin utstrålning, sin personlighet och sin resning. På min egen som kastrerades på hösten som femåring är skillnaden NOLL, han är exakt likadan. Men så har han inget direkt temprament att tala om.
Brorsans som kastrerades hösten som fyraåring är betydligt skarpare redan från början. Han har samma personlighet och utstrålning, men han har blivit lite mer accepterande mot andra hästar. Nu flyger han inte på dem bara för att de tittar på hans mathög. De kan till och med få vara med och dela ibland och vill han köra bort någon så varnar han först genom att kasta med huvudet, innan sög han bara tag i nacken på dem och drog omkull dem...

Eftersom din är fem år så har den redan utvecklats en del. Tappar allt tycker jag att man råkar ut för om man tar dem när de är två-tre år...

Och jag har haft en liten ponnyvalack som kasterades som ettåring och trots det både betäckte, flörtade med brunstiga ston och pucklade på andra "karlar".

Tjejtycke hade han också så alla ston blev kanonbrunstiga när de träffade honom. En liten smäcker sak på 133 cm och halvblodsstona dånade. :p

Min är exakt likadan som innan kastrering fast bättre! Med det menar jag att han har kvar alla sina possitiva sidor (hållning,nacken, perosnligheten etc) med de dåliga (gapa efter andra hästar,lukta på skit i sann besatt anda och andra jobbigheter som tog en massa energi från från honom och oss) är puts väck.
Idag går han ihop med ston helt utan betäckningstendenser och han kastrerades som 4 åring.
Visst han flirtar med brunstande ston och de tycker att han är så heeeet men han kliver inte på. Bara klämmer och känner;)
En bra hingst blir en ännu bättre vallack.

Senast ändrad:

Ja Marquise har blivit helt hatisk emot valacker mycket därför jag kastrerar honom..jag vill att han ska få gå med andra och ha ett normalt hästliv..vilket jag har förstått att han inte kan ha när han är så hatisk. För 2 dagar sedan så gick stallägaren förbi Marquises hage med sin valack och vad gör han..han kommer i full fart och springer igenom hela tråden med ström och allt och flyger på hennes häst..då kände jag nej nu får det räcka..nu ryker kulorna och förhoppningsvis kan ha så så så småningom gå med dom andra killarna..

kl

Kul att höra att de flesta inte ändras nämnvärt! Har just kastrerat en 5-åring och hoppas på att han inte ska ändras så mycket!

Usch vad hemskt att han blev sådan. Jag förstår att du väljer att kastrera honom. Etan kastrerades som treåring och han har inte ändrats ett enda dugg tycker jag.

Ja jag förstår inte heller varför han har blivit helt förändrad mot andra valacker. Han är urcool att ha med att göra annars..ursnäll även när man rider ut med andra.
Men det verkar som att dom som skrivit här inte märkt sån otrolig skillnad efter kastrering och jag hoppas verklgen att samma sak gäller för Quisen.

Usch vad hemskt att han blev sådan. Jag förstår att du väljer att kastrera honom. Etan kastrerades som treåring och han har inte ändrats ett enda dugg tycker jag.

Han är precis likadan i temprament och hållning? För vad jag sett så är han fortfarande högrest..

Kastrerade en 2-åring pga försäljning, och idag är han 4 år och fortfarande en rejäl karla-karl i både kropp och själ :o

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Jag har 2 tikar ( fransk bulldog) den ena är 9 år kastrerad & hon har bott med mig sedan hon var 8 v. Den andra tiken är en rescue...
Svar
3
· Visningar
858
Senast: animalasia
·
Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 744
Hästvård Hej! Vi har en valack som igentligen är 8 år, men mer som 6 i huvudet. Kenta som han heter, är otroligt snäll att hålla på med, han är...
Svar
2
· Visningar
895
Senast: skiesabove
·
Hundavel & Ras Läste precis i tråden valpkullar om en abortspruta som inte fungerat? Hann inte läsa så noga innan jag fick panik, så vet inte om jag...
2
Svar
28
· Visningar
3 029
Senast: Vovve
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka