Hur hade ni resonerat?

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Gisburne
  • Startdatum Startdatum
G

Gisburne

Mitt sto har på 3 försök inte burit fram något föl trots att hon har varit dräktig enligt UL. Nu är hon 9 år gammal och jag vill komma igång med hoppningen och tävlingsplanerna. Hon är undersökt för bakterier och har fått behandling, samt spolats ur och fått antibiotika direkt i livmodern. Hon syddes ihop igen (caslick) för att det inte skulle kunna komma in några nya bakterier. (Förhoppningsvis.) Ändå tog hon sig inte på förra betäckningen och eftersom hon är ihopsydd så blir det ett himla bök om hon ska betäckas om, så jag har valt att inte göra det i år.

Hur hade ni resonerat med ett sånt här krångelsto, som inte bär fram något föl trots att veterinärerna som har undersökt henne inte hittar några defekter eller annat som skulle kunna bidra? Och trots att hon är behandlad mot bakterier så långt det går? Jag ville att hon skulle få föl innan 10 års ålder, men det är ju kört nu. Så nu vill jag bara börja utbilda henne och komma ut och tävla. Men finns det någon vits med att försöka få henne dräktig igen om några år, eller är det dags att glömma avel på henne?

Att hon resorberade de två första gångerna kan ju härledas till bakterierna, men att hon inte tog sig i år, trots behandlingen, tyder kanske på nåt annat?

Sv: Hur hade ni resonerat?

Värför är du så desperat att har ett föl efter denna sto?
arizona

har ni gjort en biopsi? :idea: ring och prata med Kerstin Darenius, hon är väl den bästa i Sverige när det gäller krångelston! :)

jag har ett krångelsto jag med, hon har blivit betäckt 2 gånger och har tagit sig båda gångerna - men något föl har det inte blivit. Försöker i år igen, första baktprovet vi tog på henne visade inte något alls.. andra baktprovet visade bakterier, är nu seminerad och under behandling. Ska kollas om 16 dagar - hoppas att hon är dräktig då!
jag kommer försöka allt jag kan i år med att få henne dräktig, tar hon sig ej så blir det tävling för henne - då blir jag nog även tvungen att sälja henne :(

Vilket/vilka betäcknings sätt har ni använt Er av?

Vilken gång blev hon dräktig? Hur sent konstaterades hon dräktig?

Jag hade nog försökt på färsk semin (AI) eller naturlig betäckning med nån hingst med hög dräktighet efter att man har gjort ett negativt bakt-prov.
Gärna då en med bara dräktighets avgifter eller väldigt lågt språng.

Jag har samma problem med mitt sto....betäckte två ggr och hon var tom båda men hon verkade själv tro att hon var dräktig för hon visade sådana tecken.

Iaf så gjorde veterinären bakteriprov och det var positivt...så hon behandlades med hippotrim, sköljdes och fick antibiotika inlagt samtidigt som hon också betäcktes. Hon har betäckts med naturlig betäckning varje gång och med samma hingst.

Nu är det snart dags att kolla henne med UL igen...tror att hon är tom även denna gång trots hennes olika dräktighetstecken. Jag kommer inte att försöka igen då veterinären sägher att vi gjort allt vi kunnat nu.

Jag har lagt ner 13000 kr utan att ens få dräktigt i sådana fall. Det är inte kul, men tror att alltihop har varit i onödan så därför får det vara nog nu......kanske har hon blivit steril av bakterierna, vad vet jag....vet inte hur vanligt det är...

Tack för svaren!

Eftersom det är ett fullblod så har hon bara blivit naturligt betäckt med fullblodshingst. Brunsten hon betäcktes på i år var 3:e eller möjligen 4:e naturliga brunsten hon visade sedan februari, så hon behövde inte sprutas igång eller på annat sätt påverkas att gå i brunst. Så det kändes ju lovande när jag väl åkte till hingsten med henne, för de föregående gångerna har hon fått sprutas igång för att brunsta ordentligt. (Jag ÄR lite skeptiskt till sånt, faktiskt.)

Första året var hon dräktig (UL) på 17 dygn, har jag för mig, och sedan sa veterinären som rekt.undersökte henne i november att hon fortfarande var dräktig. (Men jag tror inte det.) Något föl kom aldrig. Säsongen därpå (2006) tyckte inte veterinären som UL-kollade henne innan betäckningen att hon behövde kollas för bakterier, eftersom hon resorberade så sent 2005. Hon betäcktes och ultraljudades på 25 dygn och då sa samma veterinär att hon precis hade resorberat. Hon betäcktes inte om då, och inte heller 2007, så jag la allt krut på att få henne dräktig i år. Tog bakt.prov redan i oktober förra året för att kolla läget och då fanns måttliga mängder e-coli och nåt mer som jag inte minns namnet på... Resten vet ni.

Man tappar stinget när det blir såhär, särskilt eftersom hon "börjar bli lite till åren kommen", eller hur man ska säga. Som jag skrev i första inlägget så vill jag ju komma igång med hoppningen och tävlingarna nu, vilket från början var planerat att göras efter första fölet.

Biopsi - tar de prov på livmodern då, eller? Kostar? Vad kan de se och vad gör man sen med resultatet?

Varför jag vill avla på henne? För att hon har precis de kvaliteter som jag anser att man bör försöka bevara inom fullblodsrasen, samt att hon hoppar helt otroligt bra och det är ju inte fel att avla vidare på en sån talang, tycker jag. Hon har också ett temperament som fler borde eftersträva i sina fullblod; lugn, orädd och modig. Samt att hon har en fin exteriör med torra ben som aldrig har varit galliga, stark både i fram- och bakpartiet, bra hals och resning, etc. Och en bra stam, förstås. Så JAG tycker att det finns många anledningar till att försöka få ett föl efter henne, och därför är det ju extra trist när det inte går vägen.

Jag tror att det inte är så svårt att få henne dräktig, faktiskt.
Uppenbarligen har hon ju blivit dräktig tidigare.
Däremot krävs det behandlingar osv.
Så mitt tips är att i det här fallet inte bry sig om vilken hingst du väljer, utan väljer efter hur duktig veterinär som finns.
Om jag var du skulle jag ställa henne på en BRA seminstation, och ta en hingst som finns på semin, som har bevisat bra dräktighetsresultat.

håller med CK om att du ska välja en duktig veterinär! hingsten spelar inte så stor roll egentligen - fast självklart bör det ju vara en med hög dräktighet per brunst och inte bara vid levande föl. Tycker inte heller att det låter som om det är så svårt att få henne dräktig faktiskt.. Prata som sagt med KD, jag kommer skicka mitt sto till henne om hon ej tar sig.
Japp, vid en biopsi tar de prov på livmodern. Då kan man se hur läget är med livmodern och utgå från det! kostar 2000 kr ungefär. Jag kommer ta en biopsi på mitt sto om hon ej tar sig nu. Då får man ju veta om det är lönt att försöka få henne dräktig eller ej!

Instämmer med CK

Ett bra fullblodsto kommer även göra sig mycket bra i ridhäst aveln så pröva en riktigt bra seminstation. Får de henne dräktigt och allt går bra har du en bättre grund att stå på inför nästa år och du kan pröva xx-hingst igen.

Tanken har slagit mig att skicka henne på semin istället ett år. Men a) jag vill ha en fullblodsbebis som kan gå galopp, b) jag har inte råd i dagsläget att betäcka för så stora summor som det kostar i ridhästaveln och c) jag har ingen användning för ett halvblod, så om jag inte får fölet sålt så står jag här med ett föl som jag inte "vill ha". Även om det blir en underbar häst så är jag inte inriktad på att föda upp halvblod, om ni förstår? Det är ju fullblod jag älskar! :)

Hur vet man om en veterinär är bra då? De veterinärer som har varit inblandade i den här hästens betäckningar har varit erfarna stuteriveterinärer som "stora uppfödare" förlitar sig på. Trodde att det räckte...?

Okej, några har svarat att hon inte borde vara så svår att få dräktig - vad tror ni är problemet då? Varför tog hon sig inte i år efter alla behandlingar med Hippotrim och sköljning m.m.?

Hingsten jag valde i år har haft förhållandevis hög dräktighetsprocent, faktiskt. Det är ett av kraven jag har haft när jag har letat hingst.

Jag fattar inte allt.
Står hon på en sation som har veterinär mån-ons-fre, eller åker hon runt hit och dit?
Skulle det vara så bökigt att klippa upp henne för ytterligare en betäckning?
Det är viktigt att det är samma personer som kollar henne. Dvs en duktig veterinär, i kombination med en stuteripersonal som för noggranna anteckningar, för att kunna lista ut hur hon fungerar.

Jag förstår mycket väl :D att du vill undvika halvblodshingst, men testa att välja nån trevlig arab eller nåt ridponnyaktigt. När hon väl kommit in i fölningssvängen tror ajg det inte är några problem längre, och då kan du välja fritt igen.

Åker runt? Nej, hon står hemma. Men när hon har varit på betäckning så har hon varit borta under brunsten och sedan åkt hem. Ultraljud och rekt.undersökning efter betäckningen har jag fått ombesörja själv, det har inte betäckningsstationen fixat, eftersom hästen inte har varit där då. Men ultraljud före och under brunsten har ju stationen tagit hand om, och i år fixade deras veterinär också caslicken och sköljningen m.m.

Ja, att klippa upp caslicken igen medför ju dels att det blir mer ärrvävnad och obehag för stoet, samt mer jobb för veterinären och därmed dyrare för mig. Jag har redan lagt ca 3000:- i år på vet.kostnader för den här betäckningen och det känns motigt att lägga ca 4000-5000:- till (uppklipp och ny ihopsömnad) utan att veta om det blir nåt föl ändå. Men visst, ska jag betäcka henne igen så måste jag ju klippa upp henne, det är bara det att det känns jobbigt just nu eftersom det känns så hopplöst. Kanske om ett år eller två? Asch, det känns bara så tråkigt allting! :( Så mycket pengar genom åren, så mycket tid, så många mil fram och tillbaka... Ett föl är förstås värt allt det och lite till, jag har bara tappat sugen för tillfället. Hade stora förhoppningar i och med behandlingen och så blev det inget. *aaaurgh!* ;)

Tack för svaren!

Eftersom det är ett fullblod så har hon bara blivit naturligt betäckt med fullblodshingst. Brunsten hon betäcktes på i år var 3:e eller möjligen 4:e naturliga brunsten hon visade sedan februari, så hon behövde inte sprutas igång eller på annat sätt påverkas att gå i brunst. Så det kändes ju lovande när jag väl åkte till hingsten med henne, för de föregående gångerna har hon fått sprutas igång för att brunsta ordentligt. (Jag ÄR lite skeptiskt till sånt, faktiskt.)

Första året var hon dräktig (UL) på 17 dygn, har jag för mig, och sedan sa veterinären som rekt.undersökte henne i november att hon fortfarande var dräktig. (Men jag tror inte det.) Något föl kom aldrig. Säsongen därpå (2006) tyckte inte veterinären som UL-kollade henne innan betäckningen att hon behövde kollas för bakterier, eftersom hon resorberade så sent 2005. Hon betäcktes och ultraljudades på 25 dygn och då sa samma veterinär att hon precis hade resorberat. Hon betäcktes inte om då, och inte heller 2007, så jag la allt krut på att få henne dräktig i år. Tog bakt.prov redan i oktober förra året för att kolla läget och då fanns måttliga mängder e-coli och nåt mer som jag inte minns namnet på... Resten vet ni.

Man tappar stinget när det blir såhär, särskilt eftersom hon "börjar bli lite till åren kommen", eller hur man ska säga. Som jag skrev i första inlägget så vill jag ju komma igång med hoppningen och tävlingarna nu, vilket från början var planerat att göras efter första fölet.

Biopsi - tar de prov på livmodern då, eller? Kostar? Vad kan de se och vad gör man sen med resultatet?

Varför jag vill avla på henne? För att hon har precis de kvaliteter som jag anser att man bör försöka bevara inom fullblodsrasen, samt att hon hoppar helt otroligt bra och det är ju inte fel att avla vidare på en sån talang, tycker jag. Hon har också ett temperament som fler borde eftersträva i sina fullblod; lugn, orädd och modig. Samt att hon har en fin exteriör med torra ben som aldrig har varit galliga, stark både i fram- och bakpartiet, bra hals och resning, etc. Och en bra stam, förstås. Så JAG tycker att det finns många anledningar till att försöka få ett föl efter henne, och därför är det ju extra trist när det inte går vägen.

Tack för svaret Gisburn,
Att du tycka hon är en god hast som kan ger dig ett bra avkomenda är gott nog.
Det börja bli sent i sesongen! om du har igen imått ett Juli föl bestalla tid för seminering.
Skulla det inte ta då känska det är det mening hon ska inte ha fler föl. Du har gört allt du kan.
Good luck.
Arizona

Efter som hon blivit dräktig men resorberat, kan det också vara så att hon och hingsten inte "passar" varandra. Jag har själv råkat ut för det. Ett sto som blev dräktig flera gånger med en hingst, utan att det blev något föl. Som sedan med andra hingstar både blivit dräktig direkt och fått föl.
Så om inte semin är ett alternativ så kan det vara lönt att prova en annan fullblodshingst istället.

Ja, jag tänkte det också efter de två första åren då hon blev betäckt med samma hingst. Så i år valde jag en helt annan hingst, från en helt annan blodslinje, och det blev ändå ingenting. Hon har precis gått ur brunst för andra gången sedan hon betäcktes... *sucka*

Men jag har ju bara betäckt med bruna hingstar - det kanske är dags för en svart? Eller fux? Skimmel...? *griper efter halmstrån*

Tack för svaret Gisburn,
Att du tycka hon är en god hast som kan ger dig ett bra avkomenda är gott nog.
Det börja bli sent i sesongen! om du har igen imått ett Juli föl bestalla tid för seminering.
Skulla det inte ta då känska det är det mening hon ska inte ha fler föl. Du har gört allt du kan.
Good luck.
Arizona
Tack! Jag har tänkt rätt mycket genom åren och kommit fram till att hon faktiskt är en bra individ att avla på, det är inte bara jag som tycker det. (Hemmablind kan man ju bli, men när andra personer påpekar samma positiva egenskaper som man själv har lagt märke till så känns det rätt att avla.)

Nej, ett juli-föl vill jag inte ha, eftersom tanken var att det skulle bli en galoppör av bebisen, så jag tycker att den här säsongen är körd. Tiden går så fort!

Vad menar du nu? Har du missat en brunst som du velat betäcka på, eller har hon korta brunstintervall?

Jag menade att hon har visat brunst två gånger sedan hon betäcktes, och därmed menade jag att hon "vill ju" ha föl (hennes kropp vill) men det blir inget, av någon outgrundlig anledning. Känns hopplöst!

Liknande trådar

Avel Hej! Jag behöver verkligen alla tips och råd jag kan få just nu. Jag har ett sto som jag har lämnat på betäckning i maj, och hon står...
Svar
16
· Visningar
2 044
Avel Behöver lite input. Betäckte mitt sto för första gången i år, hon är 11 år och hon har inte varit betäckt tidigare vad jag vet...
Svar
10
· Visningar
1 365
Kropp & Själ Jag behöver få läsa om hur andra haft det när de diagnostiserats med förtjockad slemhinna. Så hjälp mig, snälla. Jag var på gyn (fr o m...
Svar
2
· Visningar
760
Senast: malumbub
·
Kropp & Själ Sedan i mitten på april i år har jag varit inlagd tre gånger på sjukhus för njurbäckeninflammation. Varje gång med intravenös...
Svar
19
· Visningar
1 719
Senast: Summerwind
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama