hur hade du gjort (stallbygge)

ameo

Trådstartare
Moderator
Jag har huvudbry igen om mitt stallbygge. Hade bestämt mig hur det skulle vara men börjar vackla...

För ena sidan av stallet finns två alternativ:

Alt A 4 boxar som är 3,5x3,0 kvm

Alt B 5 boxar som är 3,0x3,0 kvm

Alt A medför att jag får ett helt fönster i varje box, totalt 11 boxar i stallet och sadelkammaren blir ca 27 kvm .
Alt B medför att två av boxarna får dela på ett fönster, det blir totalt 12 boxar och sadelkammaren blir ca 24 kvm.
Dessa boxar är, oavsett alternativ, de minsta i stallet och ska i första hand härbärgera mina shetlandsponnyer. Men de ska vara minst 9 kvm just för att de ska vara okej att använda till halvblod också, vid behov.

HUR hade du gjort och varför?
 
Sv: hur hade du gjort (stallbygge)

lätt valt alternativ 1, om du bara vinner en box + 5 kvm i sadelkammaren ( som är stor nog) om du nu ska annat än shettisar där senare kommer du svära dig hes över att du inte tog det extra uttrymmet i varje box + egna fönster. Om du harde större boxarnakan du väl tilloch med vi beho dela av en box och ha 2 shettisar i den!?
 
Sv: hur hade du gjort (stallbygge)

Tilläggsfråga till ovanstående:

Där sadelkammaren ska vara finns just nu inget fönster.
Hade du satt in fönster eller inte?
Fönstret ger ju lite mer ljus och trivsel :), samtidigt som det ger möjlighet för förbipasserande (ligger precis utmed grusvägen - LÅGtrafikerad, men med en småkriminell typ i byn) att titta in och se vad man har där = stöldbegärliga sadlar och sånt. Och fönstret tar ju "väggyta" där man kunde ha haft skåp eller hyllor...
*villrådig*
 
Sv: hur hade du gjort (stallbygge)

Fönster släpper också in solljus på läder etc, så det är överkomligt att INTE ha gluggen av bara den anledningen. Och är det en sadelKAMMARE och inte ett fikarum så är det smidigt att ha väggytan och ta bort fönstret för bästa möjliga förvaring = lättare att städa och hantera under användning av stall och kammare.

Jag hade kört de större boxarna, om det nu inte känns nödvändigt med en box till (vet inte hur många hästar du har / planerar att få plats med?!). Dels för fönstren, men också för att 9 kvadrat känns lite litet för ett halvblod - även om shettisarna kan "jogga" omkring på den ytan redan ;) Dessutom: 3 extra kvadrat på sadelkammaren är aldrig fel om det går att ordna.
 
Sv: hur hade du gjort (stallbygge)

Jag hade valt 4 boxar men enbart för att sadelkammaren blir större. Men samtidigt bör man väl tänka över skillnaden mellan 4 el 5 shettisar. Hur många planerar du att ha? Kan du avvara en utan att känna att du är begränsad eller är den femte livsviktig? Hm jag har för mig att jag såg något stall i någon tidning med skjutbara väggar så man kunde välja hur många boxar och storleken på boxarna :)
 
Sv: hur hade du gjort (stallbygge)

Jag hade valt alternativ A, större boxar med eget fönster och framför allt; mer utrymme i sadelkammaren, de har en tendens att aldrig bli tillräckligt stora :D

Fönstret i sadelkammaren hade jag struntat i, som sagt, det är ju vägguta för skåp eller hyllor.
 
Sv: hur hade du gjort (stallbygge)

Hade valt alternativ A om jag inte behövde den extra boxen, och om jag hade skippat fönstret i sadelkammaren hade jag sett till att ha stark belysning istället. Inget kul att smörja läder i halvdunkel... Hade antagligen valt ett litet fönster, kanske i takhöjd, för att kunna ventilera kammaren vid behov. T.ex. om du ska tömma den och skrubba rent nån gång, eller om du ska ha mycket blöta täcken där, då kan det vara bra att ha ett rejält luftinsläpp någonstans för att slippa mögel och unken lukt. Utöver det skulle jag sätta in en vanlig ventilation på ytterväggen också, så kan man ha den öppen jämt och bara öppna fönstret vid behov.
 
Sv: hur hade du gjort (stallbygge)

9 kvadrat är för lite för ett halvblod idag, det är inte många som är så små att de ryms enligt min åsikt. Hästar behöver lite space.
Jag hade flera mindre boxar förut men har byggt om och har nu färre och det känns betydligt bättre.
Annars kan du tänka ett varv till; varför inte bygga "riktiga" shettisboxar, de behöver nog inte såå stora boxar och då slår du två flugor i en smäll, får både rymliga halvblodsboxar OCH rymliga shettisboxar, kanske får du då plats för 6?
 
Sv: hur hade du gjort (stallbygge)

Tanken från början var att det skulle vara 3 st boxar 3*4 meter som skulle delas av med ponnyvägg i mitten så det blev 6 boxar 3*3 m. Men jag kände sen att jag inte orkar krångla med sånt, utan ville ha så att det GÅR att stoppa in halvblod där också. Och det är då i första hand unghästar det handlar om så 9 kvm är fullt tillräckligt. Som jag skrev ovan så är detta i vilket fall som helst stallets MINSTA boxar... (övriga är 5 st 14 kvm och två med udda mått, ca 12-13 kvm)
Just nu finns inga planer på det, men faktum är att jag lite ser på hur attraktivt stallet skulle kunna vara för en eventuell köpare, OM vi skulle få för oss att flytta i framtiden.

Gisburne:
Fuktiga täcken har jag ett annat utrymme till :D, välventilerat och med planerad avfuktare installerad... (När det nu blir aktuellt att ha en masa täcken på hästarna...). Och gd ventilation kommer finnas ändå.

Sadelkammaren kommer innehålla en fikahörna där mina barn kan hålla till medan jag mockar, om de ledsnar på att hjälpa till...
 
Sv: hur hade du gjort (stallbygge)

ok. jag tänkte oxå på att det är rätt tråkigt för en shettis i en "halvblodsbox", den blir lite isolerad i o m att den inte kan titta ut o följa med vad som händer... Ponnyvägg låter utmärkt bäst, då har de varann. Det går säkert att fixa en enkel avdelare, idén är jättebra. Kan räcka med en stor plywoodskiva bara den behöver ju inte vara hög.

Sen är det dumt att om antalet hästar i stallet ökar - så MINSKAR förvaringsutrymmet dvs sadelkammaren! Då behövs eg en STÖRRE - ju.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: hur hade du gjort (stallbygge)

jag har inget fönster som går ut från sadelkammaren men jag har ett runt fönster i dörren och ett mellan boxen o sadelkammaren så då kommer det in ljus ändå! samtidigt som jag har koll på hästarna när jag e där inne!!!

skulle ha valt A alternativet... då har du större valmöjligheter i framtiden gällande storleken på hästarna... lycka till...

min shettis står nu i en box på 2,70 X 4,50m (12m2) o stormtrivs även om dörren e hög...
 
Senast ändrad:
Sv: hur hade du gjort (stallbygge)

jag skulle nog oxå valt att ha färre, större boxar.
du borde ju kunna ha 2 shettisar i en stor box? så får de sällskap av varandra (för annars kanske en stackare blir isolerad, eftersom boxdörren är hög?)
eller kanske du kan fixa ihop en lägre boxdörr till en av boxarna, om du menar att använda den till 1-2 shettisar.
 
Sv: hur hade du gjort (stallbygge)

Vad gäller shettisarnas sociala liv så kommer de ha låga dörrar (dörrar är lätt att byta ut vid behov, dvs om större hästar ska stå där) där de kan titta ut PLUS att det ska vara sånadär ventilationsgaller i väggarna mellan boxarna (såna som ersätter en planka), 2 bredvid varandra, så att de ska kunna prata med varandra också. Så DET är redan genomtänkt! Mellan boxarna blir det väggar av standardmått för stora hästar.
Och antalet hästar ska ju inte öka till mer än max 11 eller 12, som är det antal boxar jag kommer ha. (Ehrm... harkel... såvida det inte blir några fler ponnyer i lilla lösdriften... :o :p) Och deras utrustning kommer GARANTERAT ha gott om plats i min stora sadelkammare...
 
Sv: hur hade du gjort (stallbygge)

Jag hade valt alternativ ett, bättre med lite mer plats i sadelkammaren (går Alltid åt, av någon underlig anledning :angel: ) samt för det extra fönstret, som släpper in mer ljus. Så om du inte är i stort behov och behöver ta en extra box så kör på alternativ ett i stället.
 
Sv: hur hade du gjort (stallbygge)

Fördelen med att välja alternativ b är att jag har en till box som jag skulle kunna hyra ut och kanske få in lite extra pengar på... Det blir inget extra fönster, utan de befintliga fönstren sitter där de sitter (ombyggnad av gallam ladugård). Så frågan är snarast hur störande det är att ha en boxmellanvägg som delar ett fönster?
 
Sv: hur hade du gjort (stallbygge)

Jo det är klart, men om det är så, så tycker jag du ska köra på alternativ B i stället. Då kommer du ju så få anvädning av boxen också om du hyr ut den. Om stallet är ljust och fräscht i övrigt (t.ex. ljusa färger gör en hel del, likaså takhöjd etc.) har det väll inte så stor betydelse, t.ex. ventilationen ser jag i så fall är viktigare (även fast det inte hade med frågan i huvudsak att göra).
 
Sv: hur hade du gjort (stallbygge)

Det kommer vara öppet upp till nocken (typ 6 meter eller så) och vi har 4 väggfläktar (befintliga) som kan användas vid behov. Och dörrar i båda ändarna som kommer vara öppna så mycket det bara går, så att det blir luftinsläpp också... SÅ ventilationen är nog inget större problem. Och det är tänkt ska vara ljust och frächst...
 
Sv: hur hade du gjort (stallbygge)

hah! du är avslöjad ameo!
:)
OK du kan gott bygga 5 boxar 3x3, det är genomtänkt; shettisarna kommer inte att känna sig ensamma, unghäst-halvbloden får bra plats, sadelkammarn är tillräckligt rymlig, det spelar noll roll att två boxar delar ett fönster...
GO for it !:d :rofl:
 
Sv: hur hade du gjort (stallbygge)

kanske man får komma och hälsa på sen,när det är färdigbyggt men innan du har sålt hela klabbet?
 

Liknande trådar

Anläggning Nu är det äntligen dags att börja fundera på renoveringen av stall hemma hos oss! Vi har alltså inget färdigt stall, utan det är gamla...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
8 192
Senast: Ajda
·
Anläggning Hej Jag har tänkt skaffa häst igen inom de kommande månaderna. Då jag inte har tillgång till mitt gamla privata stall så håller jag nu...
2
Svar
26
· Visningar
3 463
Senast: Angel
·
Hästhantering Behöver lite råd. Har endast två hästar hemma i stallet just nu. I morgon måste jag åka iväg med den ena för en kort veterinärkoll. Iväg...
Svar
11
· Visningar
2 041
Senast: Anna11
·
Anläggning Någon som vill ge tips hur vi ska lägga upp planritningen när vi ska bygga om den gamla halvrasade ladugården till stall? Det vi bestämt...
Svar
11
· Visningar
2 710
Senast: Andromedae
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp