Hur göra vid hundmöten?

Mammadutt

Trådstartare
Hej nu behöver jag tips, om en 5-mån valp och en äldre ska få hälsa på varandra hur ska man eg göra?

Släppa en eller båda lösa? Låta dom nosa i varandras rumpor först?

Idag mötte vi ett stort MONSTER till hund en sån där korsning som ser ut att kunna döda en (schäfer, pitbull, rottis, monster-korsning?). En snäll hanne men även snälla kan ju provoceras. Min Pinscher är ju en piraya. Dom hälsade försiktigt men min 5-månaders går ju till attack hugger som "en terrier". Jag antar jag hanterar det hela fel, står fel eller liknande. Jag var helt lugn hela mötet. Och hanägaren fick dra undan sin hund för jag tänkte om jag drar eller backar så förstärker jag rädslan?

Pust, mkt att jobba med då en hund är såhär otränad och är tagen sent från uppfödaren.

Tilläggas att hon har mkt humör och kan ge sig på min 8-års chihuahua speciellt om det gäller hundgodis, mat eller vem som vill ligga vart (vaktar det hon anser vara sitt). Jag har fått avbryta dom två flera ggr. I början hade hon väldans respekt för honom men har tagit över rätt regält.

Imorrn ska vi träffa min kusins gamla fromma colliehanne, dom har träffats tidigare och det var inga problem, förhan är totalt obrydd i min fjantvalp... och hon fjäskar ju då för honom för att få uppmärksamhet. Det gjorde hon inte med hunden idag det var direkt stirrutmaning och "om jag vore en pitbull hade vi slagits till döden"-looken....

Pust, nu ska vi ut och socialträna på en vintermarknad bland massa folk, wish me luck ;)

Sv: Hur göra vid hundmöten?

Hej nu behöver jag tips, om en 5-mån valp och en äldre ska få hälsa på varandra hur ska man eg göra?

Släppa en eller båda lösa? Låta dom nosa i varandras rumpor först?

Idag mötte vi ett stort MONSTER till hund en sån där korsning som ser ut att kunna döda en (schäfer, pitbull, rottis, monster-korsning?). En snäll hanne men även snälla kan ju provoceras. Min Pinscher är ju en piraya. Dom hälsade försiktigt men min 5-månaders går ju till attack hugger som "en terrier". Jag antar jag hanterar det hela fel, står fel eller liknande. Jag var helt lugn hela mötet. Och hanägaren fick dra undan sin hund för jag tänkte om jag drar eller backar så förstärker jag rädslan?

Pust, mkt att jobba med då en hund är såhär otränad och är tagen sent från uppfödaren.

Tilläggas att hon har mkt humör och kan ge sig på min 8-års chihuahua speciellt om det gäller hundgodis, mat eller vem som vill ligga vart (vaktar det hon anser vara sitt). Jag har fått avbryta dom två flera ggr. I början hade hon väldans respekt för honom men har tagit över rätt regält.

Imorrn ska vi träffa min kusins gamla fromma colliehanne, dom har träffats tidigare och det var inga problem, förhan är totalt obrydd i min fjantvalp... och hon fjäskar ju då för honom för att få uppmärksamhet. Det gjorde hon inte med hunden idag det var direkt stirrutmaning och "om jag vore en pitbull hade vi slagits till döden"-looken....

Pust, nu ska vi ut och socialträna på en vintermarknad bland massa folk, wish me luck ;)

Om din hund gärna går till attack så är min åsikt att det är något om du inte under några omständigheter skall acceptera. Själv har jag stor hund och då känns det kanske mer självklart att en hund aldrig få bita, de gånger min hund har så lite som morrat åt en annan hund så har jag korrigerat honom.Nypa till på bakbenet, ta tag i nacken. Ja det som krävs för att undvika att den egna hunden hugger en annan!

Jag tror det kan vara bra att vända om situationen, om det varit den stora hunden som attacketat din lilla, hur hade du velat att ägaren skulle ha betett sig då? stå passivt och tänkt att han inte vill förstärka rädslan? För vad är det för rädsla som vi talar om?

När du ska låta din hund möta andra hundar så tycker jag att du först ska ha koppel på din hund, jag tror att den andra kan vara lös om den inte visar tendenser till att vilja bita. För efter det u skrivit så verkar problemet ligga på din hund. Du må ha en liten, men dock en aggressiv hund. Och ett aggressivt beteende får aldrig ursäktas pga rädsla eller storlek.

håller med ovanstående. för det första så varför tror du att din hund är rädd, och för det andra så spelar det ingen roll, din hund ska uppföra sig ändå. min lite skrajsna och sura tik får inte hälsa på andra hundar om hon visar minsta lilla antydan till att vara upprörd. ingen ragg, ingen höjd svans eller framåtriktade öron. börjar hon med sådana dumheter så ser jag till att hon lägger ner det direkt.

när det gäller att släppa ihop hundar där den ena eller båda är lite griniga, så är det bra att gå promenader tillsammans först. ha hundarna kopplade (men tillåt inga utfall eller slit och drag i kopplet. det ska bara vara där för att förhindra dem från att rusa fram) och när det funkar kan man släppa dem, men fortsätt att röra på er. står man stilla byggs det lätt upp spänningar.

Om du står passivt bakom din hund när den leker piraya mot andra så har du i sak "accepterat och godkänt" beteendet enligt din hund. Att du står tyst bakom kan också av hunden tolkas som att du stöttar din hund i det. "Det är du och jag matte, nu tar vi den fan...!"

Du måste gå in och bryta. Även rädsla hanteras bäst genom lydnad eftersom en osäker hund blir lugnare om någon tar kommandot och låter den slippa ha ansvaret. (Men varför tror du att din hund är rädd?)

Du behöver lära din hund vilka beteendet som är oacceptabla i sällskap, och berömma när hunden gör rätt.

Din hund behöver ju inte hälsa på allt och alla.

Har du ingen gammal sur tik som kan styra upp din hund?
Annars så håller jag med Skogstrollet, beter sig din hund som en piraya, så ska du styra upp.

Du tog orden ur munnen på mig, leta rätt på en van tik som fostrat valpar och släpp ihop dem utan inblandning av förare.
Det ser och låter tufft men är det en klok tik tar hon inte i mer än nödvändigt.

Jag har också en liten terrier men jag accepterar aldrig att den "munkäftas" när den träffar andra hundar (den är 6 mån) säger skarpt "NEJ". Hon kan ju omedvetet (eller kanske medvetet t.o.m) provocera en större hund och risken för en attack kan bli onödigt stor.
Håller med de andra, en och annan gammeltik kan vara till stor hjälp. :cool:

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka