Hur gör ni när ni köper föl?

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare skuggi
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 7
  • Visningar Visningar 1 030

skuggi

Trådstartare
Vet inte om tråden ligger rätt, och jag har sökt utan att hitta svar på mina frågor...

Jag står i begrepp att köpa ett föl, jag har träffat honom och han är hur trevlig som helst.

Dock är han nu två månader ca, så han blir kvar hos mamma ett tag. Både jag och uppfödaren vill ha det så. Planen är att han ska hämtas efter nästa sommar.
Han bor väldigt många mil bort, men jag planerar att åtminstone fara och hälsa på ett par gånger innan han ska hem.

Så nu vill jag veta hur ni skulle gjort i min situation:

- När betala, och vad? Typ handpenning nu och resten när?
- När besiktiga?
- Hur blir det med ansvar för fölisen tills jag hämtar? Alltså vad händer om något händer innan jag hämtar honom? Beroende på om han är fullbetald direkt eller vid leverans...
- Ja, vad ska man mer tänka på? Vad skriver man för avtal?

Hjälp snälla buke! :bow:

Sv: Hur gör ni när ni köper föl?

Det beror ju på hur uppfödaren brukar göra. Ett föl jag köpte betaldes direkt, men besiktigades vid hämtning. Jag stod för försäkring från jag betalde henne. Hade hon inte klarat besiktning så hade jag fått tillbaka pengarna såklart.
Själv när jag säljer så får köparen lägga handpenning när de bestämt sig. Besiktning och full betalning vid leverans.
Uppfödaren har ansvar tills fölet flyttar.

1, Ni skriver ett kontrakt på fölet och bägge partner skriver under det nu.
2, Du betalar fölet vid 6 månaders ålder, då en veterinär besiktning sker.
3, Du försäkrar då fölet i ditt namn.
4. Från och med att fölet är betalt och besiktad så betalar du den uppstallnings kostnad som då fölet har tom datumet du tar hem hästen.

Lycka till

det är väl bäst om du betalar en hand pening, och att besiktningen är när du hämtar för det kan ju hinna hända mycket.

Svarar alla:

Uppfödaren har nog oftast sålt leveransklara hästar förut, hon kände sig lite osäker på vilket sätt som var det vanligaste när man bestämmer sig såhär långt i förväg. Så hon bad mig kolla runt lite hur folk brukar göra.

Det är uppfödarens önskan (och min) att fölet går med sin mamma till ca 10 mån ålder. Så länge fölet går med mamma skulle jag inte betala något för hans uppehälle.

Så, är det då kanske smartast att betala handpenning nu, och sedan besiktiga och slutbetala vid 10 mån? Men då står jag för risken tills jag hämtar honom gissar jag?
Eller borde man göra besiktning och slutbetalning vid leverans?

Fler åsikter gärna! :bow:

Jag har bara köpt föl en gång fast då var det två stycken.
Då gick de kvar hos uppfödaren tills de var ett år. Jag hade försäkrat dem från den dagen jag bestämde mig för att köpa och betalade dem när jag hemtade dem.

Själv när jag sålt så unga föl har jag känt köparen och låtit denna ta hem sto och föl till sig fram till avvänjningen. Full betalning från början och köparen har stått för stoets upphälle tills hon åkt hem.

Det jag sålde var ju sålt redan innan det föddes, så där gjordes aldrig någon besiktning. Där var det enda kravet att det var ett levande föl.

De jag köpte var så billiga att en besiktning hade kostat mer än hästarna (mini shettisar utan godkändstam). Så det gjordes följdaktiligen ingen då heller.

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
3 036
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
50
· Visningar
7 104
V
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
11 286
Senast: valpköpare
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Året var 1994. Jag var trött på att bo i en förort. Jag ville ut på landet. Några år tidigare hade jag avslutat en 2-årig...
Svar
0
· Visningar
1 865
Senast: Wille
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka