Hur gör man nu?

kvasthulda

Trådstartare
Hur gör jag nu när mitt sto mist sin fölunge, låter jag bara juvret vara så länge det rinner mjölk, ska hon motioneras?

Detta har jag aldrig varit med om förut, tacksam för lite tips

Sv: Hur gör man nu?

Har fölet försvunnit plötsligt eller är det under en längre tid?
Dra ner på eventuellt kraftfoder och låte henne vara ute och röra sig eller motioner på annat sätt. Blir ljuvret väldigt spänt och ömt kan man mjölka ur det lite så att man minskar risken för inflamation. Men mjölka inte ut för mycket för kommer inte mjölkproduktionen att gå ner.

Hur gör jag nu när mitt sto mist sin fölunge, låter jag bara juvret vara så länge det rinner mjölk, ska hon motioneras?

Detta har jag aldrig varit med om förut, tacksam för lite tips

¤ Mjölka henne morgon och kväll, endast så mycket att du känner hur ljuvret mjuknar och inte är så spänt längre.

¤ Efter mjölkningen så masserar du in ett juverlinnement som är för juver inflammationer på kor. Kan du köpa på lantmännen eller skicka efter på nordpost. Ett linnement som luktar mint. Hjälper ditt sto att återbilda juvret och förhindra inflammation.

¤ Ut med henne på betet, tillsammans med andra hästar. De kommer att sörja med henne och samtidigt som värdet på betet är mkt sämre är det lättare att få henne sinad, jämfört med att ha henne inne.

Lycka till.

Oftast behöver du inte göra något alls. Hon kommer att vara svullen i ett dygn eller två. Därefter kommer mjölken att försvinna av sig själv. Om du fodrat henne med kraftfoder tar du bort det helt.
Känn på juvret. Om det blir väldigt varmt är det dags att reagera.
Mjölka INTE ur henne. Det är bara att dra ut på pinan.
Naturen sköter det där väldigt bra själv.

vet sa bara att kolla tempen på henne, hon har stått inne över natten med lite med hö ingen kraft, det fick hon inte innan heller. Den här juversalvan finns det bara en sort? Bara så jag inte tar fel.

Vi var på fölvisning den 18/8, allt gick bra. På måndagen var han svullen i ett ben och vi tog in honom och stoet över natten, lade ett jodopaxomslag som inget hjälpte.

Vet. kom ut på tisdag em och rek. oss att åka till skara, vi hittade inga sår ingen ting. Upp dit tidigt på onsdagen, därr hittades helt plötsligt ett sår som senare visade sig vara en böld som spruckit.

Hans ben var nog tre ggr så tjockt och han hade flera bölder som sprack men han blev långsamt bättre. Så ringde de i fredags och sa att han hade fått en fraktur på benet och det gick ju inte att skruva
tack vare alla bakterier som fanns runt omkring men de skull försöka stadga upp det så gott det gick men det gick inte så igår fick han somna in,

Usch jag är så ledsen men måste göra det bästa jag kan för min häst som jag har kvar.

Vi var på fölvisning den 18/8, allt gick bra. På måndagen var han svullen i ett ben och vi tog in honom och stoet över natten, lade ett jodopaxomslag som inget hjälpte.

Vet. kom ut på tisdag em och rek. oss att åka till skara, vi hittade inga sår ingen ting. Upp dit tidigt på onsdagen, därr hittades helt plötsligt ett sår som senare visade sig vara en böld som spruckit.

Hans ben var nog tre ggr så tjockt och han hade flera bölder som sprack men han blev långsamt bättre. Så ringde de i fredags och sa att han hade fått en fraktur på benet och det gick ju inte att skruva
tack vare alla bakterier som fanns runt omkring men de skull försöka stadga upp det så gott det gick men det gick inte så igår fick han somna in,

Usch jag är så ledsen men måste göra det bästa jag kan för min häst som jag har kvar.

Många varma tankar till dig..... :cry:

Gira

Usch, vad ledsamt! :cry: Jag vet hur det känns att mista en fölunge.
Skickar tröstekramar.

Nej, vad tråkigt att han inte klarade sig!:cry: Hoppas att det går bra med stoet. Tänker på dig och ditt fina Coriall-föl!

Stackars er!
Många kramar som kanske värmer lite mitt i all bedrövelse...tänker på er!!!

Stackars stackars er...tårarna kommer när jag läser ditt inlägg.
Så fruktansvärt tråkigt.

Nämen näääää. Fyyyy så otroligt ledsamt och sorgligt. Vad lätt det händer en olycka !

Vi hade ju också ett sto som minste sin(a) föl, dock i stort sett direkt efter fölningen. Hon fick vara ute med bara bete och inget kraftfoder, efter ett par dagar hade hon sinat. Men det kanske är skillnad - hennes föl levde bara 1 dygn ungefär. Din märr har jui producerat mjölk i ett par månader.

Fy så trist:cry:
Fick också ta bort ett föl förrut. Inte kul:(

Stoet är det bara hålla koll på tempen som vet sa. Bara mjölka ur liiite om det faktiskt är så att tempen är på väg upp eller det är jättespänt. Oftast sipprar det ju ut iallafall när det blir så fullt. Bort med kraft, och så lagom motion.

Jeanette

Jag är någonstans mitt emellan de som har svarat.
Jag mjölkar ut ungefär 1 dl dagen efter att fölet försvann. Dagen efter det mjölkar jag ut 0.5 dl och dagen efter det bara pyttelite.
Första natten brukar jag ta bort vattnet och kraften, för det gör att mjölkproduktionen stannar av mycket fortare.

Efter det sköter naturen det själv. Men lite hjälp behöver de på vägen, annars kan de få mjölkstockning och inflammationer som inte alls är trevliga.
Funderar just nu mastitis på vad heter på svenska?

Jag är någonstans mitt emellan de som har svarat.
Jag mjölkar ut ungefär 1 dl dagen efter att fölet försvann. Dagen efter det mjölkar jag ut 0.5 dl och dagen efter det bara pyttelite.
Första natten brukar jag ta bort vattnet och kraften, för det gör att mjölkproduktionen stannar av mycket fortare.

Efter det sköter naturen det själv. Men lite hjälp behöver de på vägen, annars kan de få mjölkstockning och inflammationer som inte alls är trevliga.
Funderar just nu mastitis på vad heter på svenska?

Mastit = juverinflammation

Gira

Liknande trådar

Avel Hej! Behöver råd från er mer erfarna. Jag har vant av årets föllunge för ca 3 veckor sedan, juvret gick tillbaka fint och stoet mår bra...
Svar
4
· Visningar
753
Avel Lite osäker om denna tråden ska ligga under avel eller dressyr. Ni som avlar dressyrhästar, jag är nyfiken på eran åsikt om hur ni...
Svar
8
· Visningar
1 153
Senast: Piaff
·
Avel Hej! Jag har ett 7 år gammalt sto, aldrig tidigare varit dräktig. Hon betäcktes förra sommaren (14 juli) men konstaterades senare på...
Svar
8
· Visningar
1 280
Senast: Alexandra_W
·
R
Hundavel & Ras OBS att jag kan iprincip inget om avel och jag har inte precis några planer att min hund ska bli en "avels hund" ändå utan jag är bara...
11 12 13
Svar
242
· Visningar
15 730
Senast: ildiko
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Bilköp och hundbur
  • Akvarietråden V