Hur göra med all mat?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Hur göra med all mat?

Har du annars provat att ha en bit mosad banan ytterst på skeden o ex gröt innanför? man kan få hålla på så ett tag innan de får upp intresset för övrig mat.

QUOTE]

Precis så gjorde jag också.
 
Sv: Hur göra med all mat?

Är inte rekomendationerna fortfarande enbart bröstmjölk första 6 månaderna?
När jag fick Hanna så var informationen lite "svajig"; oftast så rekomenderade man enbart bröstmjölk i 6 månader, men sa att man kunde börja med smakportioner från 4 mån.
Hanna blev så upprörd över att hon inte fick äta "riktig mat", när vi åt middag mm, så när hon var 4 månader så började vi med smakportioner (ökade inte så kraftigt som de sa på BVC att man kunde göra, utan gav någon tested smakportion rätt länge).
Tror inte vi var uppe i så mkt gröt/mat/fruktpuréer som de flesta verkar vara i den här tråden?

Ammade henne så mkt hon ville tills hon var 9 månader, då la jag ner nattammandet (tärde för mkt på mig att aldrig få sova mer än någon timme i sträck), och introduserade välling.
 
Sv: Hur göra med all mat?

Jag blir lite intresserad av den här kuren...

Fny
 
Sv: Hur göra med all mat?

*kl*

Min dotter är 5,5 månad. Jag helammar men ger smakisar (sen 4 mån ålder) som nu sakta ökas så jag kan dra ner på amningen.

Hon äter var 3:e timma på dagen och sover mellan 21-8 men ammas vid 06.

Hennes dag ser ut såhär:
06 amning (somnar om)
09 amning
12 barnmat (1/2 burk) + amning
15 amning
18 gröt (ca 1 dl) + amning
21 amning.

Försökte skippa en amning vid 18-gröten, men då började hon vakna på natten istället...
 
Sv: Hur göra med all mat?

KL

Nätterna blir bara värre - vad gör man för fel.....???
Hon har aldrig vaknat innan 01 på natten förr, men i natt var hon igång redan vid 22 och vaknade om och om igen. Tillslut orkade jag inte mer utan hon fick ligga hos mig, fick ligga och amma och sedan somna hon. Vaknade 04 och ammande, somnade igen. Halv 7 var de kört då skulle hon bara upp....... Sammanlagt denna natt har jag nog fått vakna 6-8ggr och amma eller ge napp, inte undra på att man har huvudvärk hela dagen sen!

Tänkte testa att ge ett ordentligt mål med ersättning precis innan hon somnar och ge kvällsgröten lite tidigare på kvällen.....
 
Sv: Hur göra med all mat?

Hur sover hon på dagtid? Runt 5-6 månader när vi hade nattstrul så tog vi bort det 3e sovpasset och införde att dottern inte ska sova efter kl 16 (fick detta tips från bvc). Då blev det mycket bättre med nattsömnen.
 
Sv: Hur göra med all mat?

Hon sover med 2-2,5 timmes intervaller. Vet inte om vi skulle klara att ha henne vaken i längre perioder då hon blir super grinig och trött, är väldigt aktiv när hon är vaken inte en minut still.....

När ni hade henne vaken på kvällen när la hon sig då???
 
Sv: Hur göra med all mat?

Ni kan inte bara följa med i hennes dygnsrytm då?
Sova när hon sover?
Äta när hon äter?
Det där med sömnen har dalar (som går över) och toppar (tack och lov). Kanske kan man bara försöka hänga med?
 
Sv: Hur göra med all mat?

Jag tror man tänker fel om man gör så med en så pass stor bebis. En liten spädis rytm kan man följa men en halvårsbebis kan man behöva visa lite hur dygnet ska se ut, det är ju barnet som gradvis ska anpassa sig till familjens vardag, inte tvärtom. En halvårsbebis kan ju också mycket väl sova en hel natt utan mat.Men sover man en massa på dan så har man inte samma sömnbehov på natten, så är det för alla.

Till din fråga warmia; Första kvällen när vi plockat bort ett sovpass somnade hon sittandes i soffan en halvtimme innan läggning, sedan vande hon sig snabbt och det blev mycket lättare att lägga henne och hon sov längre pass på natten. Hon sov då 20-08 och vaknade 1-2 ggr per natt. Hon har alltid varit kvällspigg så hon sover gärna ut på morgnarna hellre än lägger sig tidigt. Nu är hon 10 månader och nu börjar det bli lite trassel igen med läggningen och hon sover i princip 21-07 så jag tror att det så småningom börjar att bli dags att dra ihop sovpassen till ett pass vid lunch. Kan tillägga att även min dotter är en vilding som rör sig mycket, hon har dock aldrig haft ett jättestort sömnbehov, inte ens när hon var nyfödd då hon vissa dygn var nere i 12 timmars sömn och jag höll på att bli galen på alla som sa att "dom bara äter och sover i början".
 
Sv: Hur göra med all mat?

Hur sover hon på dagtid? Runt 5-6 månader när vi hade nattstrul så tog vi bort det 3e sovpasset och införde att dottern inte ska sova efter kl 16 (fick detta tips från bvc). Då blev det mycket bättre med nattsömnen.

Så gör min syster nu med. Barnet får helst inte somna efter 16:00 och man kan kanske annars köra en liten 10 minutare? Alltså att barnet får somna en kort stund i knät för att orka den sista stunden innan läggning. Men inte för sent förstås för då somnar inte barnet i tid.

Warmia: Förstår om du är trött! Inte lätt att hitta rätt alla gånger.
Rutiner är A och O. Bestämda klockslag då barnet ska äta och när barnet ska sova. Ge inte för många mål utan ge med 3-4 timmars mellanrum dagtid. Om du VET att barnet är mätt och det ändå skriker ge inte mat utan försök med något annat, särskilt på natten då man ska sova.
Vet att det är jättesvårt, håll ut det blir snart bättre!

Hejar på dig :banana:

Våren kommer och vardagen blir ljusare :)

/Coop
 
Sv: Hur göra med all mat?

Jag vet ju att nån gång kommer det bli bra, det blir att vänta in den dan!!!!!
Jag har nu ordnat upp måltiderna bättre under dagen, bestämmda måltider. Jag ska försöka att dra ner på sömnen på senare eftermiddagen och inget på kvällen fören det blir dags för läggning 20.00. Får nog börja med att ge henne en 10 minutare på senare eftermiddagen så hon inte stupar :smirk: !

Vad tror ni? - runt 13-tiden när det är fint väder brukar vi gå ut och hon somnar i vagnen, där fortsätter hon att sova 2-2,5 timme ibland. Är detta förlång tid för dom att sova så man ska skaka liv i dom tidigare?
 
Sv: Hur göra med all mat?

Vad tror ni? - runt 13-tiden när det är fint väder brukar vi gå ut och hon somnar i vagnen, där fortsätter hon att sova 2-2,5 timme ibland. Är detta förlång tid för dom att sova så man ska skaka liv i dom tidigare?

Låter jättebra! Prova och se hur det fungerar för er och en femminutare är ju aldrig fel när man behöver bli lite piggare :D

Ut i vårsolen och njut!!!
 
Sv: Hur göra med all mat?

Håller med, en power nap på max 20 minuter kan man ta till om det blir kris!
 
Sv: Hur göra med all mat?

När min dotter var fem månader körde vi:
-gröt på morgonen
-lunchburk kl 12
-fruktpuré kl 15
-middagsburk kl 18
-ersättning kl 20.30
-amning 1-2 ggr på natt/morgon

(hon åt jättebra från vanliga maten så jag slutade amma efter matning ganska tidigt)
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
Svar
8
· Visningar
1 425
Katthälsa Mina små galenpannor är pigga och glada, bägge är nu kastrerade och i samband med kastreringen av den andra så tog vi bort fri tillgång...
Svar
16
· Visningar
1 138
Senast: Marvin
·
Gravid - 1år Det här kan bli lite rörigt, jag ber om ursäkt på förhand. Jag och maken har en dotter på 1.5 år. Hon är det bästa som hänt oss och...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
10 824
Senast: gulakatten
·
Småbarn Vi har sökt vård både på jourcentral, akuten och kommer sannolikt behöva söka oss till VC nästa vecka om symtomen inte släpper - men är...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 227
Senast: Blyger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp