Hur göra med all mat?

Status
Stängd för vidare inlägg.
W

Warmia

Dygnets timmar räcker ju inte tll....
Till min dotter 5 månader kör vi just nu bröstet, ersättning, gröt och mer och mer mat blir det vi middag. Hon får ju äta jämt för att hinna med och äta allt man vill att hon ska äta..... Hur gör ni andra????

Om några veckor kommer vi nog byta ut ersättningen mot välling istället!!!
 
Sv: Hur göra med all mat?

Så länge barnet går upp i vikt som det ska så ska man inte stressa barnet med all mat.

Min systers barn äter 4 ggr/ dygn, är 6 månader. Välling morgon, kanske ett mellanmål om det hinns med annars mat nästa mål, eftermiddag gröt och kvällsmål välling. Hon har som regel oftast 4 timmar mellan målen, sover hela natten.

Min kotte som är snart 2 äter också 4 ggr/dygn, han har mellan 3-4 timmar mellan målen. Fasta måltider vid bestämda klockslag tycker jag är viktigt. Barnet måste få känna hunger och inte bara stoppa i för att man ska stoppa i om du förstår hur jag menar.

Så ta det lite lugnare med maten, inte stressa.

Lycka till!
 
Sv: Hur göra med all mat?

Mina små var rätt regelbundna när de var små, de blev hungriga med ca 3 h mellanrum. De har sedan 2,5 månader sovit hela nätter. Så få mål som 4 om dagen har de dock inte ens som 1 år och 8 mån(frukost 8, lunch 11, mellanmål 15, tidig middag 16.30, äter lite middag med oss 18, kvällsvälling 20).
Varför inte försöka slå ihop målen mer, avsluta smakportionerna med amning och erbjud tillägg efter amning om du inre tror att hon blir mätt. Jag är inte alls för att köra fasta mål vid bestämda tider när barnet är så pass litet, då ska de ha mat när de är hungriga. Det är dock en fördel att man ser till att barnet äter sig riktigt mätt, då blir det automatiskt längre tid mellan målen.
 
Sv: Hur göra med all mat?

N är 5,5 mån nu och jag känner mig inte alls stressad med maten faktiskt... :crazy:

Vi äter ungefär så här:

07-08: vaknar
ca 10: amning + sova f.m
ca 14: smakportion + amning + sova lunch
ca 17: amning + sova e.m
ca 20: amning + sova natt
1-2 ggr per natt: amning

Fast det är klart...vi "slipper" ju joxet med ersättning...det blir ju lite mer jobb...
smakportionen kommer ju senare växa sig till ett eget mål. När det är dags för N att äta middag kommer han äta med oss och då lagar vi mat till honom samtidigt som till oss...


Inget att stressa över :)
Lycka till!!
 
Sv: Hur göra med all mat?

Sebastian äter bara 3 ggr/dygn, vill väldigt sällan ha något mer än så. Han äter välling på morgonen, mat mitt på dagen och välling på kvällen igen. Ibland får jag i honom lite fruktpuré som "mellanmål" sen eftermiddag/tidig kväll. Jag lär få vänta länge innan han vill äta mer riktig mat, för han är för trött på morgon och kväll för att behöva äta då, utan vill dricka sig mätt. Och han äter MYCKET, istället för ofta..

Men han växer jättebra och går upp väldigt bra i vikt, så det är ju bara att följa hans rutiner då.
 
Sv: Hur göra med all mat?

Min dotter är 6,5 mån och äter ungefär så här:

7 amning + ev lite fruktpure/rån (då jag äter frukost)
9.45 gröt (1 port)
13.30 pure (1 burk) + fruktmos + amning (men det vill hon oftast inte ha)
17 gröt (1port)
18.45 amning

sover i regel 19-7 utan mat.

:)
 
Sv: Hur göra med all mat?

Hur får ni dem att sova hela nätterna? Mitt matvrak (7 mån) vaknar varje timme om jag har otur. jag har försökt att få honom att vakna till ordentligt för att äta mer så han klarar sig längre, men han bara klagar då, äter inte mer för det.

Han är svår på dagarna. För att äta bröstmjölk tills han blir mätt måste jag släcka allt ljus och ta bort ljud och lägga mig med honom. Annars tittar han och vrider sig.

Välling tycker han inte om, knappt ersättning (måste vara jättehungrig) och banan gör honom inte mätt särskilt länge. Smakportioner får underliga miner och protester.

Han är jätteaktiv på dagarna, kryper, klättrar, rejsar, meckar, sjunger, klänger nästan maniskt. Har inte riktigt tid att äta. Jag misstänker att han tar igen på natten det han inte får i sig på dagen.
Han är dessutom svår att få till rutiner med, eftersom han ibland sover upp till 2 timmar på förmiddagen, och ibland sover han inte alls förrän kl 13.00. Han vaknar olika tider också. Hur skulle ni göra?

Fny
 
Sv: Hur göra med all mat?

"N" vaknar om nätterna....

Vi var ca 8 mammor som satt och jämförde för ngn vecka sedan, alla med barn i ung samma ålder...
Det visade sig att de barn som åt ersättning sov hela natten medans de barn som ammades vaknade 1-2 ggr per natt??
Vet inte om det är vanligt att det är så?
 
Sv: Hur göra med all mat?

Sebastian började sova hela nätter 2 dygn efter han fick välling första gången. Han höll sig inte mätt på sin ersättning (Nutramigen) varken på dagen eller natten, så vi fick börja med s.k Nutramigenvälling där extra stärkelse tillsätts. Sen dess har han sovit hela nätter.. Med undantag för att han kan vakna till under natten om han är sjuk och gnällig. Men han somnar om fort igen, för hungrig det är han inte. Står sig i minst 12 timmar på kvällsvällingen.. Underbart!
 
Sv: Hur göra med all mat?

Ja barn som får ersättning sover oftast, det finns en hel del undantag, längre perioder under natten än barn som ammas. Det beror på att ersättning tar längre tid för barnet att smälta och håller det alltså mätt längre. Sen tvistar de lärde om det är bra för barnet eller inte...
Sen finns det även en hel del barn som sover hela nätterna fast de ammas...
Just när de är inne i en väldigt aktiv fas så har de helt enkelt inte tid att äta dagtid, och då äter de på nätterna istället, det brukar gå över efter en period, men det är jobbigt medans det pågår... :crazy:

Det man ska tänka på när man pratar om att sova hela natten, är att läkare som arbetar med barns sömn menar att fem timmar i sträck är en bra sömnperiod och helt normalt att vakna efter...
 
Sv: Hur göra med all mat?

KL

Jag började läggatill lite riktig mat när hon börja vakna på nätterna när hon var 4,5 månad. Nu är hon 5,5 månad och nu är det tyvärr ännu värre på nätterna.
Mina funderingar är om jag har stört henne med att lägga till annan mat eller att hon under dagen är så van att få mat så ofta att hon inte klarar nattens alla timmar utan mat längre eller nått sånt. Jag vet inte vad det är men från att ha fått sova hela nätter i flera månader till att få vakna 3-4ggr /natt har fått mig otroligt trött. Och nu ska jag dessutom börja jobba - ska bli kul och se hur länge man klarar innan man kollapsar.
Dotterns matdag ser ut så här.....
Ca 3-4 ammningar under natten fram till 7-8.
Ca 8 Gröt tillsammans vid frukost, en större smakportion
mellan 8-12 blir det ca 3 ammningar.
ca 12 större smakportion av matpure, ammning efter.
ca 1-2 ammningar fram till ca 14.
ca 14 ersättning 90ml.
fram till 19 ca 2-3 ammningar.
ca 19 1port gröt.
1-2 ammningar innan nattsovning 20-21.
 
Sv: Hur göra med all mat?

Låter nästan som en utvecklingsfas / aktiv fas...
Då blir de ofta oroliga på nätterna.
De är övergående, om det är det som "spökar".

Sköterskan på BVC tipsade om en tsk matolja i gröten innan sändags för att få barnen att de inte ska vakna hungriga...har inte testat själv, så jag vet inte hur det fungerar...
 
Sv: Hur göra med all mat?

Min dotter vaknade var 45:e minut hela nätterna tills hon var 5 månader. Då började jag med rutiner och ger henne mycket mat på bestämda tider så att hon inte är hungrig på natten. Jag använde mig även av Sova hela natten-kuren som för oss var lindrig och kanon för dottern som var helt slut efter att aldrig kunnat sova. Kan tillägga att hon fick sova i min säng men låg ändå och skrek. Accepterade inte napp och har aldrig somnat vid amning. Det enda som gick var att hon sov mej. Trots det så vaknade hon som sagt var 45:e min o skrek tills hon vaggades till söms.

Så mitt råd är att du ger mat var 3,5-4 timma dagtid. Amma och ge sen gröt/banan/pure. Eller omvänd ordning. Min tjej kunde inte heller ammas enkelt dagtid utan jag var tvungen o sätta mig i ett mörkt rum. I den här åldern har många svårt o komma till ro o ammas då de är vända från allt det roliga som händer. Försök o ge flaska/pipmugg och vanlig mat så att han blir ordentligt mätt på dagarna så kanske nätterna ger med sig av sig självt:)
 
Sv: Hur göra med all mat?

Det gick faktiskt av sig själv, de började sova över ett amningsmål vid 2 månader och vid 2,5 månader sov de över två vilket blev en hel natt. I utvecklingsfaser händer det dock att vi får oroliga nätter med mycket mardrömmar, annars kan man generellt säga att om våra barn vaknar på natten så är de hungriga! Vi är så lata att vi ibland lägger ner en vällingflaska i sängen, skulle de vakna så fixar de matandet själv.
 
Sv: Hur göra med all mat?

Min son är drygt 5 månader och har sovit hela nätter (=minst 8 timmar utan uppvaknande/matning) sedan sin 3-månadersdag. Han har enbart ammats fram till för en vecka sedan då han började med smakportioner. Han läggs i sängen ca kl 21.30-22 och somnar av sig själv, sen vaknar han ca kl 6-7, ammas, och somnar om. Kan sen sova till 9-10 och ibland ännu längre om man nu inte väcker honom för att man ska ut på något. Ammas ca var 3:e timme under dagen, lite oftare på kvällen.

Det är svårt att ge några konkreta råd till er som har det jobbigt med de små, men det verkar ju ohållbart att amma varje timme under nätterna, till slut kollapsar man väl själv då. Att lära barnet somna på egen hand utan att vaggas eller ammas brukar ju rekommenderas, så att barnet då kan somna om på egen hand om det vaknar till under natten. Men hur man lär ett barn detta vet jag inte, för oss hände det bara av sig själv? Kanske BVC kan ge mer konkreta tips?
 
Sv: Hur göra med all mat?

Tyvärr hjälper det inte alltid med att de kan somna själva, Freddan somnar genom att han ligger i sin säng och någon av oss sitter brevid, ibland sjunger vi ibland sitter vi bara där. Trots det vaknar han mellan en gång i timmen och var tredje timme...
Det råd BVC har att ge är fem minuters metoden och det är inte något jag vill hålla på med...
På något vis överlever man, fråga mig inte hur men jag anser att jag fungerar i vardagen, men då har jag ett flexibelt arbete som gör att jag när det är som värst kan sova en halvtimme mitt på dagen.

Elin däremot har sovit hela nätter sedan hon var runt året, förutom perioder av mardrömmar osv.
 
Sv: Hur göra med all mat?

Jag har en stor och aktiv kille på snart 8 månader. Han äter MYCKET. Kanske din kille behöver mera "fast" mat?

På morgonen (ca 6.30) en ordentlig portion havregrynsgröt + en mosad banan + modersmjölksersättning (ammar ej mera).
kl 10 välling
kl 12 mat (en burk tex gryta och en burk fruktpure) + ersättning
kl 16 samma som kl 12
kl 19 välling 2-3 dl.

Ibland blir det också nåt mellanmål mellan dessa.

Han sover från kl 19-20 till 05-06.
 
Sv: Hur göra med all mat?

Jag har en stor och aktiv kille på snart 8 månader. Han äter MYCKET. Kanske din kille behöver mera "fast" mat?

Det är så det känns instinktivt, också. Men han vill inte ha! Jag har erbjudit alla rätter som finns i glasburk, hemgjort rotmos, majsgröt, pannbiff, havregrynsgröt, små brödtussar, you name it! Bara grimaser! Det enda som duger är banan.

Igår åt han brödtussar på svägerskans inrådan. Vid 22.30 kräktes han ner hela min säng (och sig själv) totalt och var jätteolycklig. Bara bröstet kunde trösta. Sen sov han som en stock i 3 timmar!

Jag ger mig dock inte utan vi provar vidare bland maten. Jag pallar ännu så länge, eftersom sambon kan avlasta emellanåt, och jag hoppas att detta inte pågår så länge till. Men jag sätter mig t ex inte bakom ratten i mitt tillstånd.

Fny
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Hur göra med all mat?

Du har säkert provat, men funkar banangröt kanske? Har du annars provat att ha en bit mosad banan ytterst på skeden o ex gröt innanför? man kan få hålla på så ett tag innan de får upp intresset för övrig mat.

Min dotter åt också dåligt innan jag kurade henne. Efter ett par dagar blev det stor skillnad. Det finns hjälp att få då det gäller sömn o mat. Personligen är jag emot 5 -min metoden, men Anna Wahlgrens metod rekomenderar jag:)
 
Sv: Hur göra med all mat?

Det är så det känns instinktivt, också. Men han vill inte ha! Jag har erbjudit alla rätter som finns i glasburk, hemgjort rotmos, majsgröt, pannbiff, havregrynsgröt, små brödtussar, you name it! Bara grimaser! Det enda som duger är banan.

Det är mycket de skall vänja sig vid i börjarn - skeden, smaken, konsistensen på maten, få koll på egna tungan osv....det tog ett par veckor innan NÅT hölls i munnen på min kille, det mesta kom ut igen. Försök hålla dig till en sorts mat en längre tid, så att smaken och konsistensen inte ändrar hela tiden, och han hinner vänja sig.

Då han gillar banan, så ta litet banan och blanda med tex fint mosad morot eller gröt på skeden. Till sist kommer han nog att gilla det andra också!

Jag ger mig dock inte utan vi provar vidare bland maten. Jag pallar ännu så länge, eftersom sambon kan avlasta emellanåt, och jag hoppas att detta inte pågår så länge till. Men jag sätter mig t ex inte bakom ratten i mitt tillstånd.

Fny

Nej du skall inte ge dig! Han är redan så stor att han behöver ordentlig mat. Potatis- och morotsvälling älskar ungarna här, vet inte om det finns i Sverige? Det har en ganska söt smak och påminner på så vis litet om bröstmjölk.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
Svar
8
· Visningar
1 425
Katthälsa Mina små galenpannor är pigga och glada, bägge är nu kastrerade och i samband med kastreringen av den andra så tog vi bort fri tillgång...
Svar
16
· Visningar
1 138
Senast: Marvin
·
Gravid - 1år Det här kan bli lite rörigt, jag ber om ursäkt på förhand. Jag och maken har en dotter på 1.5 år. Hon är det bästa som hänt oss och...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
10 824
Senast: gulakatten
·
Småbarn Vi har sökt vård både på jourcentral, akuten och kommer sannolikt behöva söka oss till VC nästa vecka om symtomen inte släpper - men är...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 227
Senast: Blyger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp