Hur gör ni med gödseln?

Accortida

Trådstartare
Hej!
Vi ska bygga ett litet stall för två hästar ( kommer ha tre boxplatser) Vad gör ni som har små stall med gödseln? Tacksam för era bästa tips :banana:Vilket strö ska jag använda för det ska bli intressant att ta hand om gödseln? Helst inte torv men skulle det fungera med halmpellets? Andra alternativ som container finns det att hyra i Örebro? Bäst att gjuta gödselplatta eller onödigt då bara två hästar?
 
Om du måste ha platta eller container eller inte till två hästar beror på kommunens regler. Där vi bor gäller platta från första hästen. Ang strö - kolla upp med den som ska hämta gödseln vad den vill ha. Halmpellets brukar vara ok. Vi har torv och får gödseln hämtad gratis, eftersom vi har en bonde som gärna vill ha den - men det är inte alltid så lätt att hitta, så man for nog vara beredd att betala för hämtningen.
 
Jag har platta till två storhästar och en shettis. Undviker spån.
Skänker bort den brunna gödseln till vänner och bekanta.

Förr innan vi hade platta så packade jag i säckar och sålde :)
 
Om du måste ha platta eller container eller inte till två hästar beror på kommunens regler. Där vi bor gäller platta från första hästen. Ang strö - kolla upp med den som ska hämta gödseln vad den vill ha. Halmpellets brukar vara ok. Vi har torv och får gödseln hämtad gratis, eftersom vi har en bonde som gärna vill ha den - men det är inte alltid så lätt att hitta, så man for nog vara beredd att betala för hämtningen.
Tack. Läst reglerna och tror det är från tre hästar i Örebro kommun. Ringer kommunen idag för säkerhets skull. Vilken kommun bor du i? Men för att förenkla gödselhanteringen kanske bäst att anlägga platta:grin:
 
2 hästar (har varit max 2 hästar och 1 A ponny) och har platta, blir av med det genom vänner och bekanta som brukar vilja ha lite sedan används det i egen plantering och resten plöjs ner på egna marker vilket sedan blir potatislandet det året.
 
Om det visar sig att jag inte blir av med tillräckligt skulle då container fungera? Någon som använder sig av container i Örebro?
 
Tilltalande alternativ. Om man man mockar direkt i säcken står det färdigförpackat och väntar!!
Ja precis. Lite knöligt om man använder halm dock.
Jag köpte en passande balja som höll upp påsen. Och den bästa påsen var inte en stor säck utan en vit lite mindre som rymde 60-80 liter.
De billigaste säckarna med tunn plast går sönder när de lyfts, helst när de stått ute ett år.
De mindre blir mycket trevligare att lyfta och hantera också :)
 
Mockar i stora säckar, typ en kubiks, och lämnar till återvinningen. Har bara två hästar varav en shettis som står på lösdrift så blir inte jättemkt direkt. Funkar bra! Ska gjuta platta men likväl måste de bort lixom.
 
:):)
Ja precis. Lite knöligt om man använder halm dock.
Jag köpte en passande balja som höll upp påsen. Och den bästa påsen var inte en stor säck utan en vit lite mindre som rymde 60-80 liter.
De billigaste säckarna med tunn plast går sönder när de lyfts, helst när de stått ute ett år.
De mindre blir mycket trevligare att lyfta och hantera också :)
Tack för tipsen :up: !!!! Inte så förtjust i torv men halmpellets borde fungera.
 
Hej!
Vi ska bygga ett litet stall för två hästar ( kommer ha tre boxplatser) Vad gör ni som har små stall med gödseln? Tacksam för era bästa tips :banana:Vilket strö ska jag använda för det ska bli intressant att ta hand om gödseln? Helst inte torv men skulle det fungera med halmpellets? Andra alternativ som container finns det att hyra i Örebro? Bäst att gjuta gödselplatta eller onödigt då bara två hästar?


Vi har container. Bor dock i annan kommun o län. Ring container företaget på din ort o fråga om de hyr ut gödsel container o vad ev tippavgift o kostnad för tömning( lastbilens kostnad) är. Då vet du vad det kostar. Går att köoa egen container. Man slipper hyran. Men inköpet är en kostnad. O containern ska fraktas till stallet.
Det kostar en slant att göra gödselplatta även den behöver tömmas. Så kan du jämföra kostnaderna.

Vi tömmer containern 4 ggr per år. Strör med spån. Snålar inte med strö utan är det lite blött åker det ut när vi mockar.
 

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Hej på er, det finns säkert mängder av sånna här frågor på nätet men har inte hittat hur man gör i exakt vår situation. Sambon har en...
Svar
3
· Visningar
1 455
Senast: Bee
·
Hästmänniskan Hej! Har fått så bra tips och svar här på bukefalos på alla mina tidigare funderingar och frågor.. så kör en fråga till. 😝 Jag är ju...
2
Svar
20
· Visningar
1 449
Senast: Oknytt
·
Hästmänniskan Hej! Jag har alltid älskat hästar och djur, och försökt göra mitt bästa för att omge mig av djur och det lantliga. Jag har alltid...
2 3
Svar
52
· Visningar
5 354
Senast: Mabuse
·
Hästmänniskan Tycker många fina exempel kommer upp i diskussioner kring hästvälfärd. Tex på saker som bara "ingick" i ens hästhantering förr som man...
2
Svar
36
· Visningar
4 088

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp