hur gå tillväga? DNA?

Fd Diabetikern

Trådstartare
Jag vet uppfödaren, känner till stammen både mor och far.
Pappan är en godkänd hingst samt så har mamman gett en avkomma till efter min häst av samme uppfödare. denna uppfödare har jag inte lyckats kontakta (försökt på alla de sätt och vis) hur kan jag gå tillväga nu?

DNA borde ju då finnas på både mamman och pappan men vart vänder man sig för att ta reda på sånt här? Och vad kan det tänkas kosta?

Tacksam för svar.

Mvh Diabetikern

Sv: hur gå tillväga? DNA?

Jag förstår nog inte riktigt.
Vad ska du ha DNAt till?
Har hästen haft papper, eller har den aldrig haft papper?
Har den haft det, kan du ju bara begära ut nya från ASVH.
På äldre hästar brukar inte SLU ha DNA, så då är det bara att bege sig hem till uppfödaren.
Någon av de adresser som de senast har bott på finns hos ASVH.
Vet man den kan man kontakta Posten eller skattemyndigheten, och fortsätta detektivarbetet!
lycka till!
mvh

Hästen är från Danmark och har aldrig haft några papper. (unghäst) jag fick skaffa pass från försäljaren. Dvs försäljaren fick hästen direkt från uppfödaren och där köpte jag henne. Vad hon kom med är en liten identitesthandling som gäller vaccinationer och ett papper som säger att mamman är inseminared med hingsten. Inget mer än så så det kan ju vara så att hon inte ens är efter dessa två. Därför tänkte jag försöka gå via DNA för att få fastställt stammen.

Jag har som sagt försökt få tag i uppfödaren utan resultat men eftersom både hingsten och stoet är verksamma i aveln så tänkte jag att man kanske kunde gå den vägen för att få hennes stam

Enligt vänner som föder upp i mindre skala låter det som om uppfödaren till min häst inte betalt språngavgiften så det kanske är något jag åker på i så fall?

Tacksam för all hjälp :bow: :D

Ok, då är jag helt med. Och det kan ju vara så som dina vänner säger.
Det kan ju också hända att du har "bonntur" och hästen är chippad, om det är en unghäst! :idea:
Att folk har behållit papperen för att sedan låta de följa med andra hästar är ju inget nytt under solen....
Jag har inte så stor koll på DV, men man måste ju kunna maila dem för att få klarhet i vad man kan göra?
Görel härinne har bra koll på DV. Hon kanske kommer in här i tråden så småningom?
mvh

TS kan pm:a namnet på hästen och föräldrarna till mig så kan jag kolla upp fakta ikväll.

:)
Ja är det någon som kan luska fram fakta på det, så måste det ju vara du!
mvh

Liknande trådar

Avel Första gången jag postar något på Buke på väldigt länge, så jag hoppas att denna frågan hamnat rätt nu. Annars får någon moderator gärna...
Svar
5
· Visningar
1 462
Senast: EoG
·
Avel Hej! Hoppas att det är okej att göra så här :) Är väldigt ny här, så skäll på mig (snällt, tack! ;) ) om jag gör något knasigt...
Svar
17
· Visningar
4 835
Senast: Görel
·
Avel Jag har ett ungsto som ska registreras nu sent omsider.. Hade både mamman och pappan hemma så stammen är jag helt på det klara...
2
Svar
21
· Visningar
2 103
Senast: lewellyn
·
Avel Jag har antagligen gjort något dumt men det får tiden utvisa. ;) Har köpt en treårig ungponny (valack) från uppfödaren. Mamman är...
Svar
7
· Visningar
1 233
Senast: misen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka