Hur fort ska man rida?

fruxolisa

Trådstartare
Hej!

Jag skall förhoppningsvis starta min första distansritt den 4:e april, PP 2 mil!

En sak jag undrar över: Hur vet man hur fort man skall rida? Eftersom det finns en min och max tid. Dum fråga kanske...men det finns ju inga dumma frågor som det heter. Sitter det lappar längst med vägen hur långt det är kvar så man vet om man skall öka eller dra ner på tempot?

/Lisa

Sv: Hur fort ska man rida?

jag tror att det brukar sitta markeringar för varje mil du har gjort. ha med dig en klocka så du har koll på tiden oxå.
maxtiden ligger väl på tre timmar så då blir lägsta snitthastigheten ca 7km/tim, det är den hastighet som du måsta ligga i om du ska klara maxtiden.
min häst skrittar ungefär i 6km/tim i normal/lite ökad skritt, normal trav ungefär 10/11km/tim (jag har en d-ponny arab).
det kommer inte bli några problem att hålla :)

kom på att vi ses där! ska oxå starta 2mil på sämsholm.(jag har ju min GPS så jag har koll på tid och hastighet)

Aha! så trevligt :D jag har ett varmblodssto på 165. Men hon skrittar ganska långsamt :P Men det löser sig nog. Jag har en annan fråga med:

Hur är det i starten? Är det någon som står och skriker: Klara färdiga gå? Något ljus som lyser när man skall starta? Jag har undrat detta länge! Lite dumma förslag...men men!

nu vet jag bara hur det var där jag startade förra året, men då ropade hon som stod vid starten.

Man brukar stå o ropa hur många minuter kvar det är till start. Det brukar hänga en klocka vid starten som man kan titta på om man så vill.
När starten går så skriker man ut det.
Men man behöver inte starta då. Man har 15min på sig att passera starten efter det att starten gått.
// Linda

Man brukar stå o ropa hur många minuter kvar det är till start. Det brukar hänga en klocka vid starten som man kan titta på om man så vill.
När starten går så skriker man ut det.
Men man behöver inte starta då. Man har 15min på sig att passera starten efter det att starten gått.
// Linda

jag hade koll på att man fick starta 15 min efter. Men börjar tiden räknas från att man rider ut genom grinden eller från när den riktiga starten går?

Tiden tas när starten går. Väljer man att rida iväg senare får man offra av sin ridtid.

Däremot testade vi en variant när vi anordnade en mindre CR/PP.
Vi satte valfri startid till mellan 10.00 och 10.30. När ryttarna red över startlinjen så skrev vi upp deras tid.
Det gjorde att det blev en väldigt lugn start.

Jag har sen dess funderat på att det vore skoj att tesa det i tävlingsklass. Då vet inte konkurrenterna när de andra startar, och det blir mer spännade.

(Eller så blir det så att de rikigt tävlingsssugna rider som skållade troll, för att vara på den säkra sidan)

Senast ändrad:

Tiden tas när starten går. Väljer man att rida iväg senare får man offra av sin ridtid.

Däremot testade vi en variant när vi anordnade en mindre CR/PP.
Vi satte valfri startid till mellan 10.00 och 10.30. När ryttarna red över startlinjen så skrev vi upp deras tid.
Det gjorde att det blev en väldigt lugn start.

Jag har sen dess funderat på att det vore skoj att tesa det i tävlingsklass. Då vet inte konkurrenterna när de andra startar, och det blir mer spännade.

(Eller så blir det så att de rikigt tävlingsssugna rider som skållade troll, för att vara på den säkra sidan)

Det var ju en bra ide att låta de starta "när de vill" Jag funderar på att starta lite senare. Har ett varmblod som gått på travet som ung (dock bara 4 starter, hon är 14 till sommarn) det var ett tag sedan nu men hon har lite tävlingsinstinkter. Inte så kul om man kommer med sitt varmblod på 1,65 och köra över alla andra hästar! Jag vet ju inte om folk startar i skritt eller trav, men om några sätter iväg i galopp vill hon gärna hänga på!

Liknande trådar

Islandshäst Hej kära bukefalister. Det här är en lång text så ni som orkar ta er igenom den; tack! Jag har ett ganska normalt problem tror jag...
2
Svar
33
· Visningar
8 189
Senast: As_Vegas
·
Ridning Hej! Jag är en tjej på 15 år som har älskat höstar hela sitt liv. Jag har en äldre syster som nu har flyttat hemifrån så jag får ta hand...
Svar
14
· Visningar
2 114
Senast: Buck
·
Avel Hej! Jag vet inte om jag valt rätt eller fel forum för denna faktiskt dumma fråga- men tycker ni att färgen på hästen spelar stor roll...
2 3
Svar
53
· Visningar
5 164
Senast: Lavinia
·
Kropp & Själ Hej, Vill börja med att säga att jag vet att det finns folk som har det 1000 gånger värre, folk som inte har jobb, har allvarliga...
2
Svar
24
· Visningar
2 457

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Kattbilder #10
  • Uppdateringstråd 30
  • Tråden för spår

Hästrelaterat