Hur får man hem valp smidigast??

• Övr. Hund
  • Trådstartare Trådstartare Tomorrow
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 7
  • Visningar Visningar 1 105
T

Tomorrow

Har hittat en valp som jag vill ha nere i skåne men själv bor jag i de södra delarna av västerbotten så det är alltså ca 110mil enkel resa ner för att hämta valpen.... Har åkt halva den sträckan tidigare för att hämta hem valp och det kändes nog så jobbigt så hur bär man sig nu åt då??:confused:
Hur har ni gjort när ni hittat valp långt borta??

Sv: Hur får man hem valp smidigast??

När jag åkte hem med min valp så åkte vi 100 mil enkel väg. Vi åkte bil och det var jätteskönt.
Åkte på natten, så vi rastade valparna (levererade några andra också) innan bilfärd, en gång efter ca 30 min, en gång sent på kvällen och sedan var vi framme på morgonen. :) De sov hela natten.

Jag åkte samma sträcka (Ok, Göteborg-Tärna, men de stackars milen mellan Skåne och Göteborg gör väl knappast någon större skillnad på en sådan resa) i våras med en 8-veckors valp och en ettåring (människa). Vi stannade ofta, sov på vandrarhem och det var en helt fantastiskt mysig tvådagarsfärd!

Denna valp somnade efter tio minuter, och sov hela tiden förutom då vi stannade, eller han tuggade på en yttepytteliten tuggpinne! (Vi stannade ungefär en gång i timmen/varannan timme om valpen sov gott. Ettåringen skötte sig lika bra, så jag och min kompis, vars hund det är, hade gott om tid att prata om allt mellan himmel och jord.

Go for it! Har du hittat drömvalpen, och inte tror att det dyker upp en lika drömmig sak inom överskådlig framtid i grannkommunen...så skulle jag helt enkelt ta med en kompis och göra det till en supergo´ semester!

Tåg ner, hyr bil av en firma som är sådan där "lämna på vilket av våra uthyrningsställen som helst".

Lycka till!
/Syrsa

Senast ändrad av en moderator:

Ja de kanske är som barna så de sover på natten.... Så långt tänkte jag inte..:o
När vi hämtade de förra valparna så hämtade vi på två olika ställen så vi åkte hemifrån på kvällen och sen tillbaks med dem på dag och kvällstid och det var då ingen höjdare...:(

och jag säger flyg om du kan, långa bilresor är döden t.o.m utan djur;)

Vi åkte bil halva biten och flög resten, men det fungerar
( enligt min åsikt ) bara om du kan ha valpen med dig i kabinen :)

Jag köpte min första schäfer på Ekerö och bor i Skåne, jag flög hem med valpen i famnen. Ja, han fick ligga i en sportbag, öppen sådan förstår, i min famn. Det var ngn slags regel om att de måste ligga i ngt. En annan tjej köpte på samma kennel och hon hade sin i en liten bur, vilket nog var bättre, för min levde rövare hela resan medans hennes låg o sov i buren:angel:

Nu var detta rätt många år sen så kanske har flygets regler ändrats sen dess.

Jag hade def inte åkt bil med valpen en så lång sträcka i a f.

Jag flög nyligen mellan Bergen (Norge) och Arlanda (Sverige) med en 9 veckors
valp. Jag flög med SAS och fick ha henne i kabinen. Dock får man inte lyfta
hunden ur väskan/buren utan den ska hela tiden stå under sätet framför.
Min valp pep lite först, då fick jag tillåtelse att ha väskan stängd i famnen tills strax
innan vi lyfte. Då somnade hon och sov sedan hela flygresan på 1½ timma
under sätet framför mina fötter.

Dessa regler gäller för SAS:

Det djur du tar med ombord i kabinen får väga som mest 8 kg (18 pounds) inklusive container/bur. Buren får inte överstiga måtten 40x25x23 cm (16x10x9 tum). Vissa andra djur än hund och katt kan flyga med oss i lastutrymmet.

Liknande trådar

Övr. Hund Jag har idag fått ett mail från värden att de fått in klagomål på mina hundar, att de skäller när de är hemma själva. Jag vet inte vad...
4 5 6
Svar
107
· Visningar
7 278
Senast: Milosari
·
Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 849
Senast: fixi
·
Katthälsa Hoppas på tips, tankar och idéer. Uppgiven då vår ena katt inte har synts till sedan natten till den 19e oktober :( Hon är en katt som...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 782
Senast: Ajda
·
Hundträning Något luddig trådstart kanske men jag har ett problem med att min ena hund har gjort utfall mot barn i koppel. Med utfall menar jag att...
2
Svar
38
· Visningar
5 305
Senast: Liran
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka