Hur bra är hästens minne?

• Hästvård
  • Trådstartare Trådstartare blommans
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 14
  • Visningar Visningar 6 713
B

blommans

Hur bra tror ni hästens minne är?

Kan den komma ihåg en tidigare ägare som haft den i många år och den tyckte mycket om, flera år senare?

Kan en häst komma ihåg dess uppfödare som sålde hästen när den var 8 år om denne kommer och hälsar på 5 år senare?

Vad tror ni?

Sv: Hur bra är hästens minne?

Jag upplever att de har koll på både hästar och människor de tidigare haft en nära relation till, även om det förflutit ett antal år sen de sågs sist. Däremot förväntar jag mig kanske inte någon drastisk reaktion från hästarnas sida.

Min uppfattning är att de känner igen en och att de reagerar på ens röst och lukt även om det var länge sen man sågs.
Jag har sålt uppfödningar och haft andra utackorderade och träffat dem någon gång om året och de beter sig som att det är självklart att jag tillhör dem precis på samma sätt som de gjorde när de bodde hos mig.

Jag köpte ett sto som fått två föl innan hon kom hit. Det första fölet såldes som åring och flyttade då ifrån stoet. När då det fölet var fem skadade det sig så att det inte kunde fortsätta som tävlingshäst och jag fick den om jag ville ha den.

Den kom hit sent en kväll så det var mörkt ute och jag gick förbi lösdriften där jag hörde en av hästarna gnägga på den nya. Tänkte att det hade ju varit lite kul om det var mamman. Dagen efter så träffades mor och dotter och det var som de aldrig varit ifrån varandra. De har hängt ihop här sedan dag ett. Så visst kan hästar känna igen. Det finns ju också ett talesätt om att ha ett hästminne. Med det menade man förr att häst som t ex råkade ut för något obehagligt på ett ställe aldrig glömde det igen.

Jag hade en ponny från hon var 1 år tills hon var 6 år. Flera år senare hade hon hamnat på ridskola och jag åkte dit och hälsade på. Såg henne i hagen och ropade och BARA hon tittar upp och kommer sen fram. Så absolut kände hon igen mig. Pluttfia.

Jag hade en sköthäst under cirka 3 år. Han var min bäste vän. I hagen var han otroligt undergiven, en riktig slagpåse. När jag kom i hagen var det helt plötsligt han som motade bort de andra hästarna. De fick absolut inte komma nära mig och han sov även ovanför mig när jag satt i hagen, han vaktade helt enkelt mig.

Träffade honom cirka 6 år senare. Denna otroligt ranglåga häst, som var mycket skeptisk till främlingar alternativt rädd, ropade jag på. Han tittar upp, stirrar på mig och det var bara att gå fram och kela :love: Det har solklart att han kom ihåg mig.

Min mamma berättade att en arbetshäst morfar ägt men sålt, kände igen hans röst flera år senare då har var på gården som köpt hästen. Då de stod och pratade utanför stallet/lagården så blev det plötsligt ett himla liv inifrån stallet, gnäggande och trampande, så morfar frågade om det var den hästen han sålt tidigare, och det var det. Det blev ett kärt återseende, och när morfar hälsat var hästen nöjd.
Själv sålde jag en häst som jag hälsade på 2 år senare. Den gick och betade i en flock en bra bit bort och redan innan vi stannat bilen hade den full koll (samma bil kvar då) och var på väg emot oss redan innan vi hoppat ur. :) Så självklart vill jag tro att hon kände igen oss och inte bara var sällskaplig...

Tror också att hästarna har bra minne för människor och hästkompisar.
Har nu under våren varit och hälsat på två av mina gamla hästar som vi sålt för länge sedan, och även hälsat på min häst som är hos fodervärd.
* Den första har jag inte sett på kanske 9 år men tror hon kände igen mig lite iallafall om än säkert svagt.
* Den andra har jag inte sett sen vi sålde henne för 4 år sedan och hon kände nog igen mig med, det är en mycket speciell och känslig häst -otroligt känslig för ryttarbyten, när jag hade henne blev hon supernervös och svår att få kontakt med om någon ny satt upp -gick bättre ju mer lik min "ridstil" de hade, (och då för att hon var van vid min ridstil -inte för att den är så fantastisk) men denna gång när jag då satt upp för första gången på 4 år så var hon precis som när jag red henne sist, inte det minsta nervös eller osäker.
* Hästen som är hos fodervärd träffade jag sist i september och hon känner igen mig.

Utan tvekan, säger jag.
En häst jag red när jag var yngre fick påhälsning av sin förrförra matte en gång, och det var då ett antal år sedan de setts senast. Hästen ifråga stod vanligtvis i sin box (längst in i hörnet av stallet) och sov och var rätt ointresserad av omgivningen, men när gamla matten kom in genom stalldörren och hästen hörde hennes röst blev hon klarvaken och gnäggade. Det var helt klart att hon kände igen sin gamla ägare och blev väldigt glad att se henne. Väldigt rörande :)

Samma häst fick också tokspel en gång när vi var på banträning, och en häst kom skrittande nästan 50 meter bort. Det visade sig vara hennes gamla boxgranne och kompis från stallet hon stod i när ovanstående matte ägde henne. Det blev ett väldigt "puss"kalas senare, och även där var det alltså flera år sedan de senast sågs.

Har märkt det med alla andra hästar jag haft också, när de träffat någon från sitt förgångna, men just den här hästen var så väldigt tydlig :)

Min gamla ponny kände defintivt igen mig hela sitt liv, den andra gjorde inte det ;), han som kände igen mig var en liten otusfågel så vi umgicks väldigt mycket från marken under våra år...

Samma ponny var vi på fälttävlan med en bra bit hemifrån, går över parkeringen när han vänder på huvudet och gnäggar lite lågt, den "vanliga bruna" hästen svarar och när jag stannar till ser jag att det är hans gamla boxgranne vars ägare hade flyttat 3 år tidigare.

Så nog minns de..

Även jag har en "solskenshistoria".. Var och hälsade på Taktik (OS-dressyrhäst på 90-talet). Han var då pensionerad och runt 18 år. Med var den hovslagare som skott honom som unghäst(och som inte träffat honom sen dess). Vi stod utanför hans box (han stod längst in i hörnet) och Annika sa "det är ingen idé ni försöker hälsa - han är väldigt reserverad". Döm om hennes förvåning när hovslagaren går fram till boxdörren - hästen tittar upp och kommer genast fram! Mannen öppnar boxdörren och hästen lägger huvudet i hans famn!!
Annika sa efteråt att hon aldrig sett nåt liknande - och enda förklaringen måste vara att Taktik kände igen honom. Så lång tid hade förflutit + att han rest och träffat så enormt många människor genom åren att han normalt sett inte brukade bry sig om folk överhuvudtaget.. Så visst finns det "hästminne". :love:

För dem som sett filmen "Warhorse" finns ju ett mycket rörande exempel på detta - och inte alls otroligt...

Senast ändrad:

En 27-årig häst i "mitt" stall kände häromsistens igen sin gamla medryttare på rösten, som red honom för 10-15 år sedan och som han inte träffat sedan dess. Hästen leddes förbi henne och hon sa "hej", varpå han tvärnitade och gick rakt fram till henne, och det är inte alls en kelig och social häst i normala fall. Så visst minns de vissa människor som verkar fastna lite extra.

Jag tror de kan minnas.

Jag var med en av mina tränare på jobb långt bort. Där står även hans gamla häst han sålde för många år sen. Vi kollade med nya ägarna och fick hälsa på. Hästen kände igen honom och svarade även korrekt på deras signalsystem som nuvarande ägare inte använt sig av.
Jag blev riktigt tårögd och förmänskligade ju allt så klart. :P

Jag tror nämligen inte riktigt hästar känner kärlek etc som vi gör. Men jag tror de minns att den människan gjorde trevliga saker, matade, gosade, skojade etc.

Min ponny har inte träffat en av mina bästa vänner på flera år. Och det var mååånga år sen hon red honom. Han försökte efter en stund bita henne i foten. Det var en grej han gjorde för 15 år sedan, bara mot henne. Och jag har inte sett honom göra det mot någon annan sen dess. Så jag tror han mindes det.

Varför tror du att det kallas för hästminne;)

de kommer ihåg både goda o dåliga saker/ hästar o människor.

Liknande trådar

Hästvård Hej, Jag undrar hur lång tid det kan ta för häst att återhämta sig från selenbrist? Fick svar på mineralanalys (blodprov) i veckan och...
Svar
4
· Visningar
464
Senast: Mearas
·
Hästvård Funderar med detta kring svartsjuka om hästar kan känna sådant och i så fall hur. Anledningen att jag frågar är att min häst blivit som...
2
Svar
24
· Visningar
1 281
Senast: skiesabove
·
Hästvård Hovslagaren var här igår. Han hade sin praktikant med som varit med ett par gånger förr. Hen går sista terminen på...
Svar
19
· Visningar
1 150
Senast: TinyWiny
·
Kultur Brukade ha extremt många hästböcker när jag var yngre, och minns att det fanns en av dem jag verkligen älskade. Har dock inte kvar den...
Svar
8
· Visningar
836
Senast: saltakatten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka