Hur betar ni in era hästar?

Sv: Hur betar ni in era hästar?

Vi har en så pass stor vinterhage att hästarna betas in "naturligt" på det som växer upp. Jätteskönt! I mitt förra stall med fyrkants/grushagar vande vi in på gräs genom att släppa dem på gräs en timme/dag i någon vecka - det var fantastiskt roligt att försöka fånga in dem igen när den där timmen gått...

Mina hästar har ett par hektar mark så dom betar in sig själva. De betar ju egentligen hela vintern oxå, även om det är torrt o gult o de får skrapa bort snön med hovarna ;)

De går i lösdrift med portionerad mat(fri tillgång är inget för oss) och när gräset kommer ordentligt så får jag börja stängsla av hagen och begränsa gräset. Iaf om jag vill hålla deras hull skapligt ;)

När hagarna väl är avgränsade så betar vi av en mark i taget, ca en meter om dagen. Dvs jag flyttar staketet en meter varje kväll. Det fungerar väldigt bra! Det ser fult ut med plaststolp o vit tråd, men mycket mer praktiskt än flytta runt på hästarna o hålla reda på tider. Frampå senhösten brukar allt vara avbetat.

Det jag är noga med om man ser till fångrisken, det är dels kraftfodret som jag börjar minska i takt med gräset. Dels på vintern/tidig vår om det kommer frostnätter efter att gräset börjat växa. Då ser jag till att de får hö så det räcker större delen av natten, ofta uppdelat på två portioner och sedan tidig frukost. Är dom mätta på hö så låter dom bli det stressade gräset där ju mycket socker finns och riskerar orsaka fång.

Har släppt min (och hennes kompis) i en så kallad vårhage, som varit obrukad sedan förra våren, så den har massa gammalt gräs samt att de börjar växa upp nytt, dvs nästan ingen lera (förutom vid ingången osv) så dom vänjs in naturligt tills betetssläppet om en månad cirka.

:)

Våra vinterhagar växer det upp gräs i nu så de vänjer sig själva ganska bra. Jag brukar beta dem en kvart om dan sen för hand i nån vecka innan de får gå en timme varje dag i sommarhagen, sen två timmar, fyra timmar, sex timmar osv.

Nu när gräset börjar att växa i hagarna.

Hur gör ni när ni betar in era hästar?

Själv har jag släpp dem på en mindre yta en kvart ett par dagar.
Sedan ökat till en halv timme ett par dagar..

hur gör ni andra?
Är så rädd att de ska få fång.

Mina går på en stor yta oftast året om så det blir så naturligt att låta dom gå på hela betet och vänja in sig "själva".... :):)

Samma här, har såpass mkt mark att det finns gräs året om så min häst vänjer in sig själv. Klart bästa sättet så länge det inte rör sig om fånghästar.

Ponnyn har PPID så han står i grushage under vintern och har först nu senaste veckan fått börja med 15 min gräs (med munkorg!). Han kommer troligtvis inte få gå mer än halva dagar med munkorgen på och jag kommer öka extremt sakta.

Har hästen aldrig haft fång, inte är tjock och dessutom är i träning så tycker jag man kan öka med en kvart var 3e dag och sen en halvtimme var 3e dag efter ett tag osv. Finns det gräs i vinterhagen behöver man inte vara lika försiktig, då vänjer de sig som sagt själv.

Jag började med 5 minuter den första veckan. Vecka 2 var det 10 minuter och så har jag ökat på varje vecka med 5 minuter.

knapplånar...

Jag funderar på om jag vågar släppa pållarna i beteshagen som första natt i natt. De har gått ute dygnet runt i 2 veckors tid. Har gått i beteshagen upp till 10 timmar per dag men då dagtid.

I vanliga hagen finns också en del gräs att äta men kortare än det i beteshagen.

Vad hade ni gjort? :)

Hur länge vänjer ni in?

Det är två halvblod, 20 och 12 år gamla. :bump:

knapplånar...

Jag funderar på om jag vågar släppa pållarna i beteshagen som första natt i natt. De har gått ute dygnet runt i 2 veckors tid. Har gått i beteshagen upp till 10 timmar per dag men då dagtid.

I vanliga hagen finns också en del gräs att äta men kortare än det i beteshagen.

Vad hade ni gjort? :)

Hur länge vänjer ni in?

Det är två halvblod, 20 och 12 år gamla. :bump:

tillägg: de skulle då släppas upp ca kl. 20-21 och komma ner ca 6-7 :)

Jag gör ungefär så här, öppnar grinden till betet och släpper in hästarna. Punkt.

Nä, men jag har inte haft vinterhagar som är lerhögar och helt utan gräs, och jag har dessutom släppt tidigt på magra marker, har aldrig varit problem ens för fångkänsliga islänningar.

Ungefär så gör vi med. har stora vinterhagar där det växer gräs så att det knackar och hästarna vänjs allt eftresom det växer. Sen släpper jag dom på "bete" när vädret tillåter, först så att dom bara får gå på dagen och sen dygnet runt. Utan dom som tävlas dom får oftast komma in på nätterna . Eller om det är värmbölja så går dom ute på nätterna och är inne på dagarna.

Betar in min åring först en kvart tills han klarar en timme och en kvart på det tjocka näringsrika gräset innan han får gå ut i hagen dygnet runt, i hagen är gräset betydligt mer näringsfattigt, han måste äta igenom de gamla torra fjolårs gräset för att komma ner till det gröna.
När det är klart går han över i sommarhagen.

kl

mina betar också in sig själva i vinterhagarna. En dryg hektar "skog" per hage + gräsplättar här och där. Perfekt :)

Vi har en jättestor sommarhage där vi gjort flera små inbeteshagar så alla 25 kan beta in sina hästar några timmar om dan innan vi släpper om ett par(?) veckor i riktiga sommahagarna sen vi maskat av dom hästar som behöver det.

Jag har börjat med att beta för hand i ungefär en kvart varje dag för att sedan öka det till en halvtimme efter ungefär en vecka. Efter ytterligare en vecka har hon gått på en liten gräshage i en timme, och sedan har jag ökat tiden med en halvtimme varje dag.

Nu går hon på stor gräshage i ungefär 4-5 timmar om dagen, och tanken är att hon till nästa vecka ska kunna gå ute från morgon till kväll :)

Vi har också turen att ha gräs även i vinterhagen, så våra hästar betar in sig själva. De hade gått ute dygnet runt i vinterhagen i ett par veckor innan vi släppte ut dem i sommarhagen med minst gräs (där fåren redan gått och betat ett par veckor). Efter en vecka där så släppte vi över dem i andra sommarhagen med mer gräs. Kommer att växla mellan dessa två hagar med några veckors mellanrum hela sommaren.

Förr, när hästen stod i grushage om vintern, så brukade jag beta in honom för hand med början en kvart och upp till en timme. Sen släppte vi dem i beteshagen och ökade ett par timmar varje dag tills de släpptes dygnet runt.

I min häst hage finns det lite gräs att gnaga på. Sen började jag beta honom för hand för ungefär 2 veckor sedan och för en vecka sedan har jag plockat några kg gräs och gett i boxen också.

Masken kollade vi förra veckan och de som nollade kommer släppas på måndag.

Jag gör ungefär så här, öppnar grinden till betet och släpper in hästarna. Punkt.

Nä, men jag har inte haft vinterhagar som är lerhögar och helt utan gräs, och jag har dessutom släppt tidigt på magra marker, har aldrig varit problem ens för fångkänsliga islänningar.

Samma här.

Hästarna betar i vinterhagen, den är såpass stor att de inte hinner beta ned den helt innan de ska ut på bete. Nu har gräset exploderat i den senaste värmeböljan och hagen är aldelles ljusgrön. Men även tidigare så växte det ordentligt. Så de har ätit knoppar, vårgräs och maskrosor i en dryg månad redan. :bump:

Liknande trådar

Hästvård Någon som har en idé om vad som kan vara bekymret med min häst? Hon kliar bort sin långa vackra man från ca halva manen och bakåt. Jag...
Svar
8
· Visningar
911
Senast: skogaliten
·
Foder & Strö Vi har väldigt mycket bete på endast tre hästar. Just nu går hästarna i den första beteshagen, vi har 6 stora beteshagar till att flytta...
Svar
3
· Visningar
603
Senast: skiesabove
·
Hästvård Jag är lite fundersam gällande en av våra hästar, ett 18-årigt islandssto. Hon har under en ganska lång period (sedan sommaren 2022)...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
8 458
Senast: Roheryn
·
Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 744

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka