Hur använder man Silverlotion?

• Hästvård
  • Trådstartare Trådstartare Lord Owen
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 11
  • Visningar Visningar 5 781
L

Lord Owen

Jag är förmodligen helt pantad men jag är osäker på HUR man använder silverlotionen egentligen. Jag har fått hem en flaska som jag ska använda till min eksemshettis på prov har jag tänkt men "instruktionerna" på flaskan gör mig kollrig (jag är förkyld också, skyller på det :angel: ).

Ska man blanda ut det eller går det att smörja in som en vanlig lotion direkt ur flaskan?
Är det bättre att blanda ut det och spraya på det?
Det står att man ska blanda ut det med "lika delar kollodialt silver eller vatten", vad är bäst och hur sjutton menar de med kollodialt silver? Lotionen i sig innehåller ju det.

Någon som vill hjälpa mig att förstå? :o

Sv: Hur använder man Silverlotion?

Jag är förmodligen helt pantad men jag är osäker på HUR man använder silverlotionen egentligen. Jag har fått hem en flaska som jag ska använda till min eksemshettis på prov har jag tänkt men "instruktionerna" på flaskan gör mig kollrig (jag är förkyld också, skyller på det :angel: ).

Ska man blanda ut det eller går det att smörja in som en vanlig lotion direkt ur flaskan?
Är det bättre att blanda ut det och spraya på det?
Det står att man ska blanda ut det med "lika delar kollodialt silver eller vatten", vad är bäst och hur sjutton menar de med kollodialt silver? Lotionen i sig innehåller ju det.

Någon som vill hjälpa mig att förstå? :o

Hej

Jag använder silverlotionen som den är och bara smörjer på.

Okej, tack! Hur tycker du att den fungerar?

En varning!
Silver är en giftig tungmetall. Antedningen till att den dödar bakterier så bra är att silverjoner är toxiska.

Hade inte hört talas om silver i "häsokost" fören min handledare (forskare på bl.a tungmetaller på Uppsala universitet). Enligt honom var det helt vansinnigt att sälja silver som folk ska äta eller smörja in sig i. För människor är det inte bevisat farligt mer än att man får permanent (försvinner aldrig) gråaktig hud vid tillräkligt stort intag. För organismer i mark och vatten är de desto mer toxiskt.

Jag hade inte haft det på vara sig mina djur eller mig själ. Lämna in det till någon miljöstation som tar emot farligt avfall, häll inte ut det i naturen eller avlopp.

/biologstudent

Jag har testat det och det var fullkomligt verkningslöst på mitt halvblod. 150 kronor i vasken....(OBS!!! Bildligt talat, jag har INTE hällt ut den i vasken....)

Såvitt jag förstått det är det stor skillnad mellan att använda kollodialt silver för invärtes och utvärtes bruk. Invärtes = big no no, utvärtes = väldigt bra i vissa fall.

Till allvarliga brännskador kan det vara ok att använda utvärtes. Men jag tycker inte det är värt att skad miljön för vi vill pröva något "huskur" på våran älskling. Det är en tungmetall så den bryts inte ner i naturen. Smörjer du in hästen med silverjoner så hamnar de troligtvis i mark och vatten runt hagar och stall. Du kan då skada microorganismer och rubba balans. Jag hade inte velat förgifta omgivningen.

Har du inga alternativ till silverjonerna? Du kan säkert höra med din vetrinär och få tips om lämpligare preparat.

Såvitt jag förstått det är det stor skillnad mellan att använda kollodialt silver för invärtes och utvärtes bruk. Invärtes = big no no, utvärtes = väldigt bra i vissa fall.

Vad har du för källa till det?
Tror inte du ska lita allt för mycket på tillverkare.

Givetvis finns det andra preparat jag kan prova, detta är bara ett test - alltså inget jag använder regelbundet.

Vad har du för källa till det?
Tror inte du ska lita allt för mycket på tillverkare.

Ärligt talat kan jag inte referera till några speciella källor just nu, men jag har inte fått det från tillverkare/annat som har nytta av att jag köper just den här produkten, utan från en artikel/undersökning jag läste men jag minns ju inte var. Tyvärr. Det går säkert att googla runt.

Jag ser dock inget problem med att prova det här preparatet för en kortare period.

Liknande trådar

Hästvård Jag ska använda Silverlotion på min hästs aggressiva mugg. Vad är bäst, smörja in lotionen som den är eller ska den blandas med vatten...
Svar
9
· Visningar
1 647
Senast: Lavinia
·
  • Låst
Tjatter Det var en gång en prinsessa vid namn Cimorene, som bodde i det blomstrande kungadömet Linderwall. Linderwall var ett lugnt kungadömme...
51 52 53
Svar
1 058
· Visningar
39 753
Senast: Intejag
·
A
  • Låst
Hästmänniskan Är det fler än jag som är intresserade av gamla eller nya knep och knåp för att underlätta eller förbättra hästlivet? Jag har några få i...
Svar
1
· Visningar
943
Senast: mysko
·
S
Hästvård Ni som använder det hur gör ni? Ska det blandas med vatten eller stryks det bara på som det är? Hur mkt går åt på en sommar? Har...
Svar
3
· Visningar
799
Senast: Ylva
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka