Hur är en bra förälder?

J

Jossan

Jag tänkte skriva ett arbete om det och behöver lite infallsvinklar och åsikter.

Vad utmärker en bra förälder?
Vad utmärker ett bra förhållande mellan barn och föräldrar?
Vad är viktigast att ge dina barn?
När är du inte en bra förälder och varför?

Jag ska villigt erkänna att jag många gånger blir avundsjuk på vissa bukare i deras roller som mammor eller pappor.
CillaW, du verkar så avslappnad! :o Hur gör du? Kommer det naturligt eller är det ett medvetet val?
Mitt arv till mina barn är det absolut viktigaste i mitt liv, vilket sätter en oerhörd press på mig. Därför undrar jag, hur mycket styrs ni av era egna föräldrar? Hur mycket har de påverkat er? Har ni lyckats slå er fria ifrån tidigare generationers destruktiva mönster ("jag ska ALDRIG bli som min mamma osv..)?
I så fall, hur?


Tacksam för alla infallsvinklar och tankar!


:bow:



Jossan
 
Sv: Hur är en bra förälder?

Ingen? :confused:

Laddat ämne, tråkigt ämne, eller har ni bara fullt upp med att äta påskgodis? :D




Jossan
 
Sv: Hur är en bra förälder?

En som engagerar och bryr sig.
 
Sv: Hur är en bra förälder?

Det lät kanske lite avancerat, men jag blir självklart glad för alla svar, stora som små!


Kom igen och öppna era hjärtan nu! :love:



:bump:
 
Sv: Hur är en bra förälder?

En bra förälder är väl den som visar kärlek och uppmuntran till sina barn. Att berömma är oerhört viktigt för deras självförtroende.

En dålig förälder är den som gapar och svär och slår sina barn.

*Barn gör inte som du säger, barn som som du gör*
 
Sv: Hur är en bra förälder?

Vad utmärker en bra förälder?En förälder som lyssnar på och respekterar sina barn
Vad utmärker ett bra förhållande mellan barn och föräldrar?När barnet vågar anförtro sej till sina föräldrar, och berätta saker de vet kommer leda till oro/ilska hos föräldrarna
Vad är viktigast att ge dina barn?Frihet under ansvar, uppmuntran och ett tryggt kärleksfullt hem med tydliga regler och konsekvens
När är du inte en bra förälder och varför?När man försöker leva genom sina barn och inte låter dem utvecklas dit de själva vill. När man inte orkar bry sej om eller sätta sej in i vad ens barn gör.
 
Sv: Hur är en bra förälder?

En bra förälder..

-ser inte sina barn som ägodelar utan som människor som skall utvecklas till egna självständiga individer..
- skapar inte en massa förbud, regler som skall följas utan att förklara varför
- pratar med sina barn och har tid för dem
- en bra förälder hotar inte sina barn (t.e.x om du inte kommer nu så åker jag och lämnar dig här)
- köper inte sina barn för att kompincera nått dåligt samvete
- låter sina barn önska och längta efter något (altså inte köper eller fixar allt barnet vill på en gång)
- låter sina barn ha egna åsikter och lär dem att tänka själva, diskuterar med sina barn..
- ser till att de basala behöven tillgodoses alltid (kan tyckas självklart men det är det inte för alla)
- ser och älskar barnet för den hon/han är, önskar inte att barnet vore annulunda.
-andvänder för barnet ett begripligt språk, gör inte narr av eller hänger ut barnet inför andra.. (tar undan barnet och pratar enskillt när barnet gjort något dumt)

Jag vill ge mina barn självförtroende, ärlighet och mod nog att stå för vem de är och vad de tycker..
Jag vill också att de har respekt för andra levande (inte se djur som leksaker).. Jag vill lära mina barna att ta ansvar över sina handlingar.. Be om ursäkt när de gjort fel...

Tror personligen inte så mycket på straffsystem.. Jag vill inte att mina barn skall sköta sig för att inte få utegångsförbud eller nått annat straff, utan jag vill att det skall sköta sig för att de förstår och själva anser att det är riktigt...

ja det var lite tankar från mig....
 
Sv: Hur är en bra förälder?

Vad utmärker en bra förälder?En förälder som lyssnar på och respekterar sina barn
Vad utmärker ett bra förhållande mellan barn och föräldrar?När barnet vågar anförtro sej till sina föräldrar, och berätta saker de vet kommer leda till oro/ilska hos föräldrarna
Vad är viktigast att ge dina barn?Frihet under ansvar, uppmuntran och ett tryggt kärleksfullt hem med tydliga regler och konsekvens
När är du inte en bra förälder och varför?När man försöker leva genom sina barn och inte låter dem utvecklas dit de själva vill. När man inte orkar bry sej om eller sätta sej in i vad ens barn gör.

Jag kan inte göra annat än att hålla med! :bow: :bow: :bow:
 
Sv: Hur är en bra förälder?

Tack för era svar!!!!

Loura, du och jag har väldigt lika tankar om föräldraskapet.
Sedan är det alltid svårt att i praktiken leva upp till de ideal man har i teorin (tycker jag). Jag har först nu börjat fundera närmare på hur jag själv blivit uppfostrad och hur det påverkar mig som mamma. Att försöka ändra sin inställning till barn så radikalt är SVÅRT!
Men det är det viktigaste arbete jag har, så det har i alla fall full prioritet.

En följdfråga, har ni någon "idol" i den här avseendet?
En författare?
De egna föräldrarna?

Jag läser rätt mycket, och gillar både Alice Miller och Jesper Juul.



Tack igen!



Jossan
 
Sv: Hur är en bra förälder?

Jag tror att de alra flesta relaterar till hur man själv är uppväxt.. Och även hur andra runt i kring gör... Vad man upplevde var bra eller dåligt... Personligen är jag väldigt nöjd med min uppväxt så jag har inga tankar på att jag inte vill göra som mina föräldrar har gjort..

Alla har sina brister.. Det bästa man kan göra tror jag är att vara ärlig och uppriktig i sin relation till sina barn.. Öppenhet.. Man är ju den man är och det är tillåtet att göra fel även som förälder.. Man är god nog och räcker bra till om man gör så gott man kan.. Mer kan man ju inte göra...
 
Sv: Hur är en bra förälder?

jag tror inte man ska läsa sej till så mycket, utan ta det som det kommer naturligt för en, då är det nog lättast att vara konsekvent. Klart att vissa tips är väl alltid bra att få, men jag tycker det är skrämmande när vissa säger att "jag ska uppfostra mitt barn enligt ***-metoden"... Ta det som det kommer och vad som känns bäst för dej och din situation, tycker jag.
 
Sv: Hur är en bra förälder?

Jag ska villigt erkänna att jag många gånger blir avundsjuk på vissa bukare i deras roller som mammor eller pappor.
CillaW, du verkar så avslappnad! :o Hur gör du? Kommer det naturligt eller är det ett medvetet val?

Oj, jag såg inte detta förut. Tack snälla, vilken komplimang!
Jag vet faktiskt inte... kanske en kombination?

Försöker svara på dina frågor också:

Vad utmärker ett bra förhållande mellan barn och föräldrar? Bästa sammanfattningen är respekt. Jag tror det kommer av villkorslös kärlek och vilja att se barnet som den unika och underbara individ han/hon är. Att kunna ge tid, visa att barnet och dess åsikter är viktiga. Trygghet, att aldrig avvisa barnet. De ska veta att jag alltid finns för dem, att jag blir en tiger om någon är dum mot dem. Att sätta gränser, men inte för gränsernas skull utan för att de behövs, att alltid kunna motivera gränserna. Att kunna be om ursäkt när man varit dum. Att aldrig kränka.

Vad är viktigast att ge dina barn?
Kärlek, och kärlek, och mer kärlek. Bara tokälska dem. Det är inte speciellt svårt :love:

När är du inte en bra förälder och varför?
När jag är trött, hungrig eller stressad av annat. Då kan jag tappa tålamodet.

Men det känns skönt när min dotter säger "Mamma, även när du är arg på mig vet jag att du älskar mig".
 
Senast ändrad:
Sv: Hur är en bra förälder?

det här med när man är en dålig mamma: Så är det ju så här tycker jag att när det gäller barn så tror jag att man skall presentera världen och ens kännslor ganska mycket som dem är.. Är man trött, stressad och har tappat tålamodet så är det ok att visa det... CillaW: Jag tror inte att du är en sämmre mamma just då för det.. Tvärtom tycker jag att det låter som om du facktist lyckas visa barnen ett bra sätt att handskas med sådana kännslor... Och det är vell en del av uppfostran det också?:smirk:
 
Sv: Hur är en bra förälder?

Jag tänkte skriva ett arbete om det och behöver lite infallsvinklar och åsikter.

Vad utmärker en bra förälder?
Vad utmärker ett bra förhållande mellan barn och föräldrar?
Vad är viktigast att ge dina barn?
När är du inte en bra förälder och varför?

Jag ska villigt erkänna att jag många gånger blir avundsjuk på vissa bukare i deras roller som mammor eller pappor.
CillaW, du verkar så avslappnad! :o Hur gör du? Kommer det naturligt eller är det ett medvetet val?
Mitt arv till mina barn är det absolut viktigaste i mitt liv, vilket sätter en oerhörd press på mig. Därför undrar jag, hur mycket styrs ni av era egna föräldrar? Hur mycket har de påverkat er? Har ni lyckats slå er fria ifrån tidigare generationers destruktiva mönster ("jag ska ALDRIG bli som min mamma osv..)?
I så fall, hur?


Tacksam för alla infallsvinklar och tankar!


:bow:



Jossan

En bra förälder är engagerad & lär sina barn etik & moral.
Barnen vet även att de alltid ställer upp, vet många som inte vågar gå hem om de gjort ngt dumt & sån vill inte jag bli som förälder.
 
Sv: Hur är en bra förälder?

Tack :)

Ja, mina barn ser alla känslor... eftersom jag har svårt att dölja när jag är ledsen, arg eller trött. Då får jag ju säga det till barnen : "I dag är jag ledsen för att...." eller "Jag är grinig för att jag har sovit för lite". INgen idé att försöka låssas glad om man inte är det, de avslöjar mig direkt.

Det kan då hända att de säger till mig att lägga mig i soffan och sen gör de te åt mig, de små sötnosarna.
 
Senast ändrad:
Sv: Hur är en bra förälder?

Jag tycker att detta är en svår fråga att svara på. Eller rättare sagt jag har svårt att hitta rätt ord till det.
Jag har aldrig trott på metoder eller någon särskillt pedagogik. Men så läste jag en bok efter Jesper Juul (som ju egentligen inte är någon metod), mest eftersom jag var nyfiken. Den fick mig inte direkt till att ändra mig som förälder. Men den hjälpte mig att sätta ord på hur jag själv tänker då det gäller barnfostrande och jag fick lite att tänka på.

Vad utmärker en bra förälder?
Man ser barnet som det är och hjälper det att hitta sig själv.
Vad utmärker ett bra förhållande mellan barn och föräldrar?
Att respektera och lita på varandra.
Vad är viktigast att ge dina barn? Kärlek och respekt.
När är du inte en bra förälder och varför?
Har inte funderat på det. Men det finns alldeles säkert tillfällen då jag inte har varit en bra förälder.
 
Sv: Hur är en bra förälder?

En bra förälder är väl den som visar kärlek och uppmuntran till sina barn. Att berömma är oerhört viktigt för deras självförtroende.

Japp - men de behöver inte bara beröm för saker de gör (självförtroende) utan också att man bara ser och lyssnar på dem och tycker om dem för de dem är med fel och allt (självkänsla).

Även jag är stort Jesper Juul-fan. :D Mycket av det han skriver är sådant jag känt på mig men som han sätter ord på så att jag kan reda ut det i mitt intellekt också.

En bra förälder: lyssnar, finns till för barnet och skapar trygghet så barnet vet att det kan komma med allehanda problem och få hjälp eller bara samtal, engagerar sig något i dagis och skola, samtalar om skrämmande saker på TV eller i verkliga livet så känslor kan bearbetas. Vet att barn får visa besvikelse över ett nej utan att det därför betyder att barnet är olydigt/gnälligt och erkänner denna besvikelse utan att göra en stor grej av det ("du, jag var också ledsen när jag var liten och vi skulle gå ifrån ett tivoli men nu måste vi faktiskt hem om vi ska hinna med X").

Ett bra förhållande utmärks genom att: barnet vågar komma till föräldern med allehanda frågor och berättelser, barnet respekterar ett nej även om det uttrycker besvikelse först, föräldrar och barn vill göra saker tillsammans (inklusive regelbundna måltider) och föräldern litar på att barnet kommer hem klockan sex om det är den tid som satts och litar på att barnet klarar att göra något man tillåtit. Barnet har egna intressen och tvingas inte uppfylla föräldrarnas dröm.

Viktigast att ge mitt barn: självkänsla, inre trygghet även om världen är otrygg, kritiskt tänkande, positiv livssyn, visst miljötänkande och empati. Viss allmänbildning i det långa loppet.

Jag är inte en bra förälder när jag: argumenterar emot min man för öppet framför dottern i något där jag håller med dottern men vi skulle egentligen ha kunnat dämpa det hela eller diskutera senare. Fungerar inte alltid som en lyssnande mor när jag är trött efter en dag på jobbet eller något riktigt intressant fångat mig någon annanstans (t.o.m. Buke vissa galna trådar...:angel: ), stannar alldeles för kort tid på lekplatser bara för att jag vill ha tid att se en eller annan sevärdhet (på resor) eller göra annat (hemma) och är allmänt otålig. De gånger jag ger godis/glass inte bara under lördagar/TV kvällar och på långresor utan även i andra helt irrelevanta sammanhang bara för att jag själv vill ha och inte smussla...:crazy:
 

Liknande trådar

Övr. Barn Ja, hur är man det? Det är ju en oerhört stor fråga egentligen och jag tror att det finns många olika synvinklar på det. Säkert nästan...
Svar
16
· Visningar
1 474
Hundavel & Ras Ber först om ursäkt för en vägg av text men jag känner att jag vill få lite extern input. Jag har medvetet inte nämnt namnet på ras...
2 3
Svar
47
· Visningar
9 085
Senast: dobbis
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Ni som vet vem jag är IRL får gärna hålla det för er själva. Skiter i att ha nåt anonymt nick, jag har ju ändå redan ältat allt detta i...
2
Svar
36
· Visningar
8 427
Senast: _Taggis_
·
Relationer Vad är hemligheten bakom att lyckas i långa relationer? Alltså inte att bara vara i en långvarig relation utan att faktiskt trivas i...
13 14 15
Svar
287
· Visningar
36 979
Senast: monster1
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp