Hundraser som diskrimineras.

Sv: Hundraser som diskrimineras.

I hundsport för något år sedan hade de en statistik-lista på just vilka bett man behövt söka vård för.

Stämmer inte :cool:

Allt som oftast låter som om du menar att majoriteten av ägare till kamphundar inte är djurvänner.

Inom min ras ( Staffordshire Bullterrier ) är då en stor del ägare otroligt seriösa.

Vart tar du din fakta i från ?

Att det finns dom som skaffar kamphundar enbart för status och snoppförlängare är ju givet, men på dig låter det som det bara finns sådana ägare ..

Jag är i allra högsta grad en väldigt seriös djurvän och har inget taskigt
självförtroende :grin:

Det är väl de som syns. De jag möter med kamphund tillhör ofta en kategori som är väl kända av polis.

Bettstatistik kanske, men när det gäller skador så kan man inte komma ifrån att kamphundar i regel gör större skada.

Allt annat vore att mörka/ljuga.
Jag talade nu om bettstatisktik, inte hur stor skada djuret gör.
Menar du att man ska klassa allvaret av aggressivitet på hur stor risk hunden innebär för människan? Dvs hur stor skada hunden kan göra. Vore inte det väldigt egoistiskt?

Jag talade nu om bettstatisktik, inte hur stor skada djuret gör.
Menar du att man ska klassa allvaret av aggressivitet på hur stor risk hunden innebär för människan? Dvs hur stor skada hunden kan göra. Vore inte det väldigt egoistiskt?

Varför vore det egoistiskt? När min rottweiler biter ifrån orsakar han betydligt större skador än om min tibbe gör det.

Där tibben kanske ger små sår som kan plåstras om med ett br plåster men min rottis bett kan döda.

Ett aggressivt beteende tyder på dålig hundhållning och att hunden i fråga inte mår bra. Att bara tänka på hur vi människor påverkas anser jag är otroligt egoistiskt. Dålig hundhållning och att en hund inte mår bra är precis lika allvarligt oavsätt vad för hund det är som far illa.

Ett aggressivt beteende tyder på dålig hundhållning och att hunden i fråga inte mår bra. Att bara tänka på hur vi människor påverkas anser jag är otroligt egoistiskt. Dålig hundhållning och att en hund inte mår bra är precis lika allvarligt oavsätt vad för hund det är som far illa.

Jasså, så alla hund som bits sköts illa och mår dåligt?

Det stämmer ju knappast.

En hund som tar till ett aggressivt beteende och inte kan kontrolleras av sin ägare mår inte bra. Det innebär att flocken inte har en trygg och sund konstallation efter som att hunen aldrig skulle kunna vara fullständig ledare/kontrollera flockmedlemmarna.

Sen kan det också bero på att hunden är sjuk/har ont eller liknande. Men ingen kan påstå att aggressivitet är ett sunt beteende för en hund.

Undrar om folk anser det samma om hästar som bits. Det går ju nästan troll i att en hund aldrig får visa humör, eller bli rädd, eller få ont osv...

Jag tror att det handlar bla om att hästar som bits sällan utsätter andra än sin ägare - efter som att det är denna som håller på med hästen. Det är tex inte accepterat att ha en häst som är riktigt aggressiv, uppstallad där människor som ska hantera den inte kan kontrollera beteendet.

Sen beror det kanske också på att hästar inte är rovdjur och sällan blir så pass aggressiva att de skadar något medvetet om de inte blir riktigt hotade. Däremot kan det ske av misstag efter som att det är stora djur och en stor häst i panik kan springa över en människa utan att för den sakens skull vara aggressiv.

När det gäller djur som bits av aggressivitet tycker jag att det tyder på problem som återigen ska tas på allvar. Även när det gäller hästar. Hästar biter inte heller utan anledning.

Undrar om folk anser det samma om hästar som bits. Det går ju nästan troll i att en hund aldrig får visa humör, eller bli rädd, eller få ont osv...

Ja, för att inte tala om att en del helt enkelt är avlade för att ha vaktinstinkt. Det är inte acceptabelt att hundar biter folk hur som helst men att påstå att alla hundar per automatik mår dåligt för att de har bitit/kan bitas.

Dessutom finns det en djäkla dubbelmoral bland många, de tycker att det är bra om hunden vaktar och till exempel försvarar en kvinna mot en våldtäktsman eller innbrottsjuv - då är hunden en hjälte, men skulle exakt samma hund avläst en situation fel och råkat bita nån som rusat fram för att kramas, hindrat ambulanspersonalen från att komma fram när hon trillat eller bitit elkillarna. Ja då är hunden farlig, ska avlivas och enligt tintilar - missskött och mår dåligt.

Sen idiotförklarar folk mig för att jag sett till att min rottis faktisk släpper in vem som helst... "Men det är väl BRA om hunden vaktar?"

Jag tror att det handlar bla om att hästar som bits sällan utsätter andra än sin ägare - efter som att det är denna som håller på med hästen. Det är tex inte accepterat att ha en häst som är riktigt aggressiv, uppstallad där människor som ska hantera den inte kan kontrollera beteendet.

.

Jodå, i många stall jag har jobbat har det funnits minst en utåtagerande gammal pajas, varav en vid tillfälle lyckades sparka mig sönder och samman vid täckespåtagning. Hade det varit upp till mig hade jag skivat honom på en smörgås redan samma dag, men hans beteende ursäktades av den stora majoriteten.

I de flesta hästsammanhang jag jobbat har ägaren över huvudtaget inte hanterat sin häst själv.

Jag var ute på promenad med min boxer för ett tag sedan när det kom en golden retriever i full fart, trode den skulle hoppa på hunden men den hoppa på mig!
Min hund försvarade, den andra hunden sprang där ifrån och jag fick åka till akuten och bli sittandes där hela natten.
Jag anmälde inte.

Om man däremot tittar på nordamerikansk statistik är det däremot helt klart att pitbull/amstaff leder ligan när det gäller dödade människor. Diskriminering???
PL

ända andledningen till det är att dom har mke kraftfullare käkar än andra raser, men det händer mer sällan att dom biter. Men när dom gör det så blir skaderna större och det blir större nyheter.
och ja det är diskreminering. Hur ofta läser man att en Golden har bitit någon? Och det är dom som har högst bitstatestik.......

De enda gånger en kamphund avlivas på plats är om det är enda sättet att få loss den. Har hunden släppt och står still och är icke hotfull så skjuts den givetvis inte på plats, utan man gör en utredning.

Det är inte sant. För ett tag sedan sköts en hund i skäggetorp, linköping.
Den hunden försvarde sina 6 valpar, hon bet ingen utan bara reste ragg och morrade henne sköt dom med tre skott. Känner hunden och hon var inte agressiv, hon försvarade sina valpar vilket är helt normalt. Men hon blev skjuten. Så man gör inte alltid en utredning.

Det är inte sant. För ett tag sedan sköts en hund i skäggetorp, linköping.
Den hunden försvarde sina 6 valpar, hon bet ingen utan bara reste ragg och morrade henne sköt dom med tre skott. Känner hunden och hon var inte agressiv, hon försvarade sina valpar vilket är helt normalt. Men hon blev skjuten. Så man gör inte alltid en utredning.

Det beror då på att poliserna känt sig hotade, de var kanske inte hundvana och kunde inte få dit en hundpatrull för att reda ut hunden.

Jag vet att polisen stått med dragna vapen även mot hundar av "icke kamphundstyp" i sådana situationer likaväl som att de plockat in även ökänt otrevliga kamphundstyper för utredning.
Vet även fall där polisen helt enkelt blundat för hundbett och inte tagit upp en anmäla trots att hunden både var av kamphundstyp och inte IDmärkt.(tror polisen tyckte att personen förtjänade att bli biten...)

Poliser har inte automatisk hundkunskap och en hel del kan inte skilja en labbe från en pitbull.

Mer fråga om att till varje pris hänga fast o slita än att ha kraftiga käkar!
En gång till, visa en seriös källa till att Golden har högst bitskadestatistik.
PL

PL
:bow:
Eftersom det endast med stor svårighet går att förmå vissa raser att släppa sitt offer när de väl bitit sig fast går iaf jag omvägar runt dessa hundar.
Har varit med om att få jycken söndersliten av engelsk staffe en gång och det räcker för mig.

Det är väl de som syns. De jag möter med kamphund tillhör ofta en kategori som är väl kända av polis.

Ja men att det är dom som syns betyder inte att dom är i majoritet.

Att du bara möter sådana kamphundar betyder inte heller att dom är i majoritet så ....

PL
Du får söka i hundsport, något år sedan.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka