Hundraser som diskrimineras.

astronaut

Trådstartare
Förra veckan eller om det var för 2 veckor sedan så anföll en schäferhund en kvinna. Hoppade bara upp och bet henne utan någon som helst anledning.

Polisen kom till platsen och mig veterligen så lever fortfarande hunden. Hur kommer det sig egentligen att så fort en pitbull/amstaff/rottis/liknande raser avlivas på en gång?

Jag ser det som en hunddiskriminering, för jag tycker att avlivning efter en attack bör ha samma villkor oavsett ras.

Sv: Hundraser som diskrimineras.

Förra veckan eller om det var för 2 veckor sedan så anföll en schäferhund en kvinna. Hoppade bara upp och bet henne utan någon som helst anledning.

Polisen kom till platsen och mig veterligen så lever fortfarande hunden. Hur kommer det sig egentligen att så fort en pitbull/amstaff/rottis/liknande raser avlivas på en gång?

Jag ser det som en hunddiskriminering, för jag tycker att avlivning efter en attack bör ha samma villkor oavsett ras.

Det är inte sant.
De avlivas inte alls med en gång enbart för att de är pitbull/amstaff/rottisar.

Om man däremot tittar på nordamerikansk statistik är det däremot helt klart att pitbull/amstaff leder ligan när det gäller dödade människor. Diskriminering???
PL

Det har jag inte ens kommenterat.

Jag påpekar bara att Carat har fel i sitt påstående.

.

De enda gånger en kamphund avlivas på plats är om det är enda sättet att få loss den. Har hunden släppt och står still och är icke hotfull så skjuts den givetvis inte på plats, utan man gör en utredning.

*kl*

Då måste jag ha läst lagarna fel.
:confused:

I vilken lag har du läst att när det är en hund av raserna pitbull/amstaff/rottis/liknande så ska de avlivas efter en attack? Men inte om hunden är av annan ras eller blandning? Den lagen skulle jag vilja ta del av.

Jag vet inte om dessa raser avlivas oftare. Men nåt jag reflekterar över är att det allt som oftast inte är djurmänniskor som skaffar sig kamphundar. Utan ofta människor med lågt självförtroende som måste hävda sig.
De kan lika gärna gå runt med en skylt där det står "Jag är liten och rädd......"

I vilken lag har du läst att när det är en hund av raserna pitbull/amstaff/rottis/liknande så ska de avlivas efter en attack? Men inte om hunden är av annan ras eller blandning? Den lagen skulle jag vilja ta del av.

Nej, men jag har läst att hundar som attackerar människor avlivas, såvida hunden attackerar en annan människa o den människan anmäler. Alt. om hunden attackerar sin ägare o något vittne ser och ringer polis/ambulans.

Jag vet inte om dessa raser avlivas oftare. Men nåt jag reflekterar över är att det allt som oftast inte är djurmänniskor som skaffar sig kamphundar. Utan ofta människor med lågt självförtroende som måste hävda sig.
De kan lika gärna gå runt med en skylt där det står "Jag är liten och rädd......"

Nu var det ju inte ägarna jag ville ha med i denna tråd, så gör den inte helt ot, tack.

Fast detta har du baserat på dina fördomar. Jag tror inte att den svenska polisen avlivar alls många hundar.

Däremot tror jag att många hundägare VÄLJER att avliva sin hund om den attackerar en människa.

Stämmer inte :cool:

Allt som oftast låter som om du menar att majoriteten av ägare till kamphundar inte är djurvänner.

Inom min ras ( Staffordshire Bullterrier ) är då en stor del ägare otroligt seriösa.

Vart tar du din fakta i från ?

Att det finns dom som skaffar kamphundar enbart för status och snoppförlängare är ju givet, men på dig låter det som det bara finns sådana ägare ..

Jag är i allra högsta grad en väldigt seriös djurvän och har inget taskigt självförtroende :grin:

Senast ändrad:

Ligger inte bla Golden i topp när det gäller antal bett i Svensk statistik?

Jag vet inte, men man tycker ju att dålig hundhållning borde tas på lika stort allvar oavsätt vad för hund det gäller.

Jag vet inte, men man tycker ju att dålig hundhållning borde tas på lika stort allvar oavsätt vad för hund det gäller.
Jo, goldenbetten ligger i topp. Mycket därför att folk tror att man kan göra vad som helst med en golden för att de är så snälla, och att deras bett faktiskt ställer till skada utan att behöva ta i så mycket.
Den förklaringen fick jag på sjukhuset när jag blivit biten....av en golden.(Som inte uppskattade kloklippningen)

Som sagt. Alla dåliga hundbeteenden bör tas på lika stort allvar. Jag inser ju också att det för människan innebär en mindre risk med en aggressiv chiuaua än med en aggressiv rottweiler. Men det innebär fortfrande samma dåliga hundhållning och hur kan man välja att bortse från den som faktiskt lider mest av detta? Hunden i fråga.

Aggressivitet är precis lika allvarligt för alla hundar och ska tas på största allvar oavsätt vad aggressiviteten innebär för människan. Är vi verkligen fortfarande så sena i utveckligen att vi inte insett detta redan i Sverige? Det tycker jag är märkligt isf.

Jo, goldenbetten ligger i topp. Mycket därför att folk tror att man kan göra vad som helst med en golden för att de är så snälla, och att deras bett faktiskt ställer till skada utan att behöva ta i så mycket.
Den förklaringen fick jag på sjukhuset när jag blivit biten....av en golden.(Som inte uppskattade kloklippningen)

Hur många som blir bitna/huggna av hundar varje år finns ingen statistik på. Det går inte att få fram och kommer aldrig att göra. De bett som blir anmälda och kommer fram i ljuset är ju de som anmäls och kommer till kännedom via bl a sjukvården. Jag har inget belägg för följande men jag tror att de flesta hundbett är från mindre hundar. Men det blir inte samma skador som från en större hund och därför anmäls de inte eller behöver tas om hand om av vården. (Skulle min brors hundar finnas i statistiken skulle den rasen toppa listorna! :rofl:)

Många har påstått detta men ingen har lyckats visa upp statistiken.
PL

Bettstatistik kanske, men när det gäller skador så kan man inte komma ifrån att kamphundar i regel gör större skada.

Allt annat vore att mörka/ljuga :)

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka