Hunden rymmer

• Övr. Hund
  • Trådstartare Trådstartare saffran2
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 33
  • Visningar Visningar 4 062
Sv: Hunden rymmer

Nu vet vi ju att TS har problem. Blandningen ger knappast förutsättningar för en riktigt lätthanterlig hund o nu har hunden nått den ålder då problemen börjar visa sig. Gäller då att TS verkligen inser detta o tar problemen på allvar.
PL

han stannar kvar när jag öppnar, det vet han så väl att han inte får hoppa ut innan jag säger till..

men grejen är ju inte den att jag vill ha tips på hur man ska göra just i en "bil situation" utan hur man gör för att få hunden att sluta rymma.. det är där problemet ligger. vi har en granne längre ner vi brukar vara hos, oftast springer han ner till dom, men inte alltid..han tar sig en runda, så kommer han tillbaka efter en stund. eller så får vi hämta honom hos grannen.. mina andra hundar har aldrig rymt, så jag vet inte riktigt hur jag ska hantera just rymnings situationen..:confused:

Nu är det då två saker du ska fokusera på.

1. Ge inte hunden möjlighet att rymma någonsin. Det är nämligen självbelönande och gör så att hunden vill fortsätta. Varje gång han rymmer lär han sig också att ni inte kan göra något åt det. Alltså, har ni inte hunden lös, utan i koppel eller lina. När han kliver ur bilen, när ni går på promenad, när han är på tomten, TILLS ni har tränat:

2. Inkallning. Det har jag redan frågat dig hur ni gör när ni tränar, men det har du inte svarat på utan bara sagt att han är så lydig. Alltså borde det inte vara några problem?

Just i själva rymningssituationen kan jag bara vara hypotetisk eftersom jag inte upplevt det, men instinktivt skulle jag ögonblickligen rusa efter min hund och vråla "Vaaaaad gör du usch vad dåligt" och innan den meningen är till ända förväntar jag mig att hon allra minst stannat, gärna lagt sig också. Det kan ju vara livsfarligt med hundar som rymmer.

Med våran lille hund höll på så när han va lite under ett år, han verkade hålla koll på oss men vi såg inte honom, vi gjorde så helt enkelt att vi gick ifrån honom, ropade en gång och sen gick vi utan honom och då kom han i en väldig fart. Efter att vi började så så har han faktiskt lyssnat på oss när vi ropar. Samma i bilen när han bara fjantar runt bilen så satte vi oss i bilen och stängde dörrarna och efter de har han hoppat in direkt. Han vill ju inte riskera att bli lämnad så nu är han mycket mera uppmärksam på oss.

Hur kan du skriva så när din hund inte lyder och lyssnar på er?

Alla som har hund, råkar säkert ut för att den vid inlärning eller slarv, någon gång kommer lös, men det jag inte förstår här är att hunden gång på gång sticker, både när den släpps ur bilen och när den är i trädgården och ni verkar stå handfallna?

Tror ni att den blir lydig av sig självt och rättsomdet är en dag bara slutar?

bara för att han rymmer, kan han väl vara underbar och lättlärd! eller?
jag sa innan att jag ville ha tips på hur man ska få honom att sluta rymma.
har jag påstått att vi inte tränar eller att jag tror att han kommer lära sig av sig själv?

Ja även en problemhund kan vara underbar, blev nyligen tvungen att ta bort en sån efter en incident.
Lättlärd kan även innebära smart nog att komma på egna grejor!
PL

Senast ändrad:

Nu är det då två saker du ska fokusera på.

1. Ge inte hunden möjlighet att rymma någonsin. Det är nämligen självbelönande och gör så att hunden vill fortsätta. Varje gång han rymmer lär han sig också att ni inte kan göra något åt det. Alltså, har ni inte hunden lös, utan i koppel eller lina. När han kliver ur bilen, när ni går på promenad, när han är på tomten, TILLS ni har tränat:

2. Inkallning. Det har jag redan frågat dig hur ni gör när ni tränar, men det har du inte svarat på utan bara sagt att han är så lydig. Alltså borde det inte vara några problem?

Just i själva rymningssituationen kan jag bara vara hypotetisk eftersom jag inte upplevt det, men instinktivt skulle jag ögonblickligen rusa efter min hund och vråla "Vaaaaad gör du usch vad dåligt" och innan den meningen är till ända förväntar jag mig att hon allra minst stannat, gärna lagt sig också. Det kan ju vara livsfarligt med hundar som rymmer.

när vi tränar inkallning, gör vi som jag har lärt mig på bhk. någon sitter vid hunden, jag säger till honom att sitta kvar, går iväg en liten bit. sen ropar jag hit.. och det funkar kanon bra. förutom när det kommer något annat intressant..det är så jag har fått lära mig.. och detta tränar vi i olika situationer..
när han sticker så ropar vi på honom och springer efter, men han är så jäkla snabb, så hinner vi inte i fatt och han bryr sig inte. han stannar till i några sekunder sen fortsätter han..vi har sagt till grannen att dom ska bli arga på honom och "jaga" hem honom..men han har inte rymt sen vi sa det till grannen..när vi han kommer hem, så vet han så väl att han gjort fel.. för då går han direkt upp och lägger sig.. vi har lärt honom det att när han har gjort fel, får hana gå upp och lägga sig..

Nu vet vi ju att TS har problem. Blandningen ger knappast förutsättningar för en riktigt lätthanterlig hund o nu har hunden nått den ålder då problemen börjar visa sig. Gäller då att TS verkligen inser detta o tar problemen på allvar.
PL

va lite därför jag skrev i forumet här.. ville ha lite tips..då jag verkligen vill få honom att sluta rymma..

Om han inte kommer på ALLA inkallningar så är inkallning inte säkrad på honom.

På med långlina tills du har sådan pli på hunden att den går att bryta från allt som för honom är intressant :)

Att ni har honom att lägga sig efter att han har kommit hem från ett rymmatstråt eller gjort något fel lär sig inte hunden något på, han kan inte koppla ihop det med att han rymde/gjorde fel för ett tag sedan.

Om han inte kommer på ALLA inkallningar så är inkallning inte säkrad på honom.

På med långlina tills du har sådan pli på hunden att den går att bryta från allt som för honom är intressant :)

Att ni har honom att lägga sig efter att han har kommit hem från ett rymmatstråt eller gjort något fel lär sig inte hunden något på, han kan inte koppla ihop det med att han rymde/gjorde fel för ett tag sedan.

jag har ingen långlina, men ska gå och köpa det nu, eftersom att så många ger tips om det..

Ja gör det :)

Hunden självbelönas varje gång han lyckas rymma och efter varje gång ökar svårigheten att få honom av med rymmarbeteendet.

Ja gör det :)

Hunden självbelönas varje gång han lyckas rymma och efter varje gång ökar svårigheten att få honom av med rymmarbeteendet.

ok, tack för infon.. nu blir det koppel tider för lill grabben.. hihi

men vi ska nog lyckas få pli på honom, envis är jag. så jag tänker inte ge mig förens jag har en lydig hund.. jag har haft tre hundar innan och alla har/är jätte lydiga. så nog ska jag lyckas.. hoppas jag iaf..:)

Ja även en problemhund kan vara underbar, blev nyligen tvungen att ta bort en sån efter en incident.
Lättlärd kan även innebära smart nog att komma på egna grejor!
PL

usch vad tråkigt..
jo nog är han smart grabben..:) men även om han är smart ska han inte få göra som han vill.. hiih

Liknande trådar

Övr. Hund Hej Min Corgi gick bort för ca 3år sedan och saknar en hund i mitt liv Bor på landet med barn 5,9,11 varannan vecka och några katter som...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
3 869
Senast: Maniac123
·
Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 847
Senast: fixi
·
Övr. Hund Jag och sambo ska skaffa hund. 😊 Både han och jag jobbar skift och han jobbar mestadels natt. Det här innebär att vi har ett glapp 3ggr...
Svar
8
· Visningar
1 330
Senast: Kajsalisa
·
Hundträning Jag tog emot en omplaceringshund för två månader sedan, en tik som snart är fem år. Hon har levt hela sitt liv hos uppfödaren och fått...
Svar
8
· Visningar
922
Senast: Blyger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• tämja halvvuxna katter
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Uppdateringstråd 31